Jump to content

Skifte toppakning på KAD43?

rayen

Recommended Posts

Eg slite med kjølevasslekkasje (ferskvatn) og har skifta ut div. pakninger rundt kjølevasspumpa men har framleis ikkje klart å fått dette tett. Det er spor etter kjøleveske nedover blokka under eksosmanifold, spesielt under pådrag, og det ser ut som om lekasjen ligg like bak kjølevasspumpa i nivå med toppakningen som eg no vurderer å skifte. (Etter å ha lest anna innlegg her...) Det eg lurer på er om nokon har verskstadhåndbok som omhandlar skifte av toppakning, eller ei "oppskrift" på dette. (Har gjord det fleire gongar på bil-motorer men aldri på ein så stor dieselmotor.)

Hvis du er usikker på om det er toppakningen som er gåen så kan det jo lønne seg å få en volvomann på besøk. Konstaterer han at pakningen er gåen så klarer du nok jobben selv. Når du har gjort denne jobben på bilmotorer tidligere så klarer du det nok helt fint på denne maskinen og. Så lenge du følger kokeboken (verkstedshåndboken) til punkt og prikke så går det fint.

Har maskinen mange gangtimer ville jeg i samme omgang gått over ventiler og fått trykktestet brennstoffventilene.

• 10 år senere...

Løfter denne tråden.  Jeg har KAD 43 der temp har krøpet oppover i sommer fra 85-86 på marsj (3100) til 90 grader. Tenkte først at en runde med systemrens var d som skulle til, men har nå oppdaget kjøleveske i kjølvannet, og toppakning kan være årsak.  

Olje er fin, har ikke unormal røyk så om kjøleveske forsvinner via toppakning så tar den veien «ut» fra motor.  Har ei brun stripe etter kjøleveske bak på styrbord side av motor

Har lest meg til at dette er typisk sted for kjøleveske å stikke av ved gåen toppakning.  

Tenkte å låne meg en trykktester.  Spørsmålet mitt er: vil en sånn trykktester klare å presse ut så mye kjøleveske gjennom toppakning at vil kunne se hvor lekkasje er?

Og kan en defekt topppakning årsaken til beskrevet økning i temp?

• 3 uker senere...

Jeg hadde samme problemet med lekkasje av kjølevæske bak på STB side av motorblokka uten å kunne klare å se nøyaktig hvor lekkasjen kom i fra. Det var også brunt ned langs motor, men helt normal eksos. Det er en dreneringstapp bak ved eksosbendet/turbo som jeg mistenkte en stund. Jeg snakket med VP og fortalte om symptomene, nemlig lekkasje som beskrevet, spesielt økende ved pådrag, og jeg måtte regelmessig fylle på kjølevæske. Toppakning var problemet. Fikk VP-verksted til å gjøre det, og de skiftet for sikkerhetsskyld eksosmanifolden etterpå. Da ble det helt tett etter det. 

Jeg hadde ikke problem med temperatur pga dette, den var stabil, så lenge jeg etterfylte nok kjølevæske. Jeg opplevde imidlertid også temperaturøkning. Jeg hadde en deformert impeller,og ved bytte av den så sank temperatur med 2-3 grader til et mer normalt nivå. Men her kan det være mye forskjellig, blandt annet pakning i vannpumpe som ikke er tett, tett inntak, dårlig kjøling på olje, tett varmeveksler.. Ville begynt med de enkle tingene før store demonteringer. Jeg hadde litt krøll med temp i sommer, ref. denne tråden.  hvor det kom en del innspill du kan se på.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...