Jump to content

Beste vasketips av rust på stålbåt etter vinkelkutter m.m.

Verrie

Recommended Posts

Jeg har i en uke hatt sveisefirma på båten i anledning arbeid på flybrigde. Her er brukt vinkelkutter rundtomkring og naturlig nok er der metallavfall som etter fuktige dager skaper rustrøde overflater på båten.

Firmaet er nå ferdig med sine arbeider, og jeg har nå i kveld forsøkt å fjerne noe av dette. Dette ser ut til å bli en svært vanskelig jobb å bli kvitt alt sammen. Jeg har forsøkt forskjellige remedier såsom vaskemidler, jif m.m. Det går for sent.

Å bruke hugos eller lignende gidder jeg ikke, tar for mye tid. Vi snakker om for store flater.

Noen som har forslag til hva jeg bør forsøke? Det er strengt tatt ikke nødvendig å fjerne absolutt alt da båten skal lakkes, men må ha båten til å se noenlunde grei ut i perioden frem til dette blir gjort.

Her må det syrevasking til! Det er det eneste som nytter. Du kan benytte Ferro-bet rustvask, som består av fosforsyre. Ellers kan du sikkert også bruke saltsyre, pleier å fjerne det meste det også. Sprøyt på, la det virke til rusten er borte og spyl rent med vannslangen etterpå. Ved særlig gjenstridige flekker kan det være greit å skrubbe litt med en stiv kost mens syren virker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Index sitt svar er 100%riktig. ville brukt Ferro-bet rustvask, eller syre som innholder fosfor. Har brukt denne fleire ganger, i yrkessammenheng,og er fornøyd med resultatet. Bare ver forsiktig med søl mot hud/oye.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jeg har god erfaring med Arrow sine produkter. Har ikke prøvd det rett på rustoverflater, men jeg la en gang en rusten skrue i bad med ARROW SYSTEM DESCALER, og da ble skruen blank igjen. Vi bruker Jernklorid på jobben, og om vi søler med det, så funker iallefall dette utmerket!

ARROW SYSTEM DESCALER

BESKRIVELSE

For fjerning av kalk- og

rustavleiringer i kjeler, rør, kjøle- og

prosessystemer.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Har brukt Syre før vedlikehold på skip og i Nordsjøen. Dette kan spare mye arbeid, når flater er sterkt tillsølt med flyverust.

Min erfaring tilsier at syrer som innholder fossfor, får de fleste stålpartikkler etter vinkelsliper, boring etc. til å slippe festet i maling.

( ville brukt kost eller pumpekanne i verrie sitt tillfelle. )Ha på, la virke ca 1/2 time spyl av.

På syrefast og maling har eg brukt desse stoffene(større flater) For det meste brukt Dyno CC400, men Rustvask er tilsvarende.

HUSK GOD BESKYTTELSE NÅR EN ARBEIDER MED SYRE.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Det best for å løse rust i denne sammenheng er oksalsyre. Hold overlfaten fuktig i 20 minutter ved 20 grader C, og spyl av med vanlig trykkvann. Da forsvinner også jernpartiklene som forårsaker rusten.

Saltsyre og fosforsyre kan være litt skumle i og med at de også er svært så aktive med å danne rust. Selv om de også løser rusten.

Kjøp ei kanne Owatrol terasserens så har du et prima middel til rustfjerning og fjerning av gule kalkrester i vannlinja i mange år fremover. Denne inneholder oksalsyre og såpemidler. Må derfor passe på å spyle godt etterpå med ferskvann.

Må for all del unngå at dette soltørrer på båten. Da kan det lage flekker som er vanskelig å fjerne senere, spesielt på mørke partier og mørke plastdetaljer.

Smør på med en svamp og la det virke noen minutter. Vask så av igjen. Må gjerne gnikke litt, men det går ganske greit. Gjenta operasjon til du er fornøyd.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...