tomcat Startet 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2008 Hei! I manualen/installasjonsinstruksen til både motoren og defrosteren (en slik) står det at den ikke skal monteres høyere enn påfyllingslokket til kjøleveske på motoren. Dette for å unngå luftlommer i kretsløpet antar jeg? Det jeg lurer på er om det da er å fraråde å installere defrosteren slik at høyeste punkt er tre-fire cm. høyere enn påfyllingslokket. Jeg har nemlig funnet en glimrende plassering til defrosteren, men det medfører at det høyeste punktet blir bittelitt høyere enn motorens påfyllingslokk. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Burde ikke være noe problem forutsatt at du synes det er greit at det renner ut et par desiliter kjølevæske hver gang du skrur av påfyllingslokket til kjølekretsen. Så kan du bare ha en flaske ferdigblandet frostvæske og fylle på de samme desilterne på ekspansjonstankbeholderen etter at du har skrudd på lokket igjen. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Første tanker?? Om du monterer denne høgare, vil vell tyngdekraften tre i aksjon, og vannet renne tilbake mot trykktanken, dette kan medføre luftlommer i systemet til varmeren, og lite kjølvann på motor, når denne går?? Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Det burde ikke by på problem å ha defrosteren noen cm høyere. Er der god sirkulasjon så vil der ikke bli luftlomme i defrosteren (husk å ha vannutløpet på defrosteren høyere enn innløpet). Så lenge systemet er tett vil ikke vannet renne ut når du tar av påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Ekspansjonstanken til motoren må vel være høyest? Eller? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Så lenge systemet er tett vil ikke vannet renne ut når du tar av påfyllingslokket. Jaså. Er det noen spesiell grunn til vannet ikke vil renne ut av en sløyfe som er høyere enn påfyllingslokket? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Jaså. Er det noen spesiell grunn til vannet ikke vil renne ut av en sløyfe som er høyere enn påfyllingslokket? Ja, faktisk, luft, eller rettere mangel på lufttilgang i sløyfas høytliggende deler. Problemet er utlufting ved oppstart, men er det kun snakk om noen få centimeter vil selv en svak sirkulasonspumpe klare å få bort luftproppen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Ikke hvet jeg hvordan dette fungerte, men det gjorde det. På en Saab 99 vi hadde var varmeapparatet høyere enn motoren med tilhørende kjølesystem. På varmeapparatet var det en egen luftenippel som man måte benytte seg av for å få ut all luft av systemet for at det skulle bli varme i bilen, ellers ble det knap nok lunkent. Når all luft var ute fungerte det helt toppers, aldri problemer med at vann lakk ut når lokket på ekspansjonstanke ble åpnet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Jaså. Er det noen spesiell grunn til vannet ikke vil renne ut av en sløyfe som er høyere enn påfyllingslokket?Ikke noe annet enn naturlover... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 (redigert) Naturlover. Nettopp. Naturloven vil ha likevekt med likt vannspeil over alt i et system man nettopp har gjort trykkløst. Det må altså renne ut så mye vann at vannspeilet i topplokket blir høyeste punkt. Det er faktisk en grunn til at produsenten sier at varmtvannstank, defroster og radiator ikke skal monteres høyere enn toppen av motoren. Gjør man det likevel, må man ha kraner som stenges før man skrur av lokket. Jeg har et vannbårent varmeanlegg i huset. Åpner jeg et sted uten å stenge kranene til de høyereliggende kursene, renne alt vann som er høyere oppe ut av systemet. Noe annet ville vært unaturlig. Redigert 31.Mars.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Når du har lokket av OG åpner sløyfa på det høyeste punktet renner vannet ut men defrosteren er jo tett, slipper ikke luft inn på vannsiden, og derfor renner vannet ikke ut Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nimbuster Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Enig med SveinHa...det er slik det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Vet ikke om det er til hjelp - men her er et bilde av installasjonen på min båt Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 I kjølesystemet ditt er det trolig eller kanskje en overtrykk og en undertrykk ventil som har til oppgave å holde overtrykk i kjølesystemet når motoren er varm, og samtidig sørge for å hente vann tilbake fra ekspansjonstanken når motoren kjøles ned og trykket synker. Normalt er da trykkventilen mekanisk innstil på ca 0,5 bar, mens undertrykk ventilen ikke har noe nevneverdig verdi. Beskrivelsen for det du har kjøpt er nok litt generell, og for sikkerhetsskyld ønsker man da ikke å forstyrre det eksisterende kjølesystemet. Øker man imidlertid volumet i kjølesystemet, så vil også volumforskjellen med kald og varm motor bli noe større. Man kan da risikere at ekspansjonstanken ikke kar kapasitet til dette. Når det gjelder trykket, så har man da to trykkforhold, atmosfærisk trykk som skapes av tyngdekraften (G) og ekspansjonstrykket skapt av temperatur og utvidelseskoeffisient. Hvis trykkstigningen som følge av tyngdekraften i varmeren ikke er vesentlig og ekspansjonstanken er stor nok, går dette veldig fint. Trykket og trykkfallet vil lede kjølevannet inn og ut av ekspansjonssystemet som normalt vil jeg mene. Om det oppstår problemer med luft i systemet, tror jeg dette vil være forårsaket av dårlig sirkulasjon. Derfor er det viktig å finne riktig uttak på motoren, og koble trykket fra motoren inn på laveste punkt på varmeveksleren. Normalt luftes et slikt system ved å løsne ekspansjonstanken og holde den høyere det nest høyeste punktet i kjølesystemet. Alternativt så har du en motor med fullintegrert ekspansjonskammer. Da sirkulere all kjølevæske i et 100 % lukket system, og da ser man også en kraftig sirkulering i tanken når motoren for eksempel ruses litt. Prinsippene er det samme, men da må kanskje denne integrerte tanken heves tilsvarende hevingen av vannstanden i motoren, som da er den ekstra monterte varmeveksleren. For oss gamle, så husker vi vel surklingen i varmeapparatet i bilene når det minket litt på kjølevannet. Beklager den lange forklaringen. Forsøker bare å unngå misforståelser. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hei igjen og takk for svar så langt. Slik jeg tolker det så skal det altså ikke være noe særlig problem å montere defrosteren med vann ut/inngang noen få centimeter over topplokket. Motoren det er snakk om er en Mercruiser 1,7 DTI. Denne har en ekspansjonstank som for tiden har væskenivå rett over min merket når den er kald, ved varm motor blir denne tanken nesten 3/4 full så det er litt ekspansjon av væsken ja. Takk for bildet Bitteliten, det er en slik montering med utløpsslangene øverst som jeg har som alternativ men det blir mer kluss med slangeføringen (varmluftsslangene) da. Håpet mitt er å kunne montere selve enheten på høykant med utblåsningsdysene rettet mot baugen og så ta inn friskluft mot akter. Vann inn/ut-løp blir da på toppen av enheten med rørene horisontalt iforhold til hverandre. Men et annet aspekt kom inn i formelen i dag. Leste i manualen at defrosteren kan monteres i alle mulige konfigurasjoner (stående, liggende, på høykant..), men at lagerene i viftene vil bli ekstra fort utslitt hvis den monteres på høykant slik jeg tenker. Dette er kanskje et argument for å bite i eplet og montere defrosteren som på bildet til Bitteliten og heller jobbe med å få til rutingen av varmluftsslangene? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Rotoren (ankeret) i motoren og viften har totalt sett så liten vekt og diameter at gyroeffekten også er liten. Hvis du monterer motoren / viften stående, så vil den slites fortere som følge av dette fordi uansett om båten slingrer fra side til side eller baugen hopper opp og ned, så vil en få lagerbelastning. Det er først og frem ved montering av større ting som motorer og spesielt generatorer man tar hensyn til slike ting. I ditt tilfelle så tror jeg ikke du klarer å relatere en slitasje til hvilken vei den er montert. Da må du i så all kjøre mye i dårlig vær tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Når du har lokket av OG åpner sløyfa på det høyeste punktet renner vannet ut men defrosteren er jo tett, slipper ikke luft inn på vannsiden, og derfor renner vannet ikke ut Om et par cm gjør noe utslag skal jeg ikke påstå, men høydeforskjell generelt gjør utslag. Derav reglene for montering. Lufting er intet problem. Luftenippel på høyestepunkt løser den delen av saken. Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Må vel uansett være greit å heve ekspansjontanken et par cm og da? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Da jeg monterte det vannbårne varmeanlegget ombord i båten fikk jeg beskjed fra leverandør/importør i Norge om at ekspansjonstanken måtte være det høyeste punktet i sløyfa. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 For å gjøre lufting o.l. enkelt er det best å ha ekspansjonstanken høyest men det er ikke noe absolutt krav. Er der god sirkulasjon og vannet kommer ut av defrosteren på det øverste punktet vil luften normalt forsvinne av seg selv. Tror nok jeg ville prøvd med tanken der den står og viser det seg vanskelig å få ut luft så må en gjerne tenke seg om en gang til... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sebaldus Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Slenger på et spørsmål. Er det spesielle krav til slangen som skal gå fra motor til topp på ekspansjonstank? Denne så litt spesiell ut på min motor så lurte på om det var noe trykk eller lignende denne må tåle. Jeg har flyttet ekspansjonstank og må ha lengre slik slange. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Jeg vet ikke om alle skjønte det jeg skrev i innlegg 14 og kan forklare litt bedre kanskje. I nyere motorteknikk så er høyere driftstemperatur ønskelig, og derfor settes kjølesystemet under et høyer trykk for å få kokepunktet opp i 105-108 grader C. Disse motorene har for så vidt en ekspansjonstank, men den er helintegrert i kjølesystemet. Dette betyr at både kjølesystemet og luften i den integrerte tanken har samme trykk. Åpnes lokket når motoren har høy temperatur, så kan det begynne å fosskoke fordi trykket synker så vær forsiktig. Dette systemet skiller seg fra de gamle systemene som da har en ekspansjonstank som ikke står under trykk, men som har til oppgave å absorbere den væsken det ikke blir plass til i motoren når denne blir varm, og suge væsken tilbake igjen når motoren blir kald. Derfor må man før man sier noe om kravene til slangene helst vite sikkert hvilket system det snakkes om. Må slangen tåle trykk er vel det store spørsmålet. I så fall mener jeg slangene i noen av de nye motorene skal trykktestes til to bar eller kanskje enda mer. (Varm). Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Er en VP D1-20. Er ikke noe lokk på varmeveksler, kun lokk på ekspansjonstank så antar denne får et visst trykk da. Får vel kjøpe en slange som tåler litt for å være på sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 D1-20 er jo en relativt liten motor, og det er neppe høyt trykk i kjølesystemet. Du vil kunne se forskjellen, for tanken og lokket er ganske så kraftig i så fall. De større motorene 1000-2500 Hk har ofte en ventil montert i varmeveksleren slik at trykket blir pumpet opp i motoren allerede når den er kald. (Etter at lokket har vært åpnet for å kontrollere nivå etc.) Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Har akkurat montert en defroster som sitter høyere enn påfyllingslokket på motoren. Det er en TAMD 70 E uten ekspansjonstank. Monterte en luftenippel på høyeste punkt, og åpnet denne da motoren hadde driftstemp. Kom kjølevæske med en gang og ikke noe luft. La på isolasjonsstrømpe på vannslangene, og dette gjorde underverker. Kan noen imidlertid forklare dette med oppgitte 10 kw på defrosteren. Kan ikke forstå dette. Tenk ei byggtørke på 10 kw i en båt. Det blir fort varmt? Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.