catano Startet 31.Mars.2008 Del på Facebook Startet 31.Mars.2008 Hei Da jeg skal kjøre båt fra Bergen til Åleaund for båtmessen 17-20 april har jeg noen spørsmål. Jeg er ikke kjendt med forholdene rundt Stad, men har bra kjenskap til Gjærensrev, Lista og Lindesnes (sommerstid med meldt vindstyrke på 7-9) Klart ingen kan nå si værforholdene for disse dagene, men kan disse strekningene sammenliknes? Er det noe spesieldt jeg bør være påpasselig mot og evt andre tips tas i mot med glede. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Jawik Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Værvarslet for Stad område kan du jo legge en link til. Å sammenligne med andre områder er ikke enkelt. Men hold passe avstand når du planlegger å passere. Legg deg i Måløy eller Selje vist du må vente på bedre vær. Skulle du bli overrasket underveis så søk inn til Honningsvågen (Stattvågen). Hold sør om staken ved Bardsfluda. Ikke gå inn her ved NW-vind. Da er det bedre å fortsette eller snu. Ellers er ikke område så ille. En ting til er fallvindene fra Stad lande som kan oppleves ganske kraftig. Redigert 31.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
jm Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Jeg har en link til direktevarsel for Stad. Dette gir meget gode indikasjoner.Har gått der noen ganger. Generelt kan det sies at jo lenger ut, jo bedre, men i godvær er det ingen problemer. http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjo...stad/index.html. Redigert 31.Mars.2008 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Jeg er ikke kjendt med forholdene rundt Stad, men har bra kjenskap til Gjærensrev, Lista og Lindesnes (sommerstid med meldt vindstyrke på 7-9), men kan disse strekningene sammenliknes? Stadt kan nok sammenlignes med andre åpne strekk men min erfaring er at Stadt er et "tøffere" strekke. Her er mere vind (Kråkenes er vel sammen med Fruholmen landets mest vindfulle steder), mere strømsjø samt refleksjonsbølger fra kysten, derfor som nevnt jo lengre fra land jo roligere forhold. Stadt i småbåt i April kan være alt fra himmel til helvete !! Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Litt info her,men bli ikke skremt . http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...e5?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Jeg gikk over Stad i begynnelsen av påsken i fjor, og hadde kulingen bak oss....... Jeg tør påstå at Stad er det værste strekket, hvis vindforholdene ellers er like. Sjøen blir lett grovere og tøffere enn over de andre strekkene...mye grovere. Sletta og Jærens Rev er grunne områder, og sjøen får en helt annen karateristikk....også fordi strømbeltene er sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 1.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2008 (redigert) Hei. Ja nå kommer det seg vedrørende erfaringer. Jeg kan enkeldt finne frem strekning og tid, men hvor lang tid må en berekne i det området man kalle stad ? mvh Catano Legger til båten er 42 fot. Redigert 1.April.2008 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Jawik Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Litt info her,men bli ikke skremt . Akkurat. Ikke bli skremt av det vakre område. Artikkelen gir jo fin info, men jeg synes den setter mye på spissen og inviterer ikke så mye til passering av Stadlandet. Dette blir som med så mange andre områder en skal passere. Bruk sjøvett / båtvett i en god porsjon og lytt absolutt til værmeldingen. Også underveis mot Stad. Har passert noen ganger og det har godt bra når en tar sine forholdsregler. Alt kommer jo mye an på båttypen en er oppi. Ikke så mange som ville forsøke dette strekket i åpen båt, men de finnes jo de også. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nyste Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Værvarslet for Stad område kan du jo legge en link til. Legg deg i Måløy eller Selje vist du må vente på bedre vær. På nordgående, er Silda et strategisk godt utgangspunkt å vente på været. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Hei.Ja nå kommer det seg vedrørende erfaringer. Jeg kan enkeldt finne frem strekning og tid, men hvor lang tid må en berekne i det området man kalle stad ? mvh Catano Ca. 13-15 nm fra Sildagapet til Vanylvsgapet. Begge gapene er åpen mot NW og som nevnt mot havet utenfor. Sildagapet kan ha fine forhold under Stadlandet og det kan være mye urolig sjø ved passeringen og opp mot Vanylvsgapet. Mitt råd vil være å sniffe seg ut av Sildagapet og se forholdene an og trø til når du er ute av Sildagapet. Runder du Stadlandet og stikker inn Vanylvsfjorden er det verste over. Er det NW vind så kom deg inn bak Kvamsøya og fortsett indre leia. Ellers sikter du mot Sandsøya og Sandshavn. Mulighetene mot Ålesund er flere når du er inne i Vanylvsgapet. Du skal vel også tilbake samme veien ? Og hvilken båttype snakker vi om ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 På nordgående, er Silda et strategisk godt utgangspunkt å vente på været. Kommer vel an på hva en ønsker å bedrive vente tiden med. Måløy er jo ikke stort men de har da noe Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Arild Iversen Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 I brukbart vær er vel ikke Stadt værre enn de andre åpne strekningene langs kysten. For min egen del har jeg så langt fem passeringer med seilbåt, og hovedinntrykket med snittfart på 6 knop, er at det er laaaangt. Når det er sagt er det også en spektakulær naturopplevelse å passere denne svære knyttneven som står der og truer Norskehavet Når en har passer lykta på Buholmen på nord må en være obs på grunnen som ligger rett i kursen mot neset nedenfor Kjerringa. Her må en ta en sving innafor denne. På nordgående tror en at det meste er gjort når en har passert mellom Bukketjuvane og land, men enda er det et godt stykke ned til Stålrevet for ikke å snakke om før en er i le av Skorpa og Nerlandsøy hvis en går ytre leia. Navigasjonsmessig er det greit å passere Stadt, men været er utfordringen hvis det frisker seg til. Det er jo grunt, og med sterke strømsettinger og kontrasjø fra den steile fjellveggen, blir det ofte ganske så rotete sjø. I godt vær som sagt, er det en flott opplevelse å ta med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.