Jump to content

fremoverseende ekkolodd er det hensiktsmessig?

Superkul

Recommended Posts

Har gått og drømt om fremoverseende ekkolodd og lurer på er det bare jåleri eller funker det og er til og stole på??

har man kart + kartplotter så skal man strengt tatt være klar over hvor skjerene er men hørt om en del som går på umerkede????

En annen ting de er fryktelig dyre - har noen forslag til hvor man finner et rimeligere et??

Har tittet på ebay men finner ikke noe - dumt spørsmål : hva søker jeg på?? hva heter det på engelsk???

Noen som vet og har erfaringer??

En kamerat har hatt Interfacei mange år, og kan ikke få fullrost det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ja, ligger vel på 10+ laken, men sjøl mener jeg det er verd det :smash:

På full fart (20 knop) er det ikke mye å se (kanskje pga. plasseringen av transducerne) men på sakte fart funker det supert. Brukes av meg i 2 tilfeller:

• Når jeg er usikker på dybden i ukjente farvann,

• Under dypdorging: Ser endring av dybden i god tid slik at jeg ikke kjører redskapen i bånn.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 8 år senere...

Hva mener du, er ikkje ekkolodd for å finne fisk...?

Ikke nødvendigvis. Ekkolodd er også et brukbart navigasjonsinstrument i mange tilfelle. Foroverseende (EchoPilot) gir meg et bra bilde 100 m ned og 200 m fremover (som tidligere antydet) og jeg kan f.eks. stille inn alarmen på 3 meter og får beskjed om denne dybden er mindre langt forran båten.

Søk på 'EchoPilot' i databasen her, så finner du mye info :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...