mewa 2 Startet 31.Mars.2008 Del på Facebook Startet 31.Mars.2008 hei har problemer starteren mercruiser 7,4 bensin satt inn ny starter testet av verksted helt ok.vrir på nøkkelen den bare klikker virker som den ikke får støm nok men batteriene er 4 måneder gamle batteriene er fulladet da jeg har hatt laderen på jording direkte fra batteri til startmotor 50 kv kabel dette er en 96.mod.starteren jeg kjøpte hadde stått på en 2001 mod ingen problemer ifølge selger i etterkant ser jeg at der hvor man kan se tannhjulet på startern den utparingen på den nye er større kontra den gamle mitt spørsmål til alle vise på bp.har jeg fått en startmotor som ikke passer til min motor nå håper jeg på gode svar da dette er ganske frustrerende mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Bildene er desverre borte, men håper du kan få noe ut av denne. En vanlig feil som fører til "klikking" i releet feil eller dårlig kontakt i jordkretsen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
mewa 2 Svart 1.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2008 hei whistler men siden det er et større hull utsparing i start motor kan det være at jeg har fått feil startmotor kan det være at kiler seg ? mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Beklager, min kompetanse på dette feltet er begrenset til bytte av defekte deler... Byttet startmotoren min for to år siden etter stadig å ha vært plaget med manglende innslag (før jeg kom over sjekklista jeg linket til), men jeg tror at en gjennomgang av den hadde spart meg for en ny starter... Problemet var solenoiden (rele på VP-språket) som sitter montert i "elektronikkboksen" på motoren. (ikke den på starteren). Forøvrig er Sierras part number interchange tjeneste grei for å finne alternative deler til Mercruiser (og sikkert andre også). Sprengskisser med delenr finner du hos Doug Russel. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
sharkman Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 (redigert) Hei! Du sier at det bare klikker når du vrir på nøkkeln. Du må da bruke et voltmeter og koble sort ledning til gods på motor, og den røde på den grove ledninga på starter. Nå bør du ha ca 12.6volt om batteriene er fullladet. Få en medhjelper til å vri på tenningslåsen til startstilling. Da ser du om starter trekker strøm og voltstyrken går nedover. Starter har sannsynligvis innebygd innslagsrele på denne. Kom også til å tenke på om du har fått på den tynne ledningen riktig på plass. To muligheter, en på hver side av den grove starterledningen.Er du sikker på at de er satt på riktig? Når man bytter starter, er det ofte nødvendig å shimse starter slik at innslaget kommer rett ut i forhold til startkransen, men det er vel ikke problemet her, med mindre starterdrevet ikke står i inngrep mot startkransen? Starterdrevet skal gå automatisk inn igjen etter innslag. Prøver å være så lettfattelig som mulig, ta gjerne kontakt så hjelper jeg deg gjerne videre Har erfaring fra skruing på chevrolet bilmotorer og det er jo nesten det samme som mercruicer Redigert 1.April.2008 av sharkman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 (redigert) etterkant ser jeg at der hvor man kan se tannhjulet på startern den utparingen på den nye er større kontra den gamle mitt spørsmål til alle vise på bp.har jeg fått en startmotor som ikke passer til min motor nå håper jeg på gode svar da dette er ganske frustrerende mvh Mewa 2 Det finnes 2 typer startere til denne motoren , svinghjule bestemmer hvem som er riktig ! Med andre ord den nye som du har kjøpt er da til en med mindre svinghjul så du har da stort svinghjul på din motor. Redigert 1.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sharkman Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Det finnes 2 typer startere til denne motoren , svinghjule bestemmer hvem som er riktig !Med andre ord den nye som du har kjøpt er da til en med mindre svinghjul så du har da stort svinghjul på din motor. Så vidt jeg vet finnes stor (168tenner) og liten startkrans, men startere gå ikke an å forveksle(?) da starter til store startkrans har skrå bolting, og den lille har rett. Redigert 2.April.2008 av sharkman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne_F Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hei. Jeg har tilsvarende problem på en Mercruiser 350 Magnum. Problemet mitt er i tillegg at det er så latterlig trangt i motorrommet, så jeg sliter med å finne ut hva som faktisk er solenoiden. Har noen et blide liggende, eller kan forklare hvordan denne ser ut? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hei. Motorrom pleier å være trange..... Solenoiden sitter i elektronikkboksen (mellom luftfilter og oljefilter på bildet ditt) med den røde knappen på. Den ligger helt i forkant i denne boksen, og har en gummihette over seg. Se etter en gul/rød ledning. (ny fås fra eurofritid om den er gåen) For å få løs starteren er det enklest om du demonterer styrbord eksosanlegg (manifold/riser/albu), det funker dårlig hvis båten er på vannet. Den er festet med to bolter fra undersiden, og den skal falle ned når boltene er skrudd ut. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne_F Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hmm. Hva skulle man gjort uten deg Whistler. :-) Jeg hadde faktisk skjønt så mye at den satt i "elektronikkboksen", men viste ikke hva jeg skulle se etter. ;-) Jeg skal se etter en gul/rød ledning og en gummihette. Tror og håper at det er det som er problemet. Jeg tviler sterkt på at det er mulig å bytte starter uten å ta motorene ut av båten, da jeg bare så vidt klarer å komme til å få slått på den med en skiftenøkkel, så må den byttes så gir jeg nok jobben videre til noen andre. :-) Takker nok en gang for god hjelp, så får vi håpe at det løser seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 (redigert) Eg er fort den dummaste mannen i verda. Eg hadde fjerna dødmannsbrytar på båten. Når eg skulle starte han gjekk ikkje dette sjølvsagt. Det blei til at eg i FORBANNELSE kjaurde startmotoren for hardt (til det kom godt med røyk frå han). Når eg kobla til brytar, lufta motoren (luft i sytemet) fikk eg start. Etter dette kjaudre eg ein times tur. Når eg stoppa båten og like etter skulle starte drog startaren sakte rundt, så ikkje i det heile. Rele slår inn, men ikkje noko meir. Eg prøvde startkabel men no joy. Båten er satt på lading og sit nå å ber om at startar ikkje er gåen i ei båt eg har hatt 5 dagar. Det er ein Mercruiser 2003 1,7DTI Alfa modell. Nokon som har erfaring med skifte av startar, pris og eventulet verkstad i Bergen -området . Redigert 3.August.2011 av karlespen (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 (redigert) Gjelder 7.4 MPI et al. Hvis det har kommet vann inn i svinghjulshuset kan det skje at bendixen - starterdrevet som går i svinghjulskransen er rustet fast på akslen og ikke presses fram mot svinghjulet slik at man kun hører et klikk + hvining fra startermotoren. I såfall må starteren ut. Lett å fikse, rens, smør og dette vil normalt være i orden. Kommer det bare et klikk er det normalt dårlig forbindelse mellom starter og batteri. Ved vann i svinhgjulshus / motorrom kan det og skje at det kommer vann inn i børstehuset slik at disse setter seg fast og etterhvert ikke når fram til kommutatoren på ankret. Da vil man og stort sett høre et klikk og ikke noe mer. Starteren vil gradvis bli tregere og tregere i forkant av dette som om det er lite strøm på batteriet. Redigert 4.August.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 kapittel 2 av ein idiot på tur. Eg tok ut rele idag, dette kontrollerte eg, men det var gåent. Når eg kortslutta over rele, slik at startmotor skulle gå. Men det gjorde det ikkje. Då måtte eg fjerne startar. Denne gjekk ut på omlag 2 timar, men eg er glad eg slapp å heise maskina ut. Nytt rele og motor fikk eg for 2800 på dagen frå Bergen motor service. Etter mange sår og stygge ord fikk eg startar på plass. Eg var direkte lykkeleg når eg fikk start igjen. Lykkavar stor når eg slapp å heise opp maskina. Dyrkjøpt lærdom, men det gjekk bra til slutt. 6-7 timar innsats og bratt lærekurve. Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.