Jump to content

luft inn og ut av motorrommet


m/s draugen

Recommended Posts

På min viksund 880 har jeg luftinntak(utlufting)på akterenden.Det fungerer slik at den luften motoren skal bruke går igjennom stuerommrt under,for så å ende opp i motorrommet Dette har jeg lyst til å flytte slik at jeg kan isolere/støydempe det slik at det blir mere levelig på akterdekket støymessig.Da er planen å flytte inntaket til skrogsiden,og lurer da på hvor store i diameter disse må være for å dekke behovet.Er det slik at man må ta høyde for luft som skal ut av rommet også?

Motor er en yanmar 4jh-hte,66hk turbo.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1399...upkey=009002010

Er dette noe som dekker behovet,og i så fall hvor mange?

Link to post

Motoren bruker luften og kvitter seg med den ut gjennom eksosen. Derfor er det primært motorens behov for oksygen som skal dekkes. Men så trenger man i de fleste tilfellene litt sirkulasjon i motorrommet for å holde temperaturen på et akseptabelt nivå.

 

En konsekvens av isolering er ofte for høy motorromstemperatur, noe som i så fall reduserer motoreffekt, ladning og levetid på diverse komponenter. Derfor må man kontrollere motorromstemperaturen og vurdere nødvendige tiltak.

 

Motorromstemperaturen skal maksimalt eller ideelt sett ikke være høyere enn utetemperatur + 15-20 grader C.

 

Viknes 880 er en ganske fin båt, og jeg synes den fortjener en komponent verdt mer enn 29 kroner uansett hvor stort hullet i ventilen er.

En slik del bør være konstruert slik at man ikke får vann inn sammen med luften.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Hvis vi tenker oss litt om, så er de fleste dagligdagse hendelser fysisk enkle. Verre er det å forstå reklame, for noen ganger er lav pris den beste villedende faktoren som skaper salg og lite reklamasjon.

Det fører rett og slett til at flere setter i gang med endringer motivert av reklame, for man tenker: putt, delen er så billig at jeg har ikke noe å tape, og glemmer det som er viktig. Et godt resultat.

 

I praksis, så stilles det noen enkle fysiske krav til ventilasjon, også i båt.

 

Luftventiler i et hus har et vanndreneringssystem primært beregnet for å ta overvann, og vi på vestlandet erfarer derfor at vann driver inn i ventilene når det blåser. I en båt så gjelder det da å beskytte motoren mot det vannet som garantert driver fra alle kanter, ja til og med nedenfra og opp.

 

De beste ventilene et kammer hvor vannet som kommer inn renner ut igjen selv om fenderne henger ute og praktisk talt soper vannet inn.

Så har vi dette med hvorfor flyene klarer å holde seg i luften ved å skape et undertrykk på oppsiden av vingene.

Det samme prinsippet med å skape kontrollert overtrykk og undertrykk gjelder når ventiler i skutesiden skal monteres.

Så ser man kanskje at noen hurtiggående båter har to ventiler på hver side, og at alle fire spoilerne vender i fartsretningen. Han som da monterte dem har kanskje ikke satt seg så nøye inn i de fysiske lovene, for det var det ingentinggjøren som hadde ansvaret for.

Hans oppgave var kun å pakke opp varene og skjære hullene i skutesiden. Det beste ville kanskje være å montere en hver vei på hver side av båten, eller forover på en side og bakover på den andre siden hvis ”cross flow” er hensikten.

Gjør man dette riktig får man sug i den ene ventilen og trykk i den andre. (Gratis ventilasjon i fart).

Noen slike ventiler får man ferdig i en del, men da med avskilt kammer og spoilere montert bakover i fremre del og fremover i bakre del. Ca 75 % overtrykk i forhold til undertrykk.

 

Var dette billedlig godt nok?

 

Som jeg sa til fysikklæreren fra ungdomskolen når jeg traff han flere år etterpå. Vi hadde ikke greie på fysikk verken du eller jeg.

 

PS! Luftforbruket på en motor regnes ut i forhold til blandingsforhold mellom drivstoff og luft. Spesifikk vekt i forhold til temeratur.

Link to post
Meget..............takk.

Men hvor stort må hullet/hullene være? Beklager om jeg virker treg,men det får stå sin prøve

Litt rusten på dette, men jeg mener med forbehold at 3-4 kvadratsentimeter pr Hk blir brukt som en tommelfingerregel for lufttilførsel til motor og passiv ventillasjon i motorrom.

 

For å si noe mer om motorens luftforbruk, så må man først vite blandingsforholdet drivstoff / luft. La oss si at forholdet er 1:18, så vil motoren brenne 18 kg luft pr. 1 Kg. drivstoff. Luft veier ikke så mye, derfor blir det ganske mange kubikk som skal suges inn gjennom disse små hullene i motorrommet. Selvfølgelig er behovet for ventillasjon avhengig av motorstørrelse og bruk.

Link to post
Hei hagge samme motor i en Windy snekke. Originalt var der 2stk. 90mm slanger til motorrom.

Når Yanmar motoren ble satt inn i 1986 ble der montert 2 stk ekstra dvs. 4 stk. 90mm slanger.

Det vil vel med min kanskje dårlige husk ved bruk av utsagnet 3-4 kvadrat cm pr. Hk med dine fire slanger gi følgende svar.

 

4,5x4,5x3,14x4/3=84,74Hk (3 kvadrat cm pr. Hk)

4,5x4,5x3,14x4/4=63,58Hk.(4 kvadrat cm pr. Hk).

 

Luftinntakene passer etter denne beregningen til en motorstørrelse mellom 63 og 84 Hk. Men så spørs det hvor mye det lekker inn luft andre steder kanskje.

Link to post

Fant dette i en tidligere tråd;

 

Fann denne anbefalingen fra Volvo.

 

"Noen grunnregler

En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige.

Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm:

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW

Ventilasjon av motorrom:

Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW"

 

Vet ikke om dette kan være til hjelp.

 

Hele tråden

Link to post

Lufter en tanke her:luften taes inn på akterenden/dekket under "skjørtet".Det er det støpt ett hull som luften kommer inn for så å passere igjennom ett stuerom.Mellom stuerommet og motorrommet er det en skillevegg med netting slik at luften får adgang til motor.I stedet for å lage hull i skroget tenkte jeg da å legge to rør,15cmØ med utgang i hvert av rommene,for så å isolere veggen.Med dette har jeg da beholdt original innlufting til stuerommet.

Er dette en tilfredsstillende løsning

Link to post
Motorromstemperaturen i båten min drar seg fort opp i 40-50 grader.

 

Vil det være noe poeng i å legge opp en type "12 volts PC vifte" som suger varm luft UT av motorommet?

 

De fleste båter skal ha et lite undertrykk i motorrommet ved det som er kontinuerlig marsjturtall på motoren. Ikke så mye at det reduserer motorens effekt, men nok til at oppvarmet luft suges ut og ikke blir liggende i motorrommet samt for å unngå at eventuell eksos og "motorromslukt" siver inn i båten. Slik er det i min båt og slik har det vært i alle litt større (> 30 fot) fabrikkproduserte båter jeg har vært ombord i. Effekten av en PC vifte tror jeg vil være for liten til å ha noen kjølende virkning når tempen drar seg opp på det nivået du nevner.

Link to post
På min viksund 880 har jeg luftinntak(utlufting)på akterenden.......

Da er planen å flytte inntaket til skrogsiden,og lurer da på hvor store i diameter disse må være for å dekke behovet.

 

Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......?

Meningen er at jeg skal slippe å lage hull i siden,men lage en åpning med rør mellom motorrom og "lasterom" slik at jeg kan lydisolere veggen mellom de to rommene slik at det blir mere støysvakt.Luften blir jo som den er i dag transportert fra inntaket bak,gjennom "lasterommet"for så å passere åpningen i skilleveggen til motor.

Link to post
Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......?

Det er ikke inntak fra skrogsiden utsiden fra før av,men ett støpt hull innvendig bak under "skjørtet"eller "veggen"som går langs kanten på innsiden.

Meningen er at jeg skal slippe å lage hull i siden,men lage en åpning med rør mellom motorrom og "lasterom" slik at jeg kan lydisolere veggen mellom de to rommene slik at det blir mere støysvakt.Luften blir jo som den er i dag transportert fra inntaket bak,gjennom "lasterommet"for så å passere åpningen i skilleveggen til motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...