m/s draugen Startet 1.April.2008 Link til dette innlegget Startet 1.April.2008 På min viksund 880 har jeg luftinntak(utlufting)på akterenden.Det fungerer slik at den luften motoren skal bruke går igjennom stuerommrt under,for så å ende opp i motorrommet Dette har jeg lyst til å flytte slik at jeg kan isolere/støydempe det slik at det blir mere levelig på akterdekket støymessig.Da er planen å flytte inntaket til skrogsiden,og lurer da på hvor store i diameter disse må være for å dekke behovet.Er det slik at man må ta høyde for luft som skal ut av rommet også? Motor er en yanmar 4jh-hte,66hk turbo. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1399...upkey=009002010 Er dette noe som dekker behovet,og i så fall hvor mange? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Motoren bruker luften og kvitter seg med den ut gjennom eksosen. Derfor er det primært motorens behov for oksygen som skal dekkes. Men så trenger man i de fleste tilfellene litt sirkulasjon i motorrommet for å holde temperaturen på et akseptabelt nivå. En konsekvens av isolering er ofte for høy motorromstemperatur, noe som i så fall reduserer motoreffekt, ladning og levetid på diverse komponenter. Derfor må man kontrollere motorromstemperaturen og vurdere nødvendige tiltak. Motorromstemperaturen skal maksimalt eller ideelt sett ikke være høyere enn utetemperatur + 15-20 grader C. Viknes 880 er en ganske fin båt, og jeg synes den fortjener en komponent verdt mer enn 29 kroner uansett hvor stort hullet i ventilen er. En slik del bør være konstruert slik at man ikke får vann inn sammen med luften. Redigert 1.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Ole petter:jo du har så rett,men den var ment mere som ett ex.ang.str. Har ett behov for å få ting forklart billedlig Det er jo ett stort motorrom på denne båten og kontra en saga 27 med 2 ventiler og ett trangt motorrom,så skulle det være en mulighet på denne også Redigert 1.April.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 VP har en publikasjon som i detalj tar for seg hvor store tilluft/avluft kanalene skal være sett opp mot motorstørrelse og lengde og antall svinger på slangene. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) VP har en publikasjon som i detalj tar for seg hvor store tilluft/avluft kanalene skal være sett opp mot motorstørrelse og lengde og antall svinger på slangene. red.selvsagt...........volvo penta Men noen sitter vel inne med svaret på hvor stort hullet/hullene må være?? Redigert 1.April.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Er ikke luftforbruket til en firetakter kalkulert ... Litervolum x RPM / 2 ? Slik at en 3 L maskin som går med 2500 RPM trenger 3 x 2500 / 2 = 3750 L luft per min.... som inntakene må dimmensjoneres for Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hvis vi tenker oss litt om, så er de fleste dagligdagse hendelser fysisk enkle. Verre er det å forstå reklame, for noen ganger er lav pris den beste villedende faktoren som skaper salg og lite reklamasjon. Det fører rett og slett til at flere setter i gang med endringer motivert av reklame, for man tenker: putt, delen er så billig at jeg har ikke noe å tape, og glemmer det som er viktig. Et godt resultat. I praksis, så stilles det noen enkle fysiske krav til ventilasjon, også i båt. Luftventiler i et hus har et vanndreneringssystem primært beregnet for å ta overvann, og vi på vestlandet erfarer derfor at vann driver inn i ventilene når det blåser. I en båt så gjelder det da å beskytte motoren mot det vannet som garantert driver fra alle kanter, ja til og med nedenfra og opp. De beste ventilene et kammer hvor vannet som kommer inn renner ut igjen selv om fenderne henger ute og praktisk talt soper vannet inn. Så har vi dette med hvorfor flyene klarer å holde seg i luften ved å skape et undertrykk på oppsiden av vingene. Det samme prinsippet med å skape kontrollert overtrykk og undertrykk gjelder når ventiler i skutesiden skal monteres. Så ser man kanskje at noen hurtiggående båter har to ventiler på hver side, og at alle fire spoilerne vender i fartsretningen. Han som da monterte dem har kanskje ikke satt seg så nøye inn i de fysiske lovene, for det var det ingentinggjøren som hadde ansvaret for. Hans oppgave var kun å pakke opp varene og skjære hullene i skutesiden. Det beste ville kanskje være å montere en hver vei på hver side av båten, eller forover på en side og bakover på den andre siden hvis ”cross flow” er hensikten. Gjør man dette riktig får man sug i den ene ventilen og trykk i den andre. (Gratis ventilasjon i fart). Noen slike ventiler får man ferdig i en del, men da med avskilt kammer og spoilere montert bakover i fremre del og fremover i bakre del. Ca 75 % overtrykk i forhold til undertrykk. Var dette billedlig godt nok? Som jeg sa til fysikklæreren fra ungdomskolen når jeg traff han flere år etterpå. Vi hadde ikke greie på fysikk verken du eller jeg. PS! Luftforbruket på en motor regnes ut i forhold til blandingsforhold mellom drivstoff og luft. Spesifikk vekt i forhold til temeratur. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Meget..............takk. Men hvor stort må hullet/hullene være? Beklager om jeg virker treg,men det får stå sin prøve Redigert 1.April.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Meget..............takk. Men hvor stort må hullet/hullene være? Hei hagge samme motor i en Windy snekke. Originalt var der 2stk. 90mm slanger til motorrom. Når Yanmar motoren ble satt inn i 1986 ble der montert 2 stk ekstra dvs. 4 stk. 90mm slanger. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Meget..............takk. Men hvor stort må hullet/hullene være? Beklager om jeg virker treg,men det får stå sin prøve Litt rusten på dette, men jeg mener med forbehold at 3-4 kvadratsentimeter pr Hk blir brukt som en tommelfingerregel for lufttilførsel til motor og passiv ventillasjon i motorrom. For å si noe mer om motorens luftforbruk, så må man først vite blandingsforholdet drivstoff / luft. La oss si at forholdet er 1:18, så vil motoren brenne 18 kg luft pr. 1 Kg. drivstoff. Luft veier ikke så mye, derfor blir det ganske mange kubikk som skal suges inn gjennom disse små hullene i motorrommet. Selvfølgelig er behovet for ventillasjon avhengig av motorstørrelse og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hei hagge samme motor i en Windy snekke. Originalt var der 2stk. 90mm slanger til motorrom.Når Yanmar motoren ble satt inn i 1986 ble der montert 2 stk ekstra dvs. 4 stk. 90mm slanger. Det vil vel med min kanskje dårlige husk ved bruk av utsagnet 3-4 kvadrat cm pr. Hk med dine fire slanger gi følgende svar. 4,5x4,5x3,14x4/3=84,74Hk (3 kvadrat cm pr. Hk) 4,5x4,5x3,14x4/4=63,58Hk.(4 kvadrat cm pr. Hk). Luftinntakene passer etter denne beregningen til en motorstørrelse mellom 63 og 84 Hk. Men så spørs det hvor mye det lekker inn luft andre steder kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Monter en slik på hver side av båten du Draugen. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1287...upkey=009002010 Redigert 1.April.2008 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Monter en slik på hver side av båten du Draugen.http://www.maritim.no/product.aspx?id=1287...upkey=009002010 Slik jeg ser det, representerer denne delen hattepynten eller dusken i lua. Det er lua man blir varm på ørene av, ikke dusken. Denne ventilen er kun til å pynte rundt hullet og har liten nytteverdi alene. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Slik jeg ser det, representerer denne delen hattepynten eller dusken i lua. Det er lua man blir varm på ørene av, ikke dusken.Denne ventilen er kun til å pynte rundt hullet og har liten nytteverdi alene. Nå har det seg slik at Draugen spør om dimensjonen på luftehullene. Det er de jeg gir ham. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Fant dette i en tidligere tråd; Fann denne anbefalingen fra Volvo. "Noen grunnregler En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige. Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm: 1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW 2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW Ventilasjon av motorrom: Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW" Vet ikke om dette kan være til hjelp. Hele tråden Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei. Hvis du er i tvil så gå inn på yanmarhelp.com Der står det meste om det du trenger å vite om din yanmar, inkludert luftbehov. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Jeg har også en Yanmar 4JH; riktignok TE (55HK) Denne har 4 slanger, 2 på hver side. Tror størrelsen er 75mm pr stk men ikke sikker. Stussene i skroget ser forøvrig slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Lufter en tanke her:luften taes inn på akterenden/dekket under "skjørtet".Det er det støpt ett hull som luften kommer inn for så å passere igjennom ett stuerom.Mellom stuerommet og motorrommet er det en skillevegg med netting slik at luften får adgang til motor.I stedet for å lage hull i skroget tenkte jeg da å legge to rør,15cmØ med utgang i hvert av rommene,for så å isolere veggen.Med dette har jeg da beholdt original innlufting til stuerommet. Er dette en tilfredsstillende løsning Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Motorromstemperaturen i båten min drar seg fort opp i 40-50 grader. Vil det være noe poeng i å legge opp en type "12 volts PC vifte" som suger varm luft UT av motorommet? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
kes Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Motorromstemperaturen i båten min drar seg fort opp i 40-50 grader. Vil det være noe poeng i å legge opp en type "12 volts PC vifte" som suger varm luft UT av motorommet? De fleste båter skal ha et lite undertrykk i motorrommet ved det som er kontinuerlig marsjturtall på motoren. Ikke så mye at det reduserer motorens effekt, men nok til at oppvarmet luft suges ut og ikke blir liggende i motorrommet samt for å unngå at eventuell eksos og "motorromslukt" siver inn i båten. Slik er det i min båt og slik har det vært i alle litt større (> 30 fot) fabrikkproduserte båter jeg har vært ombord i. Effekten av en PC vifte tror jeg vil være for liten til å ha noen kjølende virkning når tempen drar seg opp på det nivået du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 På min viksund 880 har jeg luftinntak(utlufting)på akterenden.......Da er planen å flytte inntaket til skrogsiden,og lurer da på hvor store i diameter disse må være for å dekke behovet. Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Xlnt Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 På min forrige båt (bayliner 2855) med 330 hk bensin var 8 stk 3" hull som luftinntak, på baksiden av inntakene satt det denne boksen Det var 2 stk slike bokser på hver sin side av båten med en ventilrist på utsiden Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
m/s draugen Svart 2.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......? Meningen er at jeg skal slippe å lage hull i siden,men lage en åpning med rør mellom motorrom og "lasterom" slik at jeg kan lydisolere veggen mellom de to rommene slik at det blir mere støysvakt.Luften blir jo som den er i dag transportert fra inntaket bak,gjennom "lasterommet"for så å passere åpningen i skilleveggen til motor. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hvis du bare flytter inntaket fra akter til siden(e) så kan du vel bare bruke samme dimensjon lufting som du hadde før - eller har jeg missforstått spørsmålet......? Det er ikke inntak fra skrogsiden utsiden fra før av,men ett støpt hull innvendig bak under "skjørtet"eller "veggen"som går langs kanten på innsiden. Meningen er at jeg skal slippe å lage hull i siden,men lage en åpning med rør mellom motorrom og "lasterom" slik at jeg kan lydisolere veggen mellom de to rommene slik at det blir mere støysvakt.Luften blir jo som den er i dag transportert fra inntaket bak,gjennom "lasterommet"for så å passere åpningen i skilleveggen til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.