Jump to content

Enda et Rolfsnesprosjekt

Hydrox

Recommended Posts

Da kan jeg omsider si at jeg har kommet i gang med Rolfsnes båten som jeg har overtatt etter min far. Den har stått i et naust og aldri blitt tatt i bruk, ei heller er den ferdiggjort til å bli tatt i bruk. Rett og slett for å begynne i en enda så har jeg begynt på å friske opp skroget som tidligere har blitt satt inn med olje. For å få dette fint må jeg inn på treverket igjen og skrape ser faktisk ut til å være eneste som duger. Det jeg legger merke til er at etter hvert som jeg skraper så blir treverket veldig flammet. Synes godt på bildet og jeg lurer på om dette er vanlig og om dette kommer til å jevne seg ut når ny olje blir smurt på.

Etter dagens økt ser det slik ut som dette. Ikke helt en dagsøkt men jeg har en del jeg må gjøre med Windyen min også. Derfor vil ikke denne trebåten få all min oppmerksomhet.

p1010623.jpg

Har du sett, - det ser jo nesten ut som flammelønn, eller bjørk, var jo ganske stilig spør du meg. Om det forsvinner vet jeg ikke. Har sett denne båten din før her på forumet, og må ærlig innrømme at jeg misunner deg den, - ser ut til å være en fin kombinasjon avturbåt og bruksbåt til fiske og slikt, samtidig som resten av familien kan ha det rimelig romslig innendørs hvis de vil. Vet ikke - jeg bare liker Rolfsnesbåtene.

Har du tenkt å male aluminiumsoverbygget? Og i tilfelle, - med hva? Lurer litt på om aluminium trenger spesiell behandling i så henseende. Jeg har selv en del ren aluminium på båten og klarer ikke helt å bestemme meg om jeg kanskje skulle gjøre noe med det.

Blir interessant å følge prosjektet ditt videre! Håper på masse bilder :smiley:

Har du sett, - det ser jo nesten ut som flammelønn, eller bjørk, var jo ganske stilig spør du meg. Om det forsvinner vet jeg ikke. Har sett denne båten din før her på forumet, og må ærlig innrømme at jeg misunner deg den, - ser ut til å være en fin kombinasjon avturbåt og bruksbåt til fiske og slikt, samtidig som resten av familien kan ha det rimelig romslig innendørs hvis de vil. Vet ikke - jeg bare liker Rolfsnesbåtene.

Har du tenkt å male aluminiumsoverbygget? Og i tilfelle, - med hva? Lurer litt på om aluminium trenger spesiell behandling i så henseende. Jeg har selv en del ren aluminium på båten og klarer ikke helt å bestemme meg om jeg kanskje skulle gjøre noe med det.

Båten er nok bygget i furu og stevnen ser ut til å være eik, er ikke sikker men stevnen er i hvert fall ikke samme tresort som resten. Båten har stått rundt 20 år inni dette naustet og det er vel kansje grunnen til at treverket har mørknet ulikt. Aner rett og slett ikke men fargen var jevn før jeg tok skrapen fatt.

Nå lå jeg tre uker på skipsverft med supplybåt i januar og vi hadde en agent i fra Jotun ombord. Han anbefalte å vaske et lite område av gangen med aceton for så å legge på alu-grunning. Aluminium oksyderer i løpet av sekunder og da biter grunningen dårligere. Må nok male for båten ser forferdelig kjedelig ut med dette grå overbygget.

• 5 måneder senere...

Vel, nå er sesongen på hell og tiden kan nyttes til annet enn nytelse. Fokus er nå flyttet i fra Windy'en og over på Rolfsnesen i naustet.

Skroget er ferdig skrapt og klar for metting med olje, hele overbygget har fått seg en real nedvask og nedmatting for å gi godt feste for primer og maling. Skroget kommer jeg ikke til å gjøre noe mer med før overbygget er ferdig malt, evt. søl nedover skroget skraper jeg bare vekk.

Jeg kommer også til å ta ut hele det hudraulisk vribare propellanlegget for å være sikker på at monteringen er utført etter boken. Var vel omtrent her min far måtte legge inn årene og prosjektet stagnerte.

Sleipner hydraulisk vribart propellanlegg

p1030209.jpg

Flott båt og den ser veldig fin ut i huden. På min tresjark har jeg brukt en eksentrersliper med grovt papir 40 korning og så har jeg blåst bort støvet med kompressor,de 2-3 første strøk med amerikansk terpentin og så har jeg brukt Gjøco sitt system G1 og G2 og til slutt et strøk med Jotun Ravilakk. På aluminium har jeg brukt Gjøco Etch Primer og oppå der Jotun HArd Top. Der jeg har hatt sorte flekker i treet har jeg brukt FAxe Lut 1 og FAxe Lut 2 (fås kjøpt på alle malerbutikker).

Å bruke Ferro-bet rustfjerner gjør treet litt rød i farge.

• 3 uker senere...

Nå har jeg vært litt lite flink til å oppdatere denne tråden, ting skrider nemlig på fram og det synes. I hovedsak så har båten begynt å ta seg meget så bra ut med farge på tilværelsen. Dette gjør underverker og båten begynner faktisk å se ut som en kjekk skute.. :smiley:

Siden båten er stappet inn i et trangt naust får jeg ikke tatt gode bilder av den men jeg prøver meg likevell med litt bilder. Hele malingsprosessen går inn under knøving siden jeg mange plasser må åle meg rundt båten med malerrullen. Blir litt malt jeg og for å si det mildt.

Hekken

minip1030523.jpg

Akterdekket

minip1030522.jpg

Delvis forfra, ser litt tønneaktig ut pga. at bildet er tatt med vidvinkel

minip1030520.jpg

Styrehustaket og så vidt litt av taket over ruffen

minip1030515.jpg

Gardinplaten rundt styrehuset skal jeg male blå, kom fram til at dette måtte være den riktige fargen for at båten ikke skulle se all for mye fiskebåtaktig ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...