Jump to content

Oslo-Stavanger

JRhansen

Recommended Posts

Vil sterkt anbefale å få den fraktet fra Stavanger til f.eks Flekkefjord, Mandal eller der omkring før dere legger ut hvis dere ikke er båtvante.

Strekningen Stavanger-lista er ikke noe for uvante personer. Har selv gått strekningen motsatt vei i ei snekke, kommer aldri til å gjøre det igjen...Var riktignok heftig vær den gangen men min mening er at snekker ikke har noe ute på åpne havstrekk å gjøre.

Det går greit når dere ha så god tid. Start grytidlig på morgenen på havstrekkene før solgangsbrisen setter inn.

For at det ikke skal bli altfor ubehagelig ville jeg ha satt meg en maks. vindhastighet på 7 m/s. Helst under 5 m/s, da får dere en fin tur.

Hvilken type snekke er du lurer på da, om jeg tør spørre?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Oslo-Stavanger + 23 fots snekke + Ikkje båtvant mannskap.

Spør du meg høyres ikkje dette ut som ein ideell kombinasjon, men eg vil heller ikkje avvisa det.

Sjøen kan bli svært grov rundt Lista og over Jæren, og det kan skje uventa (eigen erfaring). Gå i alle fall langt ut frå land. Det gir mindre grov sjø og lengre "bergingsdistanse" dersom motoren skulle stoppa.

Er dette ein "hentetur", bør båt og motor undersøkast grundig før avgang. Veit du ikkje om dieselfiltera er relativt nye, bør dei skiftast. Ta uansett med reservefilter, impeller og reim. VHF bør vera obligatorisk på ein slik tur.

Elles nyttar eg endå ein gong høvet til å reklamera for beretninga om min hentetur Oslo-Bergen hausten 2006.

Redigert av janb (see edit history)

Oslo / Stavanger

det blir mye kljøring og lite kos, husk på at når du er kommet til Stavanger så er du halvveis - du skal hjem igjen.

Jeg ville reist til max sørlandet og kost meg mer lagt litt i ro osv.

Tar du avstanden og deler på dager, vet ikke hvor fort snekka skal gå?

en dag eller tre værfast i Egersund eller Tananger så blir det mye kjøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...