Jump to content

Installasjon av ankervinsj, tips mottas med takk

jo_no

Recommended Posts

Vårens store prosjekt blir å installere en ankervinsj.

Dette har jeg grublet og fundert på i lengre tid av to årsaker: Bør jeg heller prioritere andre ting i båten? Hvordan installere vinsj i min båt?

Vedtaket ble tatt i lokalt skibsråd :wink: ; det ble ankervinsj.

Så monteringsspørsmålet. Ville ha en 'inside' løsning. Måtte finne et annet sted enn akterspeilet å gjøre monteringen.

Har nå påbegynt arbeidet.

Det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen tips? Er jeg på rett villspor med det jeg har begynt på?

Og ikke minst: Er løsningsforslaget solid nok?

Båten er for øvrig en Master 740.

På bildene nedenfor sees det påbegynte arbeidet:

img_0094.jpg

Her har jeg saget hull hvor forsterkningen må gjørs bakover mot akterspeilet

img_0095.jpg

Her sees en kloss type 1,5"x6" tilpasset skrogbuen. Denne er tenkt støpt fast i akterspeilet for å ta opp den horisontale belastingen.

img_0098.jpg

Her er den vertikale festeanordingen vist. Har tenkt å 'laminere' 2 finérplater på hverandre (2x15mm); evt. 'svøpe' dem i glassfiber/polyesterforsegling.

Jeg kjenner ikke noe særlig til Master 740, men det er sikkert noen som kan legge ut noen bilder etter hvert. Generelt anbefaler jeg med å avvente skroggjennomføringer inntil du ser hvordan tau/kjetting vil legge seg på innsiden av båten. Hva er ideen med den vertikale forsterkeren på bilde 3? Hvilken vinsj og ankerrulle har du valgt?

Generelt anbefaler jeg med å avvente skroggjennomføringer inntil du ser hvordan tau/kjetting vil legge seg på innsiden av båten. Hva er ideen med den vertikale forsterkeren på bilde 3? Hvilken vinsj og ankerrulle har du valgt?

Den vertikale forsterkeren er den 'saken' som vinsjen monteres fast på (vertikalt). Mente å måtte gjøre det på denne måten også for å få grei fallhøyde på tauet. Kabelaret kommer altså i slissen på venstre side av den vertikale anordningen. I prinsippet 'grei skuring': Vertikal vinsj monteres rett på.

Vinsjen er en Ilas inside, 500W.

Ankerrullen blir en engbo leddet plattformrulle C+2

Engbo systemet fungerer veldig bra, har to ringer man monterer på tauet, ett for å bremse farten når det er ett par meter igjen og ett for å stoppe når dreggen er helt oppe. Måtte justere litt på føleren for å få dette til å fungere, var også viktig med godt med strøm for at stoppen skal fungere!

Tenk nøye gjennom før du borer...riktig vinkel på hull slik at tauet ikke tar i !!!

Du bør også passe på at der du fester beslaget på platformen/akterspeil er solid...store krefter! Mens jeg testet stoppesystemet ble det litt knaking i plasten før jeg fikk dette til å fungere, litt skummelt å kjøre full fart inn og satse på at disse ringene stopper vinsjen første gangen! Noe den ikke gjorde for meg de første gangene...men fikk det til etterhvert :wink: Lurt å ha en mann som stopper deg hvis ikke farten bremses etter den første ringen!

Lykke til!

.

ILAS vinsjen har ikke nevnte stoppefunksjon, men isted et meget brafungerende clutch-system. Dette kan man selv justere i forhold til hvor hard man vil vinsjen skal dra - i instruksjonsboken står det at man normalt skal skru til clutchen så hard man kan for hånd. Ellers er det viktig som mange skriver med god avstand fra vinsjen og ned i "oppbevaringsrommet" slik at tauet (?) ikke "hoper seg opp". Videre ville jeg anbefalt deg om mulig å lage en eller annen løsning som samlet opp alt møkkavannet som vinsjtauet drar med seg - om mulig lag et kar i bunnen med en enkel drenering - helst ut av båten, men i hvertfall ned i kjølen ved lensepumpen. Sammen med vinsjtauet følger det ofte med ganske mye grønske/leire mm. - og blir dette liggende i båten blir "sjølukta", etter et par varme sommerdager, i oppbevaringsrommet ganske intens......Alternativt kan du selvfølgelig lage god utlufting fra oppbevaringsrommet.

Kassereren hos oss er i ferd med å montere vinsj i en Master 740. Dette er en Quickvinsj, men han setter den på akkurat samme stedet som du gjør og prinsippielt så blir det nokså lik montasje. Så det er i hvert fall to stykker som har tenkt likt her. Da kan det ikke være så galt vel? :wink:

mvh tuffff

Ellers er det viktig som mange skriver med god avstand fra vinsjen og ned i "oppbevaringsrommet" slik at tauet (?) ikke "hoper seg opp". Videre ville jeg anbefalt deg om mulig å lage en eller annen løsning som samlet opp alt møkkavannet som vinsjtauet drar med seg - om mulig lag et kar i bunnen med en enkel drenering - helst ut av båten, men i hvertfall ned i kjølen ved lensepumpen.

Tau, ja. Glemte visst å presisere det. Avstanden mener jeg skulle bli bra nok - ca. 55 cm fra toppen av kabelaret og helt ned.

Hadde i utgangspunktet tenkt type murerbøtte i bunnen ( i alle fall i starten).

Er også klar over viktigheten å få kabelar og skroggjennomføring på linje. Har laget en mal for formålet slik at jeg tror det skal gå bra. Må montere en kile på den vertikale anordingen slik at jeg får en monteringsvinkel på ca 8 grader mot midten av båten - for i det hele tatt å treffe badeplattformen.

Noen flere synspunkter på soliditeten i opplegget?

Her kan du se hvordan jeg gjorde det i min nor-dan 610 og en engbo midi 200 vinsj.

Link til arbeidet!

Interessant å se.

Spørsmål: Har du eget batteri til vinsjen eller benytter du eksisterende startbatteri?

Jeg ser også for meg at selve monteringsjobben skal være grei. Det som egentlig initierte tråden var at jeg var ute etter tips i forb med forsterkningen som må gjøres.

Bør mest mulig støpes sammen for å få det stivt nok eller kan jeg f.eks. skru fast den vertikale anordningen vinsjen skal monteres fast på?

Vet at jeg har tendens til å overdimensjonere saker jeg holder på med, men.........

Interessant å se.

Spørsmål: Har du eget batteri til vinsjen eller benytter du eksisterende startbatteri?

Jeg ser også for meg at selve monteringsjobben skal være grei. Det som egentlig initierte tråden var at jeg var ute etter tips i forb med forsterkningen som må gjøres.

Bør mest mulig støpes sammen for å få det stivt nok eller kan jeg f.eks. skru fast den vertikale anordningen vinsjen skal monteres fast på?

Vet at jeg har tendens til å overdimensjonere saker jeg holder på med, men.........

Vel, jeg har koblet vinsjen på start-batteriet, og setter inn ett ekstra forbruksbatteri på andre siden av båten. Og på ett av bildet der du ser kontroll enheten, så ser du jeg har satt opp ett elektrisk skillerele, dette kobler ut/inn ved 13,2v, dvs at jeg kan omtrendt tømme forbruksbatteriet, men likevel har jeg startbatteriet til å starte motoren og drive ankervinsjen med.

Jeg har ikke støpt noe ekstra, men jeg la ei syrefast plate oppi oppevaringsrommet hvor vinsjen er boltet fast i, den henger på en måte under dette rommet, og skruene går fra rommet og ned til under og fester vinsjen der. Jeg har halt og dratt i det, og det beveger seg ikke en millimeter slik jeg kan se det.

Men godt feste trengs, jeg er også at den som heller tar litt ekstra i, i stedenfor å finne ut senere at det var litt for lite likevel..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...