Jump to content

Lekkasje i vindusramme

Leifer`n

Recommended Posts

:flag:

Jeg har lekasje begge sider på de nederste akuminium listene i kabinen, om jeg skrur den opp og fyller silikom der er det sjanser for at det vil holde tett eller finner vannet en annen vei,,,det drypper ganske godt der nå..

Skulle sikkert liggi på en annen tråd denne, da det sikkert er svart på mange ganger før.. blir det svakheter under noen av listene om jeg skrur di av, og legger inn silikon der tro??????

Her ser dere at det drypper oppi den bøtta til venstre

img_1538.jpg

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Det beste er jo å finne ut hvor vannet kommer inn bak listene, og stoppe dette utenfra. Hvis ikke lager du bare en oppsamlingsplass for vannet bak der.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det beste du kan benytte til å tette lekkasje i en slik vindu-konstruksjon er en lang-fibret butyl. Det definnitivt beste produktet på markedet heter "Terostat 2759" og leveres i 310ml. patroner, samme typen patroner som du får silikon på. Dene massen er konstant fleksibel og ikke-herdende. Dette er viktig den gang noe skal demonteres.

Ring til disse:Industrilim AS. Dette er importøren. Du kan spørre hvor nærmeste forhandler er. Jeg vet at de aller fleste Caravan forhandlere har dette produktet. Benyttes til tetning i vinduer/plateskjøter/monteringer/skruehull.

IKKE BRUK SILIKON TIL DETTE FORMÅLET !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Lekkasje ved vinduslister og lignende med andre svært smale passasjer er vrient å detektere. Først ville jeg tatt av listene både inn og utvendig og renset opp, før jeg hadde lagt på nytt lim. Silikon er dårlig egnet. Benytt heller Terrostat, eller et av de mange montasjelimene som finnes i handelen. Husk at vann kan trekke horisontalt i lange avstander, og også oppover. Det betyr at lekkasjepungtet ditt på utsiden kan ligge langt fra der du ser det drypper på innsiden. Derfor, sjekk også nobovinduene på begge sider.

Når limet ditt har tørket. og når det ikke har regnet på noen dager henter du fram flaska di med Captain Tooleys Creeping Crack Tool.

Dette er et melkehvitt stoff som har en utrolig evne til å trekke inn å fylle opp sprekker og lekkasjepungter. Gå metodisk fram og gi en dråpe på alle mulige steder på utsiden hvor du mener vann kan trenge inn. Hvis sprekken suger og stoffet trekker inn, ha på en dråpe til til sprekken er mettet. Vent noen timer og gjenta behandlingen. Du vil nå oppdage at mange av de pungtene hvor du hadde på stoff, nå ikke trekker væske lenger. På de stedene hvor stoffet fortsatt blir sugd opp har du på mer osv. Fortsett til alle pungtene er tette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Risikoen for en forvitret brukket skrue på eldre alu.-vinduer er stor om du skal fjerne listene. Det kan da bli en del styr å få fjernet restene som sitter igjen. Jeg ville (først) forsøkt med tålmodighet, og gått på fra utsiden med a) nøye visuell inspeksjon, b) silikon (eller andre egnede stoffer), og c) en vannslange til slutt for å teste resultatet. I noen tilfeller kan vannslangen også være til hjelp for å finne ut hvor lekkasjen er, i så fall er det lurtt å være to - en på utsiden, og en på innsiden som ser hvor vannet først dukker opp.

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg hadde en lekkasje i et vindu engang. Vasket list og området rundt listen med aceton ( utvendig). Tapet med maskeringstape slik at fugen ikke ble større enn nødvendig. Tettet med Sika og glattet fugen med en fuktig finger. Fjernet så tapet og reparasjonen ble både usynelig og tett og holdt så lenge jeg hadde båten.

Benytt heller Terrostat, eller et av de mange montasjelimene som finnes i handelen.

Terostat 2759 er IKKE et herdende monteringslim, det er det som er hele kluet. Man ska demontere aluminiumen, fulle hulrommet med Terostat(butyl) og så montere aluminiumen. Overskytende materiale "nappes" bare bort. Ikke noe utvendig griseri og fulstendig tett.

Tettet med Sika og glattet fugen med en fuktig finger.

Sika Polyurethan er et herdende lim og da blir det ikke mulig å demontere aluminiumslistene igjen, Derfor Terostat 2759 i hulrommet og også i skruehullene. Utvendig tetning vil holde et begrenset antall år og blir "synlig griseri".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

ulstendig tett.

Sika Polyurethan er et herdende lim og da blir det ikke mulig å demontere aluminiumslistene igjen, Derfor Terostat 2759 i hulrommet og også i skruehullene. Utvendig tetning vil holde et begrenset antall år og blir "synlig griseri".

Det ble ikke et synlig griseri og det er fullt mulig å demontere vindusrammen siden fugen kun var helt ytterst på vinduslisten. Hvor lenge reparasjonen holder kan være mer usikkert. ( den holdt ihverfall 4 år)

Enig med rem, jeg har også god erfaring med Creeping Crack Tool på en baltic jeg hadde, vær tålmodig og bruk litt av gangen og tørk av overflødig væske med en gang.

Vær oppmerksom på at vannet følger listen innvendig, så der du ser at vannet kommer ut på innsiden er ikke nødvendigvis det stedet vannet komme inn på utsiden

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Du trenger ikke å ta ut vinduene for å bruke creeping crack cure, den bruker på utsiden av vinduet.

Det er jo på utsiden av vinduet tettningen ligger, tetter du fra innsiden risikerer at det blir liggende vann "inne i vinduet noe som i værste fall kan gi frostsprengning å gjøre skaden verre.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...