Bulben Startet 3.April.2008 Link til dette innlegget Startet 3.April.2008 Begynner å bli lei av å "kle av og på " båten hver gang jeg skal på sjøen - og om det skulle komme en regnskur. Hardtopbåt tror jeg vil være løsningen på dette. Lengden bør ligge på mellom 33 og 40 fot (ønsker å kunne håndtere den alene), den bør kunne marsje på rundt 33 knop (ca 40 på topp), og den bør kunne tåle litt bølger. Vurderer de båtene som er nevnt i overskriften (har selvsagt også sett på Windy 37 og Nimbus Nova 35 - men de er begge fryktelig kostbare). Er det noen som har erfaringer/tips/råd og vink vedrørende disse båtene, så ville jeg satt stor pris på å få høre om det. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
edo Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Har en Scand 360SE, altså med kalesje. For oss (4 personer) er dette en ideel båt. Bor på sørlandet og vil ha en båt med mye "åpen" uteplass, kalasjen legges fort og enkelt inne i targabøylen, ingen knepping da det er glidlås hele veien rundt. Båten fås også som hardtop (360HT) og med skyvedør (360CC) samt 360DC. Er veldig fornøyd med båten Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Prøvekjør Scand 360 før du bestemmer deg - den har fått litt synspunkter på at den er rank og krenger mye Elan 35 har jeg vært ombord i i sjøen noen timer. En båt jeg liker - men den er ganske trang under dekk og førerplassen er ikke optimal i mine øyne Jeg tror Joda snekrer på en hardtop til sin 370. Den har 360 skroget - men er modifisert. Har en bekjen ti havna med en slik båt - og han er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) Windy er Windy..... Vel er de dyre, men du får hva du betaler for og får pengene tilbake ved salg. Noe å tenke på mht. totaløkonomien. Så hvis det var mulig ville jeg satset på W37 (Har selv hatt W32 og W37). Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en litt eldre båt så lenge den er godt holdt og den har 2xKAD 300. Det finnes en del åpne i markedet, men veldig få m hardtop, dessverre. Ser ut til at det er en nyere trend. Scand 360 har jeg vært ombord i mange ganger, og en bekjent har leid en for en sommerferie m familien. Hans påstand var at det var stor forskjell mot Windy hva gjelder kvalitet. Selv synes jeg 360 er en fin båt, men den er mye trangere enn W37. Med søkke og snøre lengre, men du kan ikke bo i baugspydet. Båten er forholdsvis smal (det gamle 11000-skroget) og salongen nede er i realiteten ikke noe oppholdsrom, synes jeg, i motsetning til W37. Stikkabinen er også veldig trang, mens badet er større med bedre dusjmuligheter enn i W37. Joda 370 er bygget på samme skrog som 360. Jeg synes denne også fremstår som trang. Bavaria - mye båt for pengene, selv om hardtopen er dyr (mye dyrere enn på W37), forstå det den som kan. Romslig båt, Bavaria 35 er f.eks. både lengre og bredere enn W37. Jeg har vært ombord i ulike utgaver mange ganger med aldri prøvd den i sjøen. Under dekk synes jeg de løsningsmessig er fine og veldig romslige som bobåt, men litt spartanske. Men en kan jo skape mye hygge og stemning med tekstiler og annet om en ønsker det. Ute er det også bra med plass pga bredden, men løsningen er dårlig synes jeg - jeg liker verken buesetet på BB side (det er i realiteten bare én plass ute i kjøreretningen, W37 har 3 gode plasser + godt med ståplass - veldig sosialt) eller løsningen akter med en en form for solmadrass. Jeg er noe ambivalent til Bavaria (liker seilbåtene bedre), men det er altså mye båt for pengene, salgsvolumet har blitt betydelig, det virker som om prisene holder seg brukbart og det omsettes mange - derfor trolig lett å bli kvitt. Så hvis en Windy blir uaktuell ville jeg sett nøye på en Bavaraia, kanskje helst 35. Og så ville jeg sett på Nimbus en gang til med samme resonnement som med W37. Kvalitetsbåter som holder seg godt i pris, mange i markedet, virker rimelig lette å omsette. Svært mange har jo hardtop, og om den er noen år gammel tror jeg ikke gjør så mye så lenge motorene er de riktige og ikke har gått så langt. Redigert 3.April.2008 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
edo Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 360 kan nok fremstå som rank med enkel motorinstalasjon, men med dobbel instalasjon gjør den ikke det Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Bulben Svart 4.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Tusen takk for hjelpsomme tilbakemeldinger ! Her er egne konklusjoner Elan 35 - her liker jeg ikke førerplassen Scand 360 - har Scand i dag og vet at finishen ikke alltid er den beste Bavaria - her er jeg redd for annenhåndsverdien... Blir å revurdere sammen med "heimefronten" Nimbus Nova 35 -trang under dekk - men fantastisk uteplass (og høy annenhåndsverdi) er litt usikker på sjøegenskapene. Windy 37 - godt skrog, bra plass, høy annenhåndsverdi, men dyr. Enten det, eller så blir det å legge en 50-60 00,- i nåværende båt (nye puter, ny kalesje, nye batterier, servicer osv.) og beholde den et par år til... Den som lever får se... Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Blue_Dragon Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Nimbus Nova 35 har veldig gode sjøegenskaper. Skarp baug og dyp vbunn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Nimbus Nova 35 -trang under dekk - men fantastisk uteplass (og høy annenhåndsverdi) er litt usikker på sjøegenskapene. Vi vurderte faktisk Nimbus 35 Coupe ganske lenge, men den falt bort pga for dårlig fart med 2 motorer. Den gang ble denne levert med 2xKAD 44/noe yanmar greier på akslinger, og jeg syntes at en 35 foter med over 500 hk burde gå mer enn 25 knop. Nå leveres denne båten med single D6 370 på hekkagregat - og da gjør den over 30 knop - det synes jeg virker som en mer fornuftig konfigurasjon Coupe er mer lukket båt - men store takluker og stor dør bak gjør den ganske åpen. Nimbus Nova 35 har veldig gode sjøegenskaper. Skarp baug og dyp vbunn. Det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg har bare kjørt denne på en kort test - men jeg synes ikke dette var et fantastisk bra skrog. Slår en del i motsjø - og ikke samme grep i vannet som W37. Redigert 4.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olebull Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kjøpte scand 360 se nå i januar ,og kjørte den fra oslo til bergen i palmehelgen,vil bare si at det er en fantastisk båt med gode sjøegenskaper,23 gr v bunn,det er det ikke mange som har,er ikke enig med at de krenger mye ved sving,isåfall er det ikke ubehagelig.Vi hadde stor sjø hele veien rundt men det gikk som en drøm,kjørte strekket på 2 dager.du får mye båt for pengene her... : Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kjøpte scand 360 se nå i januar ,og kjørte den fra oslo til bergen i palmehelgen,vil bare si at det er en fantastisk båt med gode sjøegenskaper,23 gr v bunn,det er det ikke mange som har,er ikke enig med at de krenger mye ved sving,isåfall er det ikke ubehagelig.Vi hadde stor sjø hele veien rundt men det gikk som en drøm,kjørte strekket på 2 dager.du får mye båt for pengene her... : Hvilken motorisering har du i denne?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
lassal Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Elan 35 syns jeg var en meget pen båt. Litt trang under dekk, men så forseggjort og gjennomført denne var innvendig hadde ikke dette gjort noe. Det var alikevel god nok plass, det er jo ikke under dekk man befinner seg. Pent og rent design, men altfor lav takhøyde utvendig. Jeg skallet i taket og jeg er helt normal med mine litt over 180cm på sokkelesten. Scand 360 vil jeg tro er en bra båt. En bekjent av meg hadde en Scand 29 Baltic og han var mer enn nok fornøyd. Definitivt en kvalitetsbåt, men designet er sært og er derfor en smakssak. Jeg liker det ikke og ville derfor utelukket denne båten. Bavaria 35/37 Sport er en romslig båt og definitivt mye båt for pengene. Jeg ville imidlertid aldri ha kjøpt en etter det synet jeg fikk på "sjøen for alle 2008". På samtlige Bavariaer var finishen helt lik, dvs. silikonklin, drenshull full av isolasjon som tøyt ut, isolasjon som tøyt ut rundt vinduet, skjev rekke og ujevnheter i vinduet. Med andre ord, kjøp Elan 35.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Valg av båt kan sees på fra fryktelig mange synsvinkler. Kvalitet er en, egenskaper en annen og pris en tredje. Det ideelle er en båt som matcher best skjæringspunktet mellom alle disse tre. Dvs en båt som ivaretar den kvaliteten en forventer, som har de egenskaper en selv synes er viktige og ikke minst har en riktig pris. Når det gjelder det siste er det, som du selv skriver, himmelstor forskjell i pris. På en Bavaria 35 og en W37 kan det være nærmere 1 mill.!! i prisforskjell. Det er for det fleste mye penger for båt som er omtrent samme størrelse. Selvsagt er det forksjell i finish, men ikke verdt 1 mill. kroner, etter mitt syn. For min del kjenner jeg ikke igjen bilde av "haugevis av silikon" og "dårlig kvalitet" på Bavaria - og jeg har vært oppi en del. Finishen på min Bavaria er bedre en på tidligere Nor Star, Nidelv, Scand og Joda. Når det gjelder klisejen om at "Windy gir best 2. håndsverdi", er dette en sannhet med store modifikasjoner. Joda, om båtsalget fortsetter til himmels og Ola tjener så det koster, så kanskje. Men hva om båtmarkedet generelt flater ut eller i verste fall faller? Et prisfall på bare 10 % på en Windy til 2,8 mill. blir en del penger. Du kan ha et prisfall på nesten 20% på en tilsvarende Bavaria og fremdeles ikke tape mer penger. Dessuten tror jeg at Bavaria er så etablert og blitt så populære i markedet etterhvert at jeg er slettes ikke overbevist om at det vil være store forskjeller i 2. håndsverdien (Jeg fikk f.eks. et tilbud på båtopplagsplassen, som lå 100.000,- over det jeg selv ga for ett år siden) Redigert 4.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Dette er vel mer en smaks sak.At Bavaria har kvalitet som tidligere Nidelv,Joda og Scan ,målet må jo være og bli bedre?? Det som skremmer meg med Bavaria er at nå er det veldig mange av dem som er tilsalgs.Båtene er jo ikke gamle. Da så mange blir sluppet ut i markedet vil det jo gjøre noe med prisen.Hvorfor er så mange tilsalgs??? Dette er jo en helt grei båt. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
camilie Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 En bekjent av meg fikk sin bavaria 37 nå til påske. Jeg synes båten var helt vanvittig fin. Dette må være noe av det beste for pengene sammenlignet med mye annet. Finishmessig er det også helt sikkert bra nok for de fleste av oss(Det skal tross allt brukes med familien ombord.)Sammenlignet med windy 37 hadde jeg ikke vært i tvil, windy blir jo liten sammenlignet med Bavarian + at man får nytt istendenfor en 6 - 8 årgammel windy. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 B37 er en bra båt. Det største problemet er på og avstigning. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Hvorfor er så mange tilsalgs??? Kan det være fordi det er solgt veldig mange av disse? Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kan det være fordi det er solgt veldig mange av disse? Det er vel et litt for enkelt svar. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
KOB Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Les testen av Windy 35 i Båtmagasinet som kom i posten i dag, så forstår man med hva jeg (og andre) mener med Windy-kvalitet. Men - det koster. Om det er verdt det får den enkelte vurdere ut fra egne muligheter og behov. Jeg kan, like lite som andre, spå om framtiden. Men historien de siste ca. 10 årene (og det er en del lengre en den tradisjonelle "konjunkturperioden" som kanskje er 6 år) viser at Windyene har holdt seg i pris. "Kostnaden" din er renter, opplag, drift og vedlikehold, samt kanskje noe salgskostnader. Men jeg ville sette mer på at Windy holder seg i pris enn mange andre mindre kjente merker og/eller merker med lavere kvalitet. Men som det blir sagt - det kan skille 1 mill mellom en W37 og en tilsvarende Bavaria 35 med mer plass. og valget blir da.....? De færreste av oss har mer penger enn vi trenger, og jeg sier igjen at Bavaria er mye båt for pengene, selv om jeg ikke liker løsningene utendørs og synes innredningen er litt spartansk. Kunne jeg ikke hoste opp den ekstra mill (vel vitende om at det meste av den fikk jeg igjen), så var det nok nærliggendende å velge Bavaria. Finnishen du ser synes jeg er grei. En del av det du ikke ser kanskje ikke så bra. Men i forhold til hva du betaler synes jeg det er bra. Elan er spennende og flott under dekk. Men jeg hadde ikke turt å satse så mye penger på en båt som selges i så lite antall. Selv gikk jeg fra W37 til Aquador 25 WAe. Behovet hadde endret seg drastisk, og differansen finansierte drøyt halvparten av en leilighet på fjellet. Men overgangen var stor, ikke bare i størrelse men også i opplevd kvalitet. Føler meg ikke så trygg på at dette var et så lurt kjøp som jeg trodde og vet mine to Windyer var. Behov og prioriteringer endrer seg under veis. Selv har jeg fått mer og mer sansen for walk-around og trawler-lignende løsninger. Men jeg vil gjerne ha bo-komfort og plass under dekk. Skulle båten vært hytta på sjøen hadde en Nimbus 380 Commander vært flott, eller en 410 om en fant en brukt innenfor akseptable økonomiske rammer. For ikke å snakke om Nova 42. Beneteau 42 Trawler er også lekker, og mye billigere enn Nimbus i tilsvarende størrelse. Jeg er villig til å ofre innvendig plass for å få et dekk det er lett å bevege seg rundt på, og som gjør det mulig å håndtere en båt på 40+ fot alene. Men siden lommeboka til slutt bestemmer og fornuften av og til får råde, så er kanskje en Nimbus Nova 30S, kanskje den nye hardtop-versjonen, kombinasjonen av alt jeg kunne tenke meg akkurat nå. Eller kanskje er den bebudede Aquador 32 walkaround (kommer neste år) enda bedre (får sikkert bedre pris for min nåværende båt der)?? Eller? Eller kanskje seilbåt. Mye mer plass og komfort for halve prisen. Men hjemover går det sakte...... Noen blir værsyk. Jeg opplever veldig sterkt at vinteren nå er bak oss og at båtsommeren ligger foran oss. Jeg kan nesten ikke vente. Båten er på vannet tidlig i mai. Redigert 4.April.2008 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Akult Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Det er vel et litt for enkelt svar. Så hvis man sammenligner to båtmerker, hvorav den ene er solgt i 10 eksemplarer og den andre 100 - så er det ikke naturlig at man senere finner henholdsvis 1 og 10 av disse på bruktmarkedet? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Jo, det er helt naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Så hvis man sammenligner to båtmerker, hvorav den ene er solgt i 10 eksemplarer og den andre 100 - så er det ikke naturlig at man senere finner henholdsvis 1 og 10 av disse på bruktmarkedet? Enig med deg ,men det gjør vel også noe med prisen da så mange er tilsalgs samtidig. Det gjør vel noe med bruktbåt prisen. Kompisen min har en Bavaria 37 foter det eneste negative han har sagt om den er vindskjermen. Den er for lav når det litt urolig sjø spruter det en del sjø inn i båten. Det er et hav av plass i den. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Blue_Dragon Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Det er vel et litt for enkelt svar. Ja det synes jeg. Det var en stund over 50% av alle solgte B-35 til salgs som bruktbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Jeg svarte ikke. Jeg bare stilte et spørsmål som skulle trigge en litt dypere tankegang. For en tid siden ble man anbefalt å ikke la spebarn ligge på skumgummimadrass. Dette fordi ca. 80% av alle som led spebarnsdød lå på skumgummimadrass. En anbefaling som ene og alene på en slik bakgrunn er hinsides all sunn fornuft. Kort tid etterpå ble hele anbefalingen trukket tilbake. Hvorfor? Av alle spebarn totalt, lå ca. 90% på skumgummimadrass. Tok du den? Matematikk er artige greier. Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Tror ikke man skal konkludere med at hvis det ligger mange båter av et merke inne for salg, så er det båter som er "problembåter". Vet at mange legger inn båten sin for salg, bare for å se om de oppnår den prisen de ønsker, for så å kjøpe seg en nyere modell hvis de får salget "i boks". Det vet jeg gjaldt for mange BM-35 eiere, samt at det var noen "guttunger" på østlandet som hele tiden forsøkte å selge importerte Bavariaer. Når det gjelder BM-35, så har jeg enda tilgode å snakke med noen eiere som har vært misfornøyde. Har selv en BM-35, så mine synspunkter kan selvsagt ikke ansees som objektive, men slik jeg ser det, så er det den ultimate familie-bobåt for norske forhold ,hvis man da ikke har så mye penger at økonomien ikke teller. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 I fjor var det uvanlig mange brukte W37 til salgs. Ikke minst tatt i betraktning av at det årlig bare produseres ca 40 stk, og kun 4-5 av disse selges i Norge. Sikkert mer enn 10 stk uten at jeg talte. Betydde det at eierne var misfornøyde? Eller at prisene ble presset? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.