BårdK Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Når det gjelder klisejen om at "Windy gir best 2. håndsverdi", er dette en sannhet med store modifikasjoner. Jeg kan, like lite som andre, spå om framtiden. Men historien de siste ca. 10 årene (og det er en del lengre en den tradisjonelle "konjunkturperioden" som kanskje er 6 år) viser at Windyene har holdt seg i pris. Sto det i den nevnte artikkelen? I en undersøkelse publisert i Båtliv kommer ingen Windyer på toppfemlista hva angår annenhåndsverdi, men derimot på en bunnfemlista med Windy 40 Bora. Andre "taperbåter" (også i prosent, ikke bare i kroner og øre) er store versjoner av Sunseeker og Princess. Så Swande kan vel ikke være helt på jordet her? Båtliv: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Ja det synes jeg. Det var en stund over 50% av alle solgte B-35 til salgs som bruktbåter. Jeg tror dette skyldes at Bavaria har solgt mye også til folk som ofte skifter båt og som ett år kjøper og neste år selger for så å komme tilbake året etter. De apellerte nok til mange nybåteiere de første årene. De mer konservative båteierene som har samme båt i mange år satt nok litt på gjerde de første årene for å sjekke ut kvaliteten på en prisgunstig konkurent som kom inn på markedet. De Bavaria 35, 33 og 29 jeg vet om er til salgs skal eier har nye større Bavaria. Nå tror jeg de selger mer ialle lag. I fjor var det uvanlig mange brukte W37 til salgs. Ikke minst tatt i betraktning av at det årlig bare produseres ca 40 stk, og kun 4-5 av disse selges i Norge. Sikkert mer enn 10 stk uten at jeg talte. Betydde det at eierne var misfornøyde? Eller at prisene ble presset? Enig KOB, Dette viser jo også at dette gjelder for flere merker. Ellers også enig med deg i å vektlegge varierende behov når en skal handle båt. Fornuftige vurderinger. Kjøpte selv spell ny hytte på fjellet for mellomlegget til en Windy Scirocco (+ en mill. til på toppen da) og angrer ikke. For oss er det båt vår, sommer og høst og hytte vinterstid. Bedre en båt vår, sommer høst og venting hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Sto det i den nevnte artikkelen? I en undersøkelse publisert i Båtliv kommer ingen Windyer på toppfemlista hva angår annenhåndsverdi, men derimot på en bunnfemlista med Windy 40 Bora. Andre "taperbåter" (også i prosent, ikke bare i kroner og øre) er store versjoner av Sunseeker og Princess. Så Swande kan vel ikke være helt på jordet her? Nei, artikkelen i siste Båtmagasinet er en test av Windy 35 Khamsin som ikke bare gir den masse skryt men hele tiden understreker den gjennomførte kvaliteten. Selvsagt er bildet nyansert, og Windy 40 Bora ser ut til å holde seg dårligere i pris enn andre Windyer (også en subjektiv observasjon fra min side gjennom å følge med i salgsannonser). Jeg har selv kjøpt og solgt W32 og W37, fulgt med i prisutiklingen for disse og andre Windyer både før, mens jeg hadde båtene, og etterpå, og "trødd ned dørene" hos Aaby Marine i mange år og drømt om båt. Så jeg tror jeg har en ganske god "følelse" for hvordan prisutviklingen har vært for de Windyer jeg har fulgt med på, selv om det selvsagt er en subjektivt oppfatning - ingen nøye statistikk. Noe av Windy's "hemmelighet" er vel at de i mange år har hatt to prisjustringer årlig, hver på ca. 2%. Det gjør at nye båter koster stadig mer, og bidrar til at brukte båter holder seg i verdi. Dette kan man selvsagt ikke gjøre uten videre. Det må skje en produktutvikling og forbedring av merkevaren som forsvarer en prisøkning som overstiger den generelle prisstiningen i samfunnet. Men det opplever jeg Windy har klart - bare se hvor mye mer de er i vinden sammenlignet med for bare få år siden. Men - selvsagt godt hjulpet av en eventyrlig økonomisk vekst i Norge og andre markeder gjennom mange år. Bavaria har jo hatt en annen strategi med veldig kort levetid på hver modell, og stadig nye modeller som er litt større og litt bedre enn forrige modell, men til tilnærmet samme pris. Når det gjelder Windy 40 Bora så tror jeg kanskje dette er mer Middelhavsbåt med 40 fot og kalesje, jollegarasje m/soleplass, U-sofa foran under dekk og to. riktignok romslige, stikkabiner. I realiteten en kjempestor daycruiser. Nye 42 er vel samme båten bare med endringer akter for å ha bæring for D6-motorer. Og at dette er noe av grunnen til at den ikke selger så bra i Norge. Khamsin 34/35 derimot er vel den mest suksessrike Windy i Norge (i hvert fall av de litt større) etter hva jeg har hørt. På en måte ikke så rart - en lekker båt som oser av kvalitet og bli lagt merke til. På den annen side allikevel litt rart, for det er jo en enorm daycruiser men uten targa og dermed krøkkete kalesjeløsning. Under dekk er den mer eller mindre identisk med Scirocco, men med med lavere ståhøyde over det hele. Men den har nok funnet et marked blant folk som har råd, og som vil ha en stor kvalitetsbåt til primært dagsturer. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 For oss er det båt vår, sommer og høst og hytte vinterstid. Bedre en båt vår, sommer høst og venting hele vinteren Ikke sant Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
VHF Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Jeg svarte ikke. Jeg bare stilte et spørsmål som skulle trigge en litt dypere tankegang. For en tid siden ble man anbefalt å ikke la spebarn ligge på skumgummimadrass. Dette fordi ca. 80% av alle som led spebarnsdød lå på skumgummimadrass. En anbefaling som ene og alene på en slik bakgrunn er hinsides all sunn fornuft. Kort tid etterpå ble hele anbefalingen trukket tilbake. Hvorfor? Av alle spebarn totalt, lå ca. 90% på skumgummimadrass. Tok du den? Matematikk er artige greier. Joda, matematikk er gøy og jo jeg tok den. Bavaria er en viktig pådriver i og få billigere båter. Den som lever for se. Lykket til med ny båt.(kan hende jeg kjøper en slik selv om noen år). Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
BårdK Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Selvsagt er bildet nyansert, og Windy 40 Bora ser ut til å holde seg dårligere i pris enn andre Windyer (også en subjektiv observasjon fra min side gjennom å følge med i salgsannonser). Jeg har selv kjøpt og solgt W32 og W37, fulgt med i prisutiklingen for disse og andre Windyer både før, mens jeg hadde båtene, og etterpå, og "trødd ned dørene" hos Aaby Marine i mange år og drømt om båt. Så jeg tror jeg har en ganske god "følelse" for hvordan prisutviklingen har vært for de Windyer jeg har fulgt med på, selv om det selvsagt er en subjektivt oppfatning - ingen nøye statistikk. Det er greit nok, men med ditt utgangspunkt får du ikke noe sammenlikningsgrunnlag med hvordan andre båters annenhåndsverdi utvikler seg. Mitt poeng er ikke at Windy har dårlig annenhåndsverdi, men heller ikke spesielt god sådan. Når båtlivs undersøkelse viser at båter somu Viksund, Nimbus og Riviera kommer veldig godt ut er dette nok ikke på grunn av bedre "kvalitet" enn Windy, men fordi det er "fornuftige" båter med apell til et større publikum. Det morsomme er jo at mens Viksund og ikke minst Nimbus (og Windy) bruker masse penger på merkevarebygging og markedsføring, som er et viktig bidrag til å sørge for god annenhåndsverdi, er Huseklepp og Riviare rimelig anonyme - men kommer allikevel godt ut på annenhåndsverdi . Hilsen tidligere fornuftig Nimbus-eier og nåværende enda mer fornuftig Rivierea-eier. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Så hvis man sammenligner to båtmerker, hvorav den ene er solgt i 10 eksemplarer og den andre 100 - så er det ikke naturlig at man senere finner henholdsvis 1 og 10 av disse på bruktmarkedet? selfølgelig er det helt naturlig!! tåpelig svar fra vhf Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
VHF Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Vi får bare si at vi er uenig. Jeg ville ha kjøpt Scan 36. Redigert 5.April.2008 av VHF (see edit history) Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
olebull Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 2 stk kadd 44........ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Enig med deg ,men det gjør vel også noe med prisen da så mange er tilsalgs samtidig.Det gjør vel noe med bruktbåt prisen. Kompisen min har en Bavaria 37 foter det eneste negative han har sagt om den er vindskjermen. Den er for lav når det litt urolig sjø spruter det en del sjø inn i båten. Det er et hav av plass i den. Og det har nok ikke bare sammenheng med at vindskjermen er for lav. Det skyldes - slik det er omtalt her og i tester tidligere - at en del av BMB båtene har en skrogform som gir en del sjø over dekk. Det bør man sjekke at man er fortrolig med før man kjøper Ellers skjønner jeg ikke at man alltid ender opp med en diskusjon om Windy og eller alle andre. Jeg bryr meg nøkken om hva andre velger - men spør noen om råd så gir jeg det naturligvis utifra mitt ståsted. Også må vi også tenke på at preferansene for hva som er bra kvalitet og dårlig kvalitet er forskjellig fra person til person. Noen er lykkelige med utedo - noen vil ha vannspyling av understellet og begge vil antakelig varmt anbefale sine valg om de blir spurt. Således er det kanskje litt farlig å spørre om hva som er dårlig eller bra på et forum som dette - for man kjenner ofte ikke personene bak nickene og deres preferanser. En annen analogi: noen synes Toyota Corolla er verdens beste bil å kjøre - andre synes alt annet Audi er totalt bak mål. Men begge vil hevde å ha rett - og det er dermed ikke sikkert at det er rett valg for den som spør om råd. Derfor må man som båtkjøper gjøre en ganske god egenundersøkelse før man velger. Prøvekjøring og kikking og diskutering er viktig. Også kan man også spørre på forum som dette - og da bruke det som ett av mange innspill. Men noen sannhet - det får man ikke her Redigert 8.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bulben Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Nei - er enig med deg Bitteliten. Det finnes ingen fasitsvar her. Men etter familieråd i går ble det i alle fall bestemt at Scand`en blir lagt ut for salg. Så får vi se om vi får en fornuftig pris på den, og ta det derfra. Det renner inn en 2-400 båter hver dag på Finn, så jeg skal ha litt is i magen og se hva som dukker opp. Takker for alle gode råd og innspill. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Victora III Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Noen er lykkelige med utedo - noen vil ha vannspyling av understellet Klarer ikke å dy meg, men dette med underspylding - er ikke det ekstrautstyr selv i Windy, eller snakker vi naturlig underspyling under sjøgang? (ellers er det faktisk toalett inne i Bavaria også - det har til og med samme Jabsco-toalett som i Windy - tror jaggu toalettrommet er litt større også) (ellers enig i at her må alle og enhver gjøre sine befaringer og vurderinger, så får vi andre bidra med våre erfaringer om det kan være til noe nytte for den som skal velge) Redigert 8.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Klarer ikke å dy meg, men dette med underspylding - er ikke det ekstrautstyr selv i Windy, eller snakker vi naturlig underspyling under sjøgang? Nei - det har jeg ikke hørt om - men de kan levere vacuum toalett så du kan bli sugd i høy sjø om du har en hang til det Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Dette med valg av båt er vel en meget individuell sak. Hadde det vært ett enkelt svar på hva som er best hadde man ikke hatt mer utvalg enn forskjellige størrelser av samme konsept. Det finnes forskjellig smak og behov, men en ting er helt sikkert, den største andelen båtkjøpere ser etter hvor man får mest kubikk båt pr. krone. Dette er ikke synonymt med "value for money", men vi er forskjellig sammenskrudd alle sammen. HELDIGVIS Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VHF Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Nei - det har jeg ikke hørt om - men de kan levere vacuum toalett så du kan bli sugd i høy sjø om du har en hang til det Hva.. sugd i høy sjø, kreemt... hvor får jeg kjøpt denne vidundelige saken??? Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Bulben Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Det endte opp med kontrakt på en ny Scand 360 SE (blå). Var litt skeptisk med tanke på påstått krenging i svinger, men etter å ha prøvekjørt en tilsvarende båt med dobbelinstallasjon (2 x D4 300) så må jeg si at jeg er imponert. Kan imidlertid forstå at den nok kan virke rank med singelinstallasjon. Men som sagt ikke påtakelig med dobbel. Kjørte også Windy 37, og den krenget mer og gikk dårligere.... Også i bølger. Fikk dessuten et godt innbyttetilbud på 92`en fra fabrikken (hvorfor gjør ikke flere produsenter dette?). Så nå venter vi bare til herligheten skal bli ferdig.. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
SandAnker Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Hva.. sugd i høy sjø, kreemt... hvor får jeg kjøpt denne vidundelige saken??? Paa Magasinet LEK sin internett shop. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Det glemte jeg i all suginga. Bulben gratulere med ny baat. Naar for du vidunderet. Scan rekker vel ikke aa faa den ferdig i aar?? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VHF Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Gratulerer meg ny båt. Det skal ikke mer til for og bli satt ut Mariell???? Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Oteren Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Fikk dessuten et godt innbyttetilbud på 92`en fra fabrikken (hvorfor gjør ikke flere produsenter dette?). Så nå venter vi bare til herligheten skal bli ferdig.. Gratulerer med ny båt! Flott at et norsk kvalitetsprodukt hevder seg i konkurransen. Du peker på et moment som gjør Scand attraktive, de gjør en båthandel mye enklere ved å ta innbytte. Ta en titt på nettsidene så ser en at det er betydelig omsetning av bruktbåter. Jeg ser dette som kanskje avgjørende neste gang jeg skal ha båt... Får du glede av båten i år? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Det er stadig flere forhandlere (og verft) som tar innbytte. Jeg byttet i sin tid inn min W32 i en W37, Bitteliten byttet inn sin W37 i NordWest 420. En kompis av meg bytter inn en Fjordterne i en Nimbus... Innbytte gjør som det blir sagt båtbyttet enklere, på samme måte som med bil. Det er ingen grunn til at det skulle være annerledes for båt. Kanskje får en ikke alltid optimal pris ved innbytte, men det fjerner risiko og gjør handelen mye enklere. Og mener man at man kan få mer ved salg, så er det jo bare å forsøke å selge selv. Ut over "bransjepraksis" og at det påfører forhandler/verft mye mindre risiko å selge i kommisjon for selgers risiko enn å ta innbytte, så er det vel to forhold som har bidratt til denne praksisen. Dels momsreglene som tidligere krevet at forhandler/verft ved bruktsalg av båt skulle momse hele salgssummen, uten at det var fradrag for noen moms på innbyttet - det gjorde innbytte umulig, noe som ble omgått ved kommisjonssalg. (Slik er det ikke ved bil. hvor salg av bruktbil er momsfritt). Denne bestemmelsen ble imidlertid endret for mange år siden, slik at forhandler/verft nå kun skal momse fortjenesten på salget (etter fradrag for utbedringer). Nytt utstyr momses på vanlig måte. Siden salgsprovisjonen er momspliktig ved kommisjonssalg er det derfor ikke lenger noe avgiftsmessige begrunnelser for å unnlate å ta båter i innbytte. Det andre forhold jeg tenker på er at båtforhandlere og verft ofte har hatt en svak økonomi, og ikke hatt finansielle ressurser til å ta båter i innbytte, med den risiko det innebærer. Ved å kreve innbytte kan vi påvirke utviklingen i positiv retning for oss båtkjøpere. PS. Gratulerer med flott ny båt Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Enig med KOB - innbytte er en fin ting. Jeg hadde innbytte da vi byttet fra Nidelv 300 til Windy 37 også. Hadde da en minstepris som forhandler ville kjøpe båten for om jeg ikke fikk solgt den selv. Nå tok NW Windyen i rent innbytte til en helt OK pris. For meg er det mellomlegget og at man får fjernet en usikkerhet ved hva man får for egen båt som er viktigst. Jeg visste faktisk ikke at moms reglene var endret. Det er ikke mange år siden jeg ble fortalt at det var slik at man ikke kunne ta båter i innbytte - det var da vi byttet fra Nidelv 690 til Nidelv 300 - det er vel 4 år siden tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Jeg visste faktisk ikke at moms reglene var endret. Det er ikke mange år siden jeg ble fortalt at det var slik at man ikke kunne ta båter i innbytte - det var da vi byttet fra Nidelv 690 til Nidelv 300 - det er vel 4 år siden tenker jeg. Da var nok reglene endret. Husker jeg sendte en mail om dette til Jørgen hos Aaby Marine (Windy-forhandler for Østlandet) da jeg handlet W37 hos Norsk Båtsenter i 2004, da var endringen forlengst trådt i kraft, men Aaby var ikke klar over det (eller kanskje de ikke ville være det - det var jo et godt argument mot innbytte så lenge det varte). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bulben Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Båten skal bli levert i månedsskiftet juni/juli. Så da reiser hele familien ned til Arendal og så er planen å kjøre båten hjem (til Narvik). Har satt av 14 dager til turen. Gleder oss ! Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.