Jump to content

Impellerbytte Evinrude 150 ficht ram

wilma

Recommended Posts

Måtte demontere undervannshuset for rep etter endt sesong i fjor. Tenkte å benytte anledningen til å bytte impeller og har kjøpt komplett sett fra usa. I monteringsveiledningen er det beskrevet bruk av så mye som 4 forskjellige smøremidler og tettemidler. Da jeg byttet på min go'gamle johnson smørte jeg kun tuppene på impelleren med litt fett for propellakselen.

Ble litt i villrede, vil jo gjøre det korrekt, men nå er jo amerikanerene kjent for å gjøre ting pinlig nøyaktig.

Noen råd, trenger jeg virkelig 4 forskjellige smøremidler/tetningsmiddel for å bytte impelleren?

Redigert av wilma (see edit history)

jeg gjorde dette på min gamle motor, en evinrude 60 hk,95 mod.

tror dette fungerer ganske likt(litt andre dimensjoner sef)

det eneste vi slet med var faktisk å finne alle skruene til undervannshuset :nonod:

når man først er kommet inn til immpellerhusetet er det ganske opplagt hva som må gjøres.

jeg brukte kun litt vanlig gris på innsiden av immpelleren .

men så litt avsporing:

er fornøyd med evinrude ficht motoren din.har hørt mye /litt rart om disse motorene.

har nettopp kjøpt meg en brukt 175 ficht ram 2000 mod. som jeg enda ikke har fått prøvet :sweat:

hvordan er de støymessig,er det mye problemer med disse,bruker de mye bensin? osv

er veldig takknemmelig for svar!!!!!!

Redigert av båtgaaal (see edit history)

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

men så litt avsporing:

er fornøyd med evinrude ficht motoren din.har hørt mye /litt rart om disse motorene.

har nettopp kjøpt meg en brukt 175 ficht ram 2000 mod. som jeg enda ikke har fått prøvet :sweat:

hvordan er de støymessig,er det mye problemer med disse,bruker de mye bensin? osv

er veldig takknemmelig for svar!!!!!!

Det har vært sagt mye om disse motorene, ikke helt urettmessig. OMC slet en god del med de første ficht motorene, en god del havarier og ulumskheter. Jeg var selv skeptisk til motoren, overså gjentatte ganger båten jeg til slutt kjøpte pga motoren. Men Ram utgaven skal være en forbedring, og det blir også sagt at de motorene som gikk til dundas gjorde det på et tidlig tidspunkt. Så en 2000 modell som fortsatt går vil nok fortsette å fungere med vanlig vedlikehold. Jeg har ikke så veldig bra sammenligningsgrunnlag når det gjelder støy, den andre motoren min er en 1975 70 hk tresylindret johnson. Men hyttenaboen kjøpte seg båt i fjor med 1997/1998 mercury 150 hk saltwater etellerannet. DEN bråker i forhold til min, ficht'en "maler" på en helt annen måte enn en eldre totakter. Men det kommer et respektabelt brøl fra hekken når du gir på ordentlig, mye luft som skal inn. Bensinforbruket er selvfølgelig mye lavere enn en gammeldags forgassermotor, men jeg fikk aldri tatt noen ordentlige målinger i fjor, oppdaget at tankmåleren i båten viste feil. Den er sær på tennplugger, pluggene er visstnok ganske dyre i norge (jeg kjøper fra usa), og de må indekseres, dvs elektrodene kan kun stå innefor et visst område i forhold til injektoren. Skal bytte pluggene nå helgen, får se hvor bra jeg får de til å stemme med injektorene. I verste fall må man prøve en annen plugg.

Hadde ingen problemer i fjor, unntatt den dagen jeg tok opp båten. Da jeg startet opp for å kjøre til båthengeren fikk jeg motoralarm. En generell varsling. Har mistanke om at det er sensoren for vann i filteret som varsler, jeg hadde tidligere samme dag fyllt full tank, for så å leke meg litt i bølgene utenfor Risør. Kan jo ha kommet noe vann, det dunket bra på siste turen. Har kjøpt diagnoseutstyr, så jeg skal se om jeg får lest av feillageret i morgen.

Alt i alt en bra motor, du blir nok fornøyd, det er ihvertfall jeg. :yesnod:

Redigert av wilma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...