Jump to content

Er Eberspächer D4 noe å satse på?

eysteind

Recommended Posts

Har planer om å gå vekk fra vannvarmer, og heller satse på en diesel luftvarmer.

I den anledning har eg søkt og lest side opp og side ned. Hva er fornuftig å velge til en lukket 26 foter?

Har planer om vinterbruk, så den må vere kraftig nok.

Etter det eg har kommet fram til ser det ut som det er EBER D4 som kommer best ut til mit bruk. Ser at denne har mer avansert styringssystem som regulerer bedre.

Hva ville dere valg? Alternativet er Mikuni. Denne er vel kanskje meir driftsikker, men så støyer den vist litt meir, og har bare 2 stiller på effekten?

Finnes den andre varmere eg bør vurdere? Hva med Wallas og Webasto?

Hvor mange uttak er den vanlig å montere?

Har veldig lyst til å få varme på akterdekket. Finnes det dyser som er "vantette"?

Hvordan kobler eg meg til diesel? Er det mulig å hente diesel fra vannutskilleren til motoren?

Eller bør eg kanskje ka egen tank til varmeren. Ser enkelte seier at farget diesel soter mer?

Hvor kjøper eg billigest? Tror neppe den lønner seg å handle i utlandet...

Jeg hadde Mikuni i forrige båt. Fungerte helt greit uten noen problemer. La ikke merke til noe spesielt vedrørende støy eller problemer med to effektnivåer (den fulgte termostaten helt greit).

Derimot har jeg diverse problemer med Eber i bilen (tenner bare med fjernstyringen når det er varmt i lufta :crazy: ) og jeg hadde problemer med Eber i båten i fjor (den stoppet i drift og ville ikke tenne på nytt - skjedde flere ganger). Problemene i båten håper jeg retter seg med bedre kabling til varmeren. Muligens problemer med spenningen i bilen og - har egentlig gitt opp den :confused:

Jeg vet ikke om det er en svakhet med Eber eller om jeg har vært uheldig, men jeg kunne godt tenkt meg et annet merke neste gang....

Eber D4 er vel kjent for å være en pålitelig varmer, så den bør være bra til ditt bruk.. Den skal vel primært ha eget rør i tanken, men jeg vet ikke om det er påkrevd... de fleste med en slik dieselvarmer kjører den på vanlig farget diesel fra båtens tank.

Om du velger Webasto, Eber eller Mikuni er vel stort sett det samme vil jeg tro.... har selv Mikuni, og den har vært til rep to ganger sålangt, den andre gangen fordi de ikke fant "rot" feilen første gang...

Når det gjelder uttak så er vel det litt an på behovet, og på akterdekket så ville jeg valgt de uttak som er lukkbare som er rimelig vanntett for sprut i allefall..

Man kan gjøre gode kjøp på Ebay i tyskland.... kjøpte selv en Webasto derfra for noen år siden, helt ny til 5000kroner levert Norge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei har D4 i min båt bayliner 2855 og er veldig fornøyd. Har utak under kalesjen ute, en i stikk carbinen og en inne i carbinen. har ingen problemer å varme opp båten med denne.

Eg har koblet meg på mellom dieselfilet og motor. ( eit lite problem er at vis varmeren går i mangen dager uten at motor startes så suger de tomt for diesel i slangen )

Har ikke montert vantett dyse ute. dette har eg løyst med at slangen går opp etter dysen slik at vann som kommer inn vil renne tilbake og ut.

Har ikke erfaring med Mikuni.

Monterte ein D4 i fjord vinter og som du sikkert husker hadde vi ein sommer i fjord som dei fleste fekk bruk for dieselvarmeren. Er meget fornøyd, men det er påkrevd med støydemping både på eksos og på sugesida på innlufta. Vil og anbefalle å innvestere i ein romtemperaturføler. Etter at eg monterte romføleren regulerte den meget fint. Lukke til.

et tips kan være å plassere betjeningspanelet nær sengen i rederkabinen, da kan en lett slå på varmeren en stund før en stikker tærne utenfor dyna om morgenen. Det finnes etter sigende mulighet for fjernkontroll også, men når det er nytt opplegg da ville jeg gjort det slik (termostaten bør en ha i hovedkabinen)

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Anbefaler D4`ern. Har en slik montert i NB840`n. Denne har gått helt prikkfritt i 2-3 år nå. Vi var forrige vinter på tur opp helgeland til Mosjøen for å hente båt til en kompis. Gradestokken viste ved ankomst Mosjøen minus 10`C, med fjorden innhyllet i frostrøyk. Vi marsjet i ca 22 knop oppover dit, og hadde ikke problemer med å holde tempen i kabinen. Stort kaldere forhold bruker ihvertfall ikke vi båten i. Skulle jeg være kritisk, måtte det være til standardtermostaten som D4 leveres med, den er litt "grov", og kan være litt vanskelig å stille den til enhver tid riktige "behags" temperaturen med.

D4 leveres ikke med termostat, kun reostat. Det vil si at varmeren registrerer temperaturen ved oppstart som "null" og regulerer opp fra dette. Hvis jeg ikke husker aldeles feil, er max. regulering null + 20 grader. Hvis oppstartstempen ligger på f.eks. +5 grader er max regulering 20 grader opp fra dette, d.v.s. +25 grader C.

Som de fleste ting kan også dette "jukses" med ved å starte varmeren og la den varme opp til en gitt temperatur. Varmeren slås av og restartes. Nytt nullpunkt vil nå være den nye temperaturen, la oss si f.eks. 15 grader. Max. regulering vil nå være 15 + 20 = 35 grader.

D4 er etter mitt skjønn en god og pålitelig varmer. Det eneste jeg har å anmerke etter 4 års bruk, er at den krever mye strøm i oppstartsfase. Faller batterspenningen under 12 V i oppstarten, noe som kan fort skje hvis batteriene er litt slitne, tar den en kontrollert nedstengning og nekter å starte før spenningen er på plass igjen og apparatet helt nedkjølt.

For å unngå dette har jeg som vane å starte en motor slik at dynamoen leverer nødvendig strøm under selve oppstarten. Når varmeren først er startet ligger strømforbruket på 2 - 3 amp. avhengig av hvor ofte den starter dieselpumpen for å regulere temperaturen ut fra settpunktet.

Jeg kjøpte en D4 hos Marinesenteret i Bergen tidligere i uken. 12 700 inkl. monteringssett for båt er det rimeligste jeg har sett i år. Så nå er det bar å finne frem hullsagen og sette i gang...

Har også sjekket Ebay.de i lengre tid, men fant til slutt ut at det ble omtrent samme prisen som å kjøpe her hjemme, eller i beste fall noen 10-talls % rimeligere. Det er for liten innsparing i frohold til ulempene og risikoen man tar ved å ikke bruke en lokal forhandler, IMHO. Hvis man er ute etter vannbåren varmer så er mulighetene for gode kjøp bedre, siden disse plukkes ut av biler som hugges. Men da får man jo ta ekstra høyde for risiko...

Bundin er bátleysur maður

OK, da blir det nok D4. Ser bl.a Solheim-diesel.no selger denne for 11.000,- Satser på den, da dei er rimlig nært her eg bur.

Varmedysene bør vere plassert nede ved gulvet? Er det nok med 2 dyser i salongen?

Vannvarmeren var veldig behagelig varme, men krever mye plass. Radiatorene tar store deler av stuerommene, så derfor ryker disse ut.

D4 leveres ikke med termostat, kun reostat.

OK, om det heter reo eller termo- stat er jeg ikke så godt inne i :wink: , men at vi på denne vår vinterlige tur hadde en grei romtemperatur er hevet over enhver tvil. Stiller meg også litt tvilende til om disse temperaturangivelsene du oppgir på reostaten kan være riktige. Når jeg starter varmeren ombord ved en "start"temperatur på - 4 til 5 C`oppnår jeg greit + 20 C` i cabinen UTEN å omstarte Eber`n, dette rimer ikke helt med et temperatursprang på 20 C`.

Som sagt synes jeg det er litt vaklete å få stillt inn behagelig romtemperatur, men dette kan vel ha med dyseplasseringer i forhold til oppholdssted og etc. Fra varmeren og inn i hovedkabin har jeg heller ikke lengre luftslange enn 80 cm.

Har ikke målt strømforbruket ved oppstart, men har ikke opplevd spesielle oppstartsproblemer på D4`ern, eller at den har stjålet mye strøm fra batteribanken. Husker at min gamle fader hadde en eber av eldre årgang, og han slet ofte med å få startet ebern pga lav batterispenning, men han hadde også kroniske strømproblemer i båten.

Hei!

Jeg har nettopp montert varmer i min båt og jeg gikk for den nye Webasto EVO 3900. De har akkurat kommet med nye modeller som har trinnløs effektregulering og nytt og forbedret kontrollpanel. De har også en "booster" funksjon som gjør at den kan kjøres opp i 3900watt i kortere perioder, som feks i starten når man ønsker å få opp temperaturen kjapt. Med EVO kontrollpanelet kan man også tenne varmeren med fjernkontroll, feks. fra senga om morningen om man ikke vil at den skal stå og brenne hele natta. Den har også ren ventilasjon (ingen varme), og 3 varme "modus", økonomi, "normal", og boost. Alle tre jobber ut fra en egen termostat man monterer i oppholdsrommet.

Det står en del info om den nye EVO serien her:

http://www.webasto-marine.com/pdf/en/Marine_Katalog_08.pdf

Jeg har noen få ting igjen før den er klar til testkjøring så jeg kan ikke gi deg så mye informasjon om bruk i praksis, enda...:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...