eysteind Startet 3.April.2008 Link til dette innlegget Startet 3.April.2008 Har planer om å gå vekk fra vannvarmer, og heller satse på en diesel luftvarmer. I den anledning har eg søkt og lest side opp og side ned. Hva er fornuftig å velge til en lukket 26 foter? Har planer om vinterbruk, så den må vere kraftig nok. Etter det eg har kommet fram til ser det ut som det er EBER D4 som kommer best ut til mit bruk. Ser at denne har mer avansert styringssystem som regulerer bedre. Hva ville dere valg? Alternativet er Mikuni. Denne er vel kanskje meir driftsikker, men så støyer den vist litt meir, og har bare 2 stiller på effekten? Finnes den andre varmere eg bør vurdere? Hva med Wallas og Webasto? Hvor mange uttak er den vanlig å montere? Har veldig lyst til å få varme på akterdekket. Finnes det dyser som er "vantette"? Hvordan kobler eg meg til diesel? Er det mulig å hente diesel fra vannutskilleren til motoren? Eller bør eg kanskje ka egen tank til varmeren. Ser enkelte seier at farget diesel soter mer? Hvor kjøper eg billigest? Tror neppe den lønner seg å handle i utlandet... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) Ingen ekspert på faget,men etter det jeg har lest og forstått så er iallefall wallasen veldig sparsom med strømmen. Har en defekt 3200 som må byttes ut,og jeg skal da en wallas igjen Redigert 3.April.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Jeg hadde Mikuni i forrige båt. Fungerte helt greit uten noen problemer. La ikke merke til noe spesielt vedrørende støy eller problemer med to effektnivåer (den fulgte termostaten helt greit). Derimot har jeg diverse problemer med Eber i bilen (tenner bare med fjernstyringen når det er varmt i lufta ) og jeg hadde problemer med Eber i båten i fjor (den stoppet i drift og ville ikke tenne på nytt - skjedde flere ganger). Problemene i båten håper jeg retter seg med bedre kabling til varmeren. Muligens problemer med spenningen i bilen og - har egentlig gitt opp den Jeg vet ikke om det er en svakhet med Eber eller om jeg har vært uheldig, men jeg kunne godt tenkt meg et annet merke neste gang.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Eber D4 er vel kjent for å være en pålitelig varmer, så den bør være bra til ditt bruk.. Den skal vel primært ha eget rør i tanken, men jeg vet ikke om det er påkrevd... de fleste med en slik dieselvarmer kjører den på vanlig farget diesel fra båtens tank. Om du velger Webasto, Eber eller Mikuni er vel stort sett det samme vil jeg tro.... har selv Mikuni, og den har vært til rep to ganger sålangt, den andre gangen fordi de ikke fant "rot" feilen første gang... Når det gjelder uttak så er vel det litt an på behovet, og på akterdekket så ville jeg valgt de uttak som er lukkbare som er rimelig vanntett for sprut i allefall.. Man kan gjøre gode kjøp på Ebay i tyskland.... kjøpte selv en Webasto derfra for noen år siden, helt ny til 5000kroner levert Norge Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gmg Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hei har D4 i min båt bayliner 2855 og er veldig fornøyd. Har utak under kalesjen ute, en i stikk carbinen og en inne i carbinen. har ingen problemer å varme opp båten med denne. Eg har koblet meg på mellom dieselfilet og motor. ( eit lite problem er at vis varmeren går i mangen dager uten at motor startes så suger de tomt for diesel i slangen ) Har ikke montert vantett dyse ute. dette har eg løyst med at slangen går opp etter dysen slik at vann som kommer inn vil renne tilbake og ut. Har ikke erfaring med Mikuni. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Monterte D4 ifjor sommer og angrer ikke ett sekund, kjempefornøyd. Jeg har uttak i begge kabinene og i cockpit. Diesel tar jeg fra tanken, synes det holder med en tank ombord og det var uttak der til den gamle varmeren... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kaftein ØL Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 D4 er en kjempegod varmer, uten tvil den mest stillegående på markedet også. Mikuni bråker som et helvete i forhold. Begge varmerne er pålitelige. Ville uten tvil gått for D4 fremfor mikuni og wallas. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Da spørst det ikkje om det blir D4 på meg. Ser flere selger denne for ca. 11.000 + monteringssettet. Er dette en grei pris? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Ser flere selger denne for ca. 11.000 + monteringssettet. Er dette en grei pris? Ligner veldig på den prisen jeg betalte i fjor...så den er vel grei? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Miranda Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Kjøpte en eber D5 i dag, etter mye frem og tilbake mellom D4 og D5 falt valget på D5. Den hadde jeg i den gamle båten og fungerte helt topp. Tror D4 er av samme kvalitet, flere her som har montert den, og de er fornøyde. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Loma Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Monterte ein D4 i fjord vinter og som du sikkert husker hadde vi ein sommer i fjord som dei fleste fekk bruk for dieselvarmeren. Er meget fornøyd, men det er påkrevd med støydemping både på eksos og på sugesida på innlufta. Vil og anbefalle å innvestere i ein romtemperaturføler. Etter at eg monterte romføleren regulerte den meget fint. Lukke til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hos Seatronic.no får du Eber D4 for 11.790 og D5 for 14.980. Jeg har hatt D5 - en flott varmer. Jeg foretrekker å ha overskudd av varme og anbefaler D5. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Vil og anbefalle å innvestere i ein romtemperaturføler. Etter at eg monterte romføleren regulerte den meget fint. Lukke til. Hvordan er denne romføleren og hvor koblet du den til? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Romføleren er ein originaldel som leveres av bl.a nettbaat.no Den koples til regulatoren, eg har tidsur, men rekner med den kan koples til standard regulator og. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) et tips kan være å plassere betjeningspanelet nær sengen i rederkabinen, da kan en lett slå på varmeren en stund før en stikker tærne utenfor dyna om morgenen. Det finnes etter sigende mulighet for fjernkontroll også, men når det er nytt opplegg da ville jeg gjort det slik (termostaten bør en ha i hovedkabinen) Redigert 3.April.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Petterøe Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Anbefaler D4`ern. Har en slik montert i NB840`n. Denne har gått helt prikkfritt i 2-3 år nå. Vi var forrige vinter på tur opp helgeland til Mosjøen for å hente båt til en kompis. Gradestokken viste ved ankomst Mosjøen minus 10`C, med fjorden innhyllet i frostrøyk. Vi marsjet i ca 22 knop oppover dit, og hadde ikke problemer med å holde tempen i kabinen. Stort kaldere forhold bruker ihvertfall ikke vi båten i. Skulle jeg være kritisk, måtte det være til standardtermostaten som D4 leveres med, den er litt "grov", og kan være litt vanskelig å stille den til enhver tid riktige "behags" temperaturen med. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 D4 leveres ikke med termostat, kun reostat. Det vil si at varmeren registrerer temperaturen ved oppstart som "null" og regulerer opp fra dette. Hvis jeg ikke husker aldeles feil, er max. regulering null + 20 grader. Hvis oppstartstempen ligger på f.eks. +5 grader er max regulering 20 grader opp fra dette, d.v.s. +25 grader C. Som de fleste ting kan også dette "jukses" med ved å starte varmeren og la den varme opp til en gitt temperatur. Varmeren slås av og restartes. Nytt nullpunkt vil nå være den nye temperaturen, la oss si f.eks. 15 grader. Max. regulering vil nå være 15 + 20 = 35 grader. D4 er etter mitt skjønn en god og pålitelig varmer. Det eneste jeg har å anmerke etter 4 års bruk, er at den krever mye strøm i oppstartsfase. Faller batterspenningen under 12 V i oppstarten, noe som kan fort skje hvis batteriene er litt slitne, tar den en kontrollert nedstengning og nekter å starte før spenningen er på plass igjen og apparatet helt nedkjølt. For å unngå dette har jeg som vane å starte en motor slik at dynamoen leverer nødvendig strøm under selve oppstarten. Når varmeren først er startet ligger strømforbruket på 2 - 3 amp. avhengig av hvor ofte den starter dieselpumpen for å regulere temperaturen ut fra settpunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Jeg kjøpte en D4 hos Marinesenteret i Bergen tidligere i uken. 12 700 inkl. monteringssett for båt er det rimeligste jeg har sett i år. Så nå er det bar å finne frem hullsagen og sette i gang... Har også sjekket Ebay.de i lengre tid, men fant til slutt ut at det ble omtrent samme prisen som å kjøpe her hjemme, eller i beste fall noen 10-talls % rimeligere. Det er for liten innsparing i frohold til ulempene og risikoen man tar ved å ikke bruke en lokal forhandler, IMHO. Hvis man er ute etter vannbåren varmer så er mulighetene for gode kjøp bedre, siden disse plukkes ut av biler som hugges. Men da får man jo ta ekstra høyde for risiko... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
eysteind Svart 4.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 OK, da blir det nok D4. Ser bl.a Solheim-diesel.no selger denne for 11.000,- Satser på den, da dei er rimlig nært her eg bur. Varmedysene bør vere plassert nede ved gulvet? Er det nok med 2 dyser i salongen? Vannvarmeren var veldig behagelig varme, men krever mye plass. Radiatorene tar store deler av stuerommene, så derfor ryker disse ut. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 D4 leveres ikke med termostat, kun reostat. OK, om det heter reo eller termo- stat er jeg ikke så godt inne i , men at vi på denne vår vinterlige tur hadde en grei romtemperatur er hevet over enhver tvil. Stiller meg også litt tvilende til om disse temperaturangivelsene du oppgir på reostaten kan være riktige. Når jeg starter varmeren ombord ved en "start"temperatur på - 4 til 5 C`oppnår jeg greit + 20 C` i cabinen UTEN å omstarte Eber`n, dette rimer ikke helt med et temperatursprang på 20 C`. Som sagt synes jeg det er litt vaklete å få stillt inn behagelig romtemperatur, men dette kan vel ha med dyseplasseringer i forhold til oppholdssted og etc. Fra varmeren og inn i hovedkabin har jeg heller ikke lengre luftslange enn 80 cm. Har ikke målt strømforbruket ved oppstart, men har ikke opplevd spesielle oppstartsproblemer på D4`ern, eller at den har stjålet mye strøm fra batteribanken. Husker at min gamle fader hadde en eber av eldre årgang, og han slet ofte med å få startet ebern pga lav batterispenning, men han hadde også kroniske strømproblemer i båten. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Var i same dillemma for kort tid sidan: Eber (D4) el. Mikuni. Eg enda opp med Mikuni. Kvifor kan du lesa i innlegg #34 og 36 i denne tråden. No har eg ikkje brukt Mikunien så mykje (påske), men er så langt godt nøgd. Jo,da, han er ikkje heilt støyfri, men heilt til å leva med. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Lazy days 2 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Kjøpte D4 hos Jama i Stavanger i dag. Messetilbud 11695,- inkl. monteringsett. Jeg må borre meg inn på diseltanken hvordan gjøres dette og med vilken bor? Det blir vel litt dritt i tanken og hva med brannfare? Sitér dette innlegget Link to post
Sydnes Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg holder på med montering av en D-4 nå, og hadde tenkt å lage lage hull i mannlokket. Da kan du ta det ut av båten å borre hullet i trygg avstand fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Dette med å borre i en diesel tank full av diesel er grundig debattert her Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hei! Jeg har nettopp montert varmer i min båt og jeg gikk for den nye Webasto EVO 3900. De har akkurat kommet med nye modeller som har trinnløs effektregulering og nytt og forbedret kontrollpanel. De har også en "booster" funksjon som gjør at den kan kjøres opp i 3900watt i kortere perioder, som feks i starten når man ønsker å få opp temperaturen kjapt. Med EVO kontrollpanelet kan man også tenne varmeren med fjernkontroll, feks. fra senga om morningen om man ikke vil at den skal stå og brenne hele natta. Den har også ren ventilasjon (ingen varme), og 3 varme "modus", økonomi, "normal", og boost. Alle tre jobber ut fra en egen termostat man monterer i oppholdsrommet. Det står en del info om den nye EVO serien her: http://www.webasto-marine.com/pdf/en/Marine_Katalog_08.pdf Jeg har noen få ting igjen før den er klar til testkjøring så jeg kan ikke gi deg så mye informasjon om bruk i praksis, enda...:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.