Jump to content

Hvilken plastsnekke til ca kr 50000? Hva må jeg passe meg for?

JRhansen

Recommended Posts

Ja da sitter jeg og titter og sikler på båt da..Planen er og handle båt neste høst igjen..

Pris messig må jeg nok begrense meg til max 50 000kr. Å det er stort sett plast snekke jeg er ute etter..Dette er av økonomiske grunner og rett og slett for at jeg liker å kjøre snekke :sailing:

Så da får jeg forhøre meg litt her da.Hva bør man spesielt se etter på gammle snekker før man handler?

Er det spesielle ting og passe seg for..

Ble litt forelsket i denne her jeg da :flag:

96_1398197933.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Valg av båt.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Du har fått napp.... ;o)

Romslig og ganske ny kalesje!

Det du bør passe deg for er gamle båter med gamle, saltvannskjølte motorer som du ikke vet tilstander av!

Kan jo fortelle litt hva jeg prioriterte da jeg kjøpte gammel (1975) snekke for 2 år siden. Mitt budsjett (dårlig pensjonist-inntekt) var maks. 50.000,- og fant fort ut at jeg ikke ville finne det jeg ville ha for 50 båtlapper. Det var enten en Sjømann med saltvannskjølte motorer eller tresnekke med bensinmotor - ingen av delene fristet.

Gikk deretter inn for å finne:

1) - Et solid og tradisjonellt skrog

2) - en solid og ferskvannskjølt 2 syl dieselmotor

Valget falt på en Tromøy 23 fra 1975 (den kom inn under budsjett!) med en ferskvannskjølt Sabb 2H fra samme året. Sabb ble det fordi jeg har hatt 2 stk Sabb før, og vet at jeg klarer å overhale / reparere disse.

Tromøy'en er en grei snekke, bred og god i sjøen (forholdsvis tung) med god plass for 2 personer for kortere turer. Personlig så har jeg helt andre krav til en båt. Jeg har mere bruk for en kombibåt fiske / tur, en bruksbåt med mulighet for en eller to overnattinger av gangen for 2 personer. Imidlertid er mitt bruksmønster - med båten på sjøen hele året og mye fisking om vinteren - ikke forenlig med bare et halvdekk, vindskjerm og kalesje. Dette visste jeg allerede når jeg kjøpte den - jeg kjøpte den med tanke på å bygge den om til en sjarklignende båt. Ihvertfall et styrhus med fast (isolert!) tak og bakvegg med dør, slik at jeg kunne holde varmen inne.

I disse dager holder jeg på med å reise styrhuset, tak o.s.v. Reisverket skal kles med kryssfinérplater og plastes utvendig.

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hva skal snekken brukes til? Overnatting?

Skal du kun bruke den til dagsturer, ville eg kikket på opne snekker uten avlukket kabin. Kabinen i mindre snekker blir fort veldig liten og trang. Ved at heile båten er open, blir den mer sosial og romslig.

Er det kun en dagstursnekke du er ute etter, ville eg kikket på snekker på 20-22 fot. F.eks Polar, Saga, fjord ol...

For 2 år sida var vi i samme situasjon. Endte med å kjøpe noe litt dyrere enn 50 lapper og har ikke angra på det.

Jeg ville ha Polar 20, de vi fant til salgs var håpløst dyre i forhold til stand.

Det vi kjøpte var ei Albin Siesta 550 snekke, kona mi falt for den. Den er ganske så kort i forhold til bredda. Lengden den har er godt utnyttet så vi har like mye plass som det jeg var på jakt etter i utgangspunktet.

Motormessig er det en Volvo Penta MD5B motor med ferskvannskjøling, kjempepluss. Fikk klar beskjed fra svigerfar at var det en Bukh ombord fikk vi ikke legge til hos han! Helst ville vi hatt Yanmar, men sånn ble det nå ikke.

Den er også tilsalgs for tida, jeg driver akkurat med vårpussen på den. Helt blå i ansiktet er jeg etter bunnstoffing i ettermiddag!

Finn kode: 12775490

www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12775490&sid=xz5cbaEqiPy364575&WT.svl=Link

Redigert av Lanber (see edit history)

Spennende med valg av båt! Snekke får du ganske mye båt for pengene, selv om du i dette prissjiktet må være forberedt på en del "egeninnsats" og at det kan bli en del å gjøre. Fevik 23 er også ei klassisk snekke som ofte er litt rimeligere en Nidelv 24. Joda 24 er også temmelig lik Nidelven og en grei båt. Diana 700 er også mye båt for pengene - fin i linjene også. Hanto 24 er også fine. Sollux 24 ligger vel også i samme priskategori. Ville holdt en knapp på Diana 700 eller Fevik 23

Redigert av Swande (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...