Jump to content

Fettpresse til smøring av aksel

torikk

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt fettpresse hvor en kan presse ut fettet ved hjelp av og skru på toppen av pressen. Hadde en slik en i en tidligere båt hvor jeg skrudde en omdreining på den når jeg skulle smøre akselen. Denne var skrudd fast i ett skott og gikk med en slange ned til fettkoppen. Finner forettninger som selger den vanlige fettpressen, men ikke en slik en hvor en presser ut fettet ved å skru på toppen av den. Håper jeg har forklart meg riktig, slik at noen vet hvilken presse jeg mener. Håper på svar :flag:

MVH torikk

Hei.

Nå er det vel ikke noe problem å trekke til den fettkoppen som sitter på pakkboksen selv om den sitter kronglete til. Det er jo ikke ofte en skal røre den. Jeg skiftet pakkboksen forrige år, og jeg har pakkboks med simmeringer og fettkopp. Fra leverandøren, West Mekan, fikk jeg beskjed om å dra til en omdreining på fettkoppen, og deretter en kvart omdreining tilbake ikke oftere enn hver 100 timer! (tilbake for at ikke simmeringene skulle stå under trykk og belastes unødvendig)

På den gamle skrudde jeg sikkert etter hver tredje tur, og da jeg hadde ut akslingen, så jeg at det var presset fett forbi bakre simmerring og langt ut i propellhylsen! Og ut i det vannsmurte cuttleslageret har fett ingenting å gjøre.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei m/s draugen

Det er en slik ordning jeg også hadde tenkt meg, men med en fettpresse hvor man skur på toppen av pressen for å presse ut fettet. Med denne pressen får man ut mindre fett av gangen. En har bedre kontroll på hvor mye fett en presser ut av gangen.

Og til Lars H, jeg trodde men skulle fylle fett oftere en hver 100 time. Så du mener at en omdreining hver 100 time er nok til akselen. Den pressen jeg her snakker om hadde jeg i min tidligere Saga 27 som forøvrig var/er en meget god båt. På denne båten smurte jeg nesten hver gang jeg dro ut med den.

Hei.

Jeg har også Saga 27. Og det er West Mekan som sier dette om 100 timer. Men som jeg skrev, å dra til litt hver tredje tur var i hvart fall alt for ofte i og med at hele hylserøret mitt var fullt av fett da jeg tok ut akslingen. I brukerhåndboken til motoren min står det forøvrig ordrett: Smør pakkbosen etter behov, men IKKE for ofte, IKKE for mye fett.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Forbruk av mye Fett tyder på slitte simmer ringer Simmerringer slipper fettet i gjennom og ut i hylserør så har en forbruk av mye fett er ett rigtigere tiltak og skifte simmerringer enn og montere større fettbeholder. Da greier en seg godt med den lille fettkoppen som vanligvis står tilkoblet pakkboks. Dette på grunn av att fettforbruk blir minimalt etter skifte av simmerringer

Hei

Lurer på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt fettpresse hvor en kan presse ut fettet ved hjelp av og skru på toppen av pressen. Hadde en slik en i en tidligere båt hvor jeg skrudde en omdreining på den når jeg skulle smøre akselen. Denne var skrudd fast i ett skott og gikk med en slange ned til fettkoppen. Finner forettninger som selger den vanlige fettpressen, men ikke en slik en hvor en presser ut fettet ved å skru på toppen av den. Håper jeg har forklart meg riktig, slik at noen vet hvilken presse jeg mener. Håper på svar :flag:

MVH torikk

Hei her er en link til fettpresse torikk lykke til. :sailing:

http://www.sabb.no/shop/productDetails.asp...ogDirectoryId=7

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...