sprattus Startet 3.April.2008 Link til dette innlegget Startet 3.April.2008 jeg har en gammel tresjark som er plastbelakt den begynner å bli dårlig innvendig i treverket hva kan jeg gjøre for å redde den ? båten er krutegod ellers skal tro om det finnes et stoff eller noe som jeg kan smøre på for å stoppe råten ? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig gammel sjark.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) Du må nesten beskrive litt mer hvor mye råte det er snakk om og hvor henn det er? Tror det fins et produkt som heter Boracol som skal stoppe råte. Men det viktigste er og få treverket tørt og holde det tørt. Forøvrig, plast har ingenting og gjøre på en trebåt, til nøds på overbygg/dollbord Redigert 3.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Den sikreste måten og få trevirke til og råtne hurtig på er og plastlegge det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Et av stoffene vi brukte i 'gamle dager' var Jotuns Pingo Soppvask. I hverfall den gangen var det et forholdsvis rimelig stoff som vi plasket på i litervis. Det skal i h.h.t. bruksanvisningen blandes med vann, vi brukte det konsentrert. Og hvis vi tynent, så ble det ikke tynnet til mer enn halvparten av hva det sto i bruksanvisningen. Treverket ble mettet med Pingo til det begynte å tørke. Deretter ble det oljet med fortynnet olje tilsat soppdreper. Når det gjelder plastbelegging eller ikke. Om man lakker et skorg med et antall lag lakk, slik at den skinner som et speil, så er lakklaget garantert diffusjonstett. Om man plastlegger en gammel båt, så har plastlaget nesten samme garantien. Det kommer an på hvordan plastringen er utført. På svenskekysten har man tradisjon for å plastlegge yrkesbåter som ellers ville blitt utrangert (hugget opp). Så man kan bare ta seg en tur til Strömstad og fortelle eieren av Dagny at båten hans er råtten. Eller eieren av Falken, båten ble plastbelagt for mer enn 20 år siden. Begge tråler de fremdeles reker til livets opphold, i stille og kuling. Knaser gjennom is om vinteren, uten ishud. Som eieren av Falk uttrykte, jeg pratet med han da han var oppe for stoffing for en del år siden. Han er noe år eldre enn meg og har vel nærmest vokst opp med båten. "Etter at den ble belagt med glassfiber er den potte tett. Det var den ikke før. Ikke lukter det skit og mugg om bord heller. Og båten har fått dubbel styrke. Hadde jeg ikke spandert 100 000 spenn på plastbelegging, ville båten vært kondemnert for mange år siden. Jeg fikk nytt skrog for 100 000". Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Tror nok at problemet her er at det komemr fukt mellom "skrog" og glassfiberen, denne fukten må erstattes med noe og da blir det vel en penetrende olje tilsatt sopp dreper som vil være det mest ideele for eksempel owatrol olje (ikke d1). Har ikke peiling men ovenstående kan være med på å føre diskusjonen videre iallefall. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
alma Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Er det egentlig noe problem at båten råtner litt så lenge plasten holder den sammen? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Det er en del båter som er ordenlig plastbelagt dvs minimum 3 lag med glassfiber slik at båten kunne vert brukt uten treverket og da gjør det ingen ting om glasfiberen slipper eller treet råtner. Det er da en meget kostbar opprasjon som er utført på båten . Er det derimot en trebåt som har fått ett tynt glassfiberlag utenpå for å holde seg flytende så lønner det seg sjelden å koste på den noe. Før en begynner å bruke penger på en slik båt er det smart å kontakte forsikringselskapet sitt å spørre om de vil forsikre den. Redigert 4.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Så man kan bare ta seg en tur til Strömstad og fortelle eieren av Dagny at båten hans er råtten. Eller eieren av Falken, båten ble plastbelagt for mer enn 20 år siden. Begge tråler de fremdeles reker til livets opphold, i stille og kuling. Knaser gjennom is om vinteren, uten ishud. Hvilken is Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jon-Kåre Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Det er vel fprskejeller på hvordan dette er gjort er det gjort skikkelig som på Dagny er det vel greit. Er det gjort dårlig slik som i dette tilfellet blir det vel værre. Hva med å plaste noen lag til for så å fjerne trevirket og bygge inn stivere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.