Jump to content

Hydraulisk styring, er det en stor jobb å montere selv?

Bennen

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en Skibsplast 490 HT sist høst, og i løpet av vinteren har jeg kjøpt og montert på en Honda 75HK.

Nå har det seg slik at jeg ønsker meg hydr.styring, og lurer på om noen har erfaring med montering av dette, og eventuellt har styring og anbefale..??

Jeg var og hørte med et firma i går, og de skulle ha 14 000,- for styring ferdig montert. Synes dette var litt dyrt......

Er det en stor jobb å montere selv?

Jeg monterte det på min i vinter, var i grunn veldig enkel jobb.

Det som tok lengst tid var å tilpasse hullet til styreklokka, den skulle jeg felle inn litt slik at jeg ikke satt med rattet i magen.

Slangene var enkle å koble til (bare husk å dra godt til, og gjerne ha en runde eller to med gjengetape på etter at du har riflet opp gjengene litt.

Mens på styresylinderen var det så enkelt som en lek, helt til jeg skulle tilpasse den til motoren, men da fant jeg ut at jeg kunne snu feste og da gikk det litt lettere med en gang.

Så jeg tipper du har gjort unna monteringen på en helg om du aldri har gjort det før.

Men husk, du trenger hjelp fra en til når du skal ha i oljen, en som må stå bak å hjelpe å lufte mens en vrir på rattet.

Jeg kjøpte den BayStar som står på side 137 i maritim katalogen, koster 5740,-

I tillegg kom det et par hundre for branketten for å felle inn styresnekka.

Selv er jeg sålangt fornøyd, så får vi se til sommeren når jeg tar den i bruk om det fungerer videre da, (noe jeg regner med det gjør) :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg monterte hydraulisk styring på Smuggler`n i fjor. Den sitter det er outboard Merc. 90 på. Kjøpte et komplett sett på Bakken Motor i Drammen til ca. 6000,- Denne er godkjent opptil 150 hk. Merket tror jeg heter "LS Pompes".

Monteringen var meget enkel, jeg gjentar meget enkel!!! Brukte ikke mer enn toppen et par timer. Dette er en jobb som absolutt kan anbefales å gjøre selv.

Og du verden så fin båten ble å kjøre med denne styringen!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg har også nylig montert hydraulisk styring av merket "Hydrive", fra Australia. Dette er en av de dyrere modellene, har en 225 Yamaha. Tror de fleste er enkle å montere. Min innstallasjon gikk veldig greit. Sag ett passende hull til styresnekka(pumpa), trekk slangene og monter sylinderen. Veldig enkelt egentlig. Men IKKE bruk gjengeteip, heller bruk locktite. Biter av gjengeteipen kan komme inn i olje-systemet og forringe styringen.

Du trenger ikke å betale for montasje, gjør det selv. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...