Guest Sparky Startet 7.Mars.2004 Del på Facebook Startet 7.Mars.2004 hei, skal fornye trerist i kokkpitten akterut i maxi-77- Tenker å lage dette av lerk, da jeg har hørt at det er holdbart, stor hardhet og stor grad av frastøtningsevne nør det gjelder fukt. Men hvordan går det å olje lerk? Tidligere rist (av annet tremateriale) er lakkert og ønsker å unngå samme tabben. Noen som har erfaring med dette materialet? mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Hei. Jeg bruker endel Lerk til stakittgjerder, møbler og skal nå igang å legge det som dekk på Majali Lerk er så mangt....det er veldig mange som selger all lerk som "sibirsk Lerk" :discuss og det er ikke bra!!! Hvis du får tak i lerk som er tatt fra tundraen i Sibir, så har den kun noen uker i året som det er vekstvilkår og da er den tettvokst og fin. Denne type Lerk kan sammenliknes med kjærneved av furu og har således en mye bedre motstand mot råte enn vanlig furu. Men, det er noen som påstår at den er like bra som trykk imp. men det er feil!. Men for all del, det er et vakkert, sterkt og meget holdbart treslag hvis det kommer fra de rette stedene. Når det gjelder oljing, er jeg ikke sikker. Men den blir veldig fort stygg (noen kaller det vakker patina....) hvis det er utsatt for fukt/sol. Så jeg skal i allefall ha mitt dekk lakkert. Jeg har prøvelakkert en bit, og det minner om origonpine, veldig rød og varm i fargen. Det er endel som importerer lerk, jeg for min del har brukt Tundralerk som holder til i Statelle. men jeg vet det finnes en i oslo også, han pratet jeg med på en messe en gang og han solgte også en olje som var etter selgerens utsagn "den eneste som man kunne bruke!!" vel han om det...... lykke til hvis du velger Lerk, det er meget fin å jobbe med også Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
bolla Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 hei! jeg lagde badeplattform m sibirsk lerk...etter en sesong i saltvann var den like fin! men dette er så "fete" greier at lakken ikke biter....til nød litt olje men det trekker ikke inn..men det er nok mye dårlig til salgs også. ikke holde like bra som tryykkimp??Venedzia har nå stått i 800 år... Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 hei Jeg hadde tresnekke i lerk en del år. Benar var det som funket best på denne (jeg prøvde det meste) Problemet var at lakken hadde tendenser til å slippe i vannlinja pga. at lerka var for feit. Holdbarheten var det ingenting å si på (på tross av at min båt IKKE var bygget av sibirs lerk) Jeg har liten erfaring med kun olje på lerk. Vær imidlertid klar over at lerk ikke er spesielt hardt, omtrent som furu. Den vil flg. slites med kun oljet overflate på trallverk, du risikerer flising på kanter etc+at møkka fester seg. På ditt trallverk (som vel forhåpentligvis ikke ligger å skvalper i vannlinja) ville jeg vurdert lakkert overflate (ev. benarolje som er noe bløtere), du kan ta sukker i siste strøket dersom du ønsker bedret friksjon. Uansett produkt bør du ha en del strøk for å få et skikkelig slitesjikt. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 . ikke holde like bra som tryykkimp??Venedzia har nå stått i 800 år... ja og noke stavkirket er like fine etter noen hundre år..... det kommer også av et de lot treet "tørke ut" etter barking på rot... slik at sevjen trakk helt fra kjærnen og ut.... men det tok jo noen tiår å hugge på denne måten.... Det stemmer at stolpene i venedzia har stått leeeenge, men de er vel ikke så veldig pene nå heller, råtner gjør de nok ikke når de står i vannet slik , men de får den omtalte "vakre patinaen" Jeg hadde endel dokumentasjon på dette treslaget, siden jeg fikk noen kritiske spørsmål da jeg maredsførte Lerkas fortreffelighet i forbindelse med noen stakittgjerder. I noen tester hvor de gravde de ned lerk sammen med div andre treslag og de råtnet like fort som kjærneved furu.... så de advarte mot å markedsføre det som "like bra som trykk imp.!" Så jeg måtte bare gå over til imp. de stolpene som ble gravd ned i grunn.... men jeg er ening, Venedzia taler for seg selv Mvh Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
bolla Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 men så har ikke jeg tenkt å grave ned båten heller... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 men så har ikke jeg tenkt å grave ned båten heller... Varför ikke.......Vikingarna fikk ju båten med sig...................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bolla Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 med muligheten til 330liter bensin ombord er vel kremasjon raskere og enklere...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.