Ulv I Startet 4.April.2008 Del på Facebook Startet 4.April.2008 (redigert) Hei, jeg har forsøkt å tegne opp det elektriske annlegget i båten. For meg ser dette oversiktlig ut, men hvordan ser det ut for dere andre, ville dere ha forstått hvordan ting er koblet i båten basert på denne tegningen? Link til større bilde av det elektriske annlegget. Alternativt: http://nordan.ulven.com/Prosjekter/elektrisk/elektrisk.png Redigert 4.April.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
tom-ass Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 Ser greit ut det, men jeg ser egentlig ikke noen detaljer pga oppløsninga på bildet! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ulv I Svart 4.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2008 Jeg la inn en link til større bilde :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Dreamer Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 På grunn av dårlig oppløsning blir det store bildet enda verre. Du må noik ta et bedre bilde hvis vi skal kunne se dette .. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 Ikke noe problem å se på det store bildet, men du må zoome inn i bildet....da ser du ikke hele bildet, men ser godt detaljene.. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Ketil M Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 Heisann. Jeg har noen umiddelbare kommentarer og betraktninger til anlegget; 1. Det er ikke tegnet inn brytere for noen av forbrukerene. 2. Lanterner er koblet i serie. De skal kobles paralellt. 3. Instrumentbelysning og kupe' belysning er koblet i serie. De skal kobles paralellt, og kanskje med brytere? 4. Du har tre lensepumper som er koblet sammen og som styres av ett (?) rele'. Lensepumpene må fungere uavhenging av hverandre. 5. Lensepumpene kan kanskje være koblet til batteri før hovedstrømsbryter? 6. Det er ikke nødvendig at det ligger egen sikkring på hver eneste forbruker. Steroanlegg kan sikkert dele kurs med belysning, og plotter. 7. SB og BB visker kan gå på samme kurs. 8. Standard er å koble tilførsel på underside av sikringer, og forbukere kobles til på oversiden... Mvh Ketil Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 ...7. SB og BB visker kan gå på samme kurs. ... Ja, men egen kurs til hver pusser anbefales. Ellers kan du risikere å bli uten pusser hvis sikringen skulle ta kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 Tegner du i PowerPoint? Jeg synes jeg kjenner igjen noen av problemene med å tegne elektrikske skjema med det verktøyet Det er ihvertfall bra at du dokumenterer, selv om det kanskje er noen småfeil eller forenklinger, så gjør det ting lettere for nestemann - og kanskje det får deg til å tenke litt over opplegget selv også... Jeg skulle gjerne hatt bedre dokumentasjon på det elektriske fra produsentene. Ingen av de tre nye båtene jeg har hatt i den senere tid har hatt noe som ligner en komplett dokumentasjon (og da snakker jeg om 29-34 fot med tildels mye elektrisk utstyr) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 ...4. Du har tre lensepumper som er koblet sammen og som styres av ett (?) rele'. Lensepumpene må fungere uavhenging av hverandre. 5. Lensepumpene kan kanskje være koblet til batteri før hovedstrømsbryter? Enig, hver pumpe må ha sin bryter. Dessuten, en av lensepumpene burde være på det andre batteriet. 6. Det er ikke nødvendig at det ligger egen sikkring på hver eneste forbruker. Steroanlegg kan sikkert dele kurs med belysning, og plotter. Plotteren burde nok ha sin egen kurs med egen kabel for både svart og rødt helt fra sikringspanelet; ikke dele kurs med noe som har store startstrømmer (motoren i CD-spiller) eller som kan gi pulser, og kablene bør ikke føres inntil andre kabler. (Signalkabelen fra GPS til diverse annet i NMEA-nettverket, som f eks VHFen, bør også ligge fri fra andre kabler) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ulv I Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 Hei. takk for tilbakemeldingene. Hvis du ser på tegningen en gang til så ser du bryterpanelet er der, det er de 8 firkantene med runding over, også står det bryterpanel med automatsikring over. Når det gjelder det panelet, så er det orginalt loddet på den strømledningen som gir strøm til hele rekka med bryterne. Altså er det brytere til hver forbruker med sikring. Viskerne går til 2 brytere da det ikke er auto stopp på de og er best å kjøre hver for seg. tilbakemeldingen vedr lensepumpene var grei, siden disse ikke er koblet enda, så da kan jeg koble dem rett. :) jeg vil gjerne ha hver forbruker på sin egen sikring, hva om f.eks cd spilleren kortslutter, da har jeg plutselig ikke lys eller annet på den kursen, nei, jeg vil ha egen sikring for hvert. Tar i hvertfall ikke skade å ha det slik. det skal sies at jeg har jukset litt på tegningen, jeg har tegnet minusen innpå annen minus, men sannheten er at det er egne pluss og minus kabler for hver enhet, og alle minus'ene samles i en koblingstav. Er i dublin nå, men når jeg kommer tilbake skal jeg få lagt ut bilde av koblingstavene og det. siden den er tegnet i paint, så blir det ikke helt hundre, men det hjelper på oversikten. Under arbeidet er alle gamle koblinger skiftet ut og det er brukt krympestrømper og skikkelige saker. Jeg er ikke redd for å oppleve problemer med strømmen i hvertfall, med mindre motoren sliter med å lade det 110 amp forbr.batteriet da. Må nok finjustere litt på tegningen ja. :) mvh freddy Heisann.Jeg har noen umiddelbare kommentarer og betraktninger til anlegget; 1. Det er ikke tegnet inn brytere for noen av forbrukerene. 2. Lanterner er koblet i serie. De skal kobles paralellt. 3. Instrumentbelysning og kupe' belysning er koblet i serie. De skal kobles paralellt, og kanskje med brytere? 4. Du har tre lensepumper som er koblet sammen og som styres av ett (?) rele'. Lensepumpene må fungere uavhenging av hverandre. 5. Lensepumpene kan kanskje være koblet til batteri før hovedstrømsbryter? 6. Det er ikke nødvendig at det ligger egen sikkring på hver eneste forbruker. Steroanlegg kan sikkert dele kurs med belysning, og plotter. 7. SB og BB visker kan gå på samme kurs. 8. Standard er å koble tilførsel på underside av sikringer, og forbukere kobles til på oversiden... Mvh Ketil V Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
JRK Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Hei, For meg ser det ut som dette er tegnet hjemme på kjøkkenbenken etter beste husk. Ideen med et godt skjema er jo å finne ut av ting den dagen det feiler. Følgende bør også fremkomme på en tegning: Hvor er selve tilkoplingen gjort? (Når det er flere ledere i ett punkt eller en strek) Nummerrering/ rekkeklemmenr? Kvadrat på ledning Sikringstørrelse? Er noen ledninger Skjøtet? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 Hei, dette er tegnet på kontorplassen min hjemme med kladder av tegninger jeg har gjort underveis. Alle ledninger i båten er merket, med hva dem går til osv. Skjemaet er ikke identisk tegning av båten, men nummer på bryteren stemmer med forbrukeren, og nummeret på sikringsboksen stemmer med hva forbruk det går til. men point taken, bedre merking på tegningen må til. :) ps, ingen ledninger er skjøtet, de som var for korte er byttet ut med ny ledning. mvh freddy Hei, For meg ser det ut som dette er tegnet hjemme på kjøkkenbenken etter beste husk. Ideen med et godt skjema er jo å finne ut av ting den dagen det feiler. Følgende bør også fremkomme på en tegning: Hvor er selve tilkoplingen gjort? (Når det er flere ledere i ett punkt eller en strek) Nummerrering/ rekkeklemmenr? Kvadrat på ledning Sikringstørrelse? Er noen ledninger Skjøtet? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
JRK Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Hei, Det er veldig lurt at du har laget deg skisser etterhvert, og med tillegsoplysningene du kom med nå, ser ikke dette så værst ut likevel. Som sagt, det viktigste er jo at du selv og eventuelle andre finner ut av ting om noe feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Jeg har lenge hatt ambisjoner om å utarbeide en skikkelig dokumentasjon av el-anlegget om bord. Men selv om jeg holdt på en del med byggtegning i min ungdom har jeg aldri funnet ut av dette med el-tegninger. Jeg har derfor valgt å lage en verbal beskrivelse av el-anlegget som viser sammenhengen mellom de ulike kurser, sikringer og brytere. Jeg tar med sikringstørrelse og ledningskvadrat/farge så langt som mulig. Videre prøver jeg å beskrive hvor de ulike ledningene går fra instrumentpanel/sikringsboks og frem til forbrukeren. Hensikten er å gjøre det enklere ved fremtidig arbeid på anlegget eller for ny eier den gang båten blir solgt. Neste prosjekt er å lage en tilsvarende beskrivelse for VVS-anlegget om bord. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ulv I Svart 10.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2008 Hei, nå har jeg oppdatert tegningen med div. info basert på tilbakemeldingene fra dere, og da ser det vel litt bedre ut. Åpne linken her for å se det store bilde, også må du trykke på det en gang, evt. zoom til 100% for at det skal se riktig ut. Tenkte å printe det ut, laminere det og legge det i den tekniske permen i båten. (Jeg holder på å lage en ringperm som skal inneholde teknisk info om båten, kopi av bruksanvisninger til gps, ankervinsj, radio/cd osv, samt. at det skal også være noen sider med oppskrifter til mat som enkelt kan lages i en slik liten båt med de enkle løsningene som finnes her. :-) Den skal alltid være i båten under turer osv slik at den er tilgjengelig når det evt. måtte trenges. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
tom-ass Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Tenkte å printe det ut, laminere det og legge det i den tekniske permen i båten. Dette der er genialt, jeg har oså en egen perm i båten der alt jeg har av info om båt, motor, bruksanvisninger, m.m. Denne ser jeg stadig vekk i, bare for å lese og lære! Ellers synes jeg tegninga di ser ryddig ut, men det er vel noen eksperter her som kan dette bedre enn meg! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
sandman1 Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Er garantert lurt å legge iallefall 1 lensepumpe på en egen kurs, utenfor hovedbryter, som aktiveres av en nivåbryter. Parallelt med den så kan en sette på ei ryggelampe i motorrom (host; til Bil) med innebygd alarm, da hører en også om det skjer noe der under dørken før tiljene begynner å flyte opp. Og så er lyset på automatisk, når du stuper på hue ned under platene... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Ulv I Svart 10.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2008 Er garantert lurt å legge iallefall 1 lensepumpe på en egen kurs, utenfor hovedbryter, som aktiveres av en nivåbryter. Parallelt med den så kan en sette på ei ryggelampe i motorrom (host; til Bil) med innebygd alarm, da hører en også om det skjer noe der under dørken før tiljene begynner å flyte opp. Og så er lyset på automatisk, når du stuper på hue ned under platene... Alle tre pumpene får strøm før hovedbryteren. Den ene er koblet til start batteriet, og de andre er til forbruksbatteriet. To av de styres av brytere, den ene har automatikk funksjon, der har jeg en nivåbryter som skal kobles til, da ser jeg lys i bryteren om den startes automatisk. Årsaken til at det er 3 pumper, er at det er 3 adskilte rom baki der, og ingen hull i mellom dem. God ide det med lys under der ja :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Ahh.. i dag ble siste ledning koblet, kontakter ble ettertrukket, ledninger stripset opp og deksler, luker osv ble skrudd på plass, så nå orker jeg ikke mer elektrisk arbeid på en stund.. hehe. Før: Etter: Testet alt av elektrisk i dag og målte litt for å sjekke og alt fungerer jo, helt imponert over meg selv.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.