rolf-eigil Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hallo! Har brukt epoxy i litt over 20 år. West er uten tvil den beste å jobbe med. Men har ikke prøvd den svenske. Bygd joller kanoer og masse reparasjoner. En kan med glede bruke vanlig kvalitetsfiner,furu eller bjørk bare den epoxieres først. Lauan kan være fin å fyre opp med. Det din lokale trelasthandler kaller båtfiner må du ikke ta for god fisk, vannbestandig finer koster ca 1500,- pr 3 mm plate som en pekepinn. Biltemas produkter må under ingen ommstendighet brukes, når det meste ellers er dritt hvorfor skulle plutselig epoxien de selger være bra? Minien du spør om tateteip. Det skal ikke brukes om du lager nater av epoxi. Et trixs som kan være flott er godt utvalgt finer som skjæres opp til staver beises med vannbeis, limes på plate og behandles med 2-komp lakk. Kan brukes innvendig. Men som sagt bare sett bilder. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Hvis du tilfører microballonger i natemassen blir den porøs men bruker du bomull blir den som stein. Hallo!Biltemas produkter må under ingen ommstendighet brukes, når det meste ellers er dritt hvorfor skulle plutselig epoxien de selger være bra? Hvis du har brukt Epoxy i 20 år så forståd du like godt som meg att dette er noe som BT kjøper eksternt . Redigert 7.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 De fleste diskusjoner/tråder ser ut til å bli en diskusjon om hvorvidt Biltemas varer har samme kvalitet som vanlig handelsvare eller ikke... Gulvet i kabinen skal snart nates. Går det an å bruke akryl fugemasse til nating innvendig? Jeg ser gjerne at noen med egenerfaring svarer.... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Barsk IV Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Hallo! Har brukt epoxy i litt over 20 år. West er uten tvil den beste å jobbe med. Biltemas produkter må under ingen ommstendighet brukes, når det meste ellers er dritt hvorfor skulle plutselig epoxien de selger være bra? Jeg klarte for 4 år siden absolutt ikke å se eller forskjell på standard glassfibermatte hos Biltema (Rud) kontra rett over veien hos den gang Byggplast Båt, senere omdøpt til SesSea. Han som var med meg på jobben var i sin tid disponent for Smuggler Boats og har produsert hundrevis med glassfiberbåter, han var bombesikker på at de brukte samme leverandør. Hva vet du egentlig om Epoxy`n til Biltema? Mvh. Barsk II Redigert 8.April.2008 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Mye om Biltema her. Skal ikke henge meg på den. Billingstad trelast selger kryssfineren som West bruker. Der koster den samme plata 1543,- inkl. mva. (står noe om at prisene ikke er oppdatert riktignok.)Link her Når det gjelder epoxy så er vel West antakelig det beste. Men SP som leveres av nevnte DIAB i Asker har jeg brukt med godt resultat. Bygd kano og diverse reparasjoner. Mener at prisene er hyggeligere der. Pero Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Så er gubben og jeg blitt uenige om hvilke produkter vi skal bruke... Jeg vil: - lime med epoxy - nate med epoxy Han vil: - lime med epoxy eller Sika. Helst Sika - nate med Sika Har forsøkt å lese litt om det, men blir ikke særlig klokere. Hva syns dere er den beste metoden? Og hvordan ligger pris på Sika i forhold til epoxy? Jeg mener at til natene går det med mye mindre enn til lim, så om epoxy'n er dyrere, så vil vel ikke det utgjøre store forskjellen? Har lest at hvis man bruker Sika til nater, så må man skjære bort overflødig masse før man pusser for å ikke belaste natene. Så vidt jeg skjønner så kan man bare pusse rett på epoxy'n. Correct me if I'm wrong. Hva med holdbarhet? Vil Sika'en feste til epoxy'n? Redigert 9.April.2008 av Minien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg vil:- lime med epoxy - nate med epoxy Han vil: - lime med epoxy eller Sika. Helst Sika - nate med Sika Vil Sika'en feste til epoxy'n? Lime med epoxy er rimelig greit og fungerer bra... Nate med epoxy er oge helt kurrant, emn det betinger at dørken er i vater, hvis ikke så renner epoxyen bort siden den er flytende.... selv om en fortykker den så vil den alltid være flytende.... Jeg natet med epoxy der hvor jeg hadde mulighet til å "vatre" opp, med andre ord de løse platene og akterdekket som ble rimelig greit, selv om noe natemasse ev epoxy rant bort i ett "hjørne"... obrukte sika der hvor jeg ikke underlaget i "vater" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Minien Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Alle platene våre er løse, så akkurat det med vater er ikke noe problem. Vi kommer til å stå inne i et snekkerverksted og lage platene. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei Dersom du bruker epoxy, kan du bruke ferdigskjerte staver med natespor. Det kan du ikke dersom du bruker Sika e.l. (Da må stavene ha litt avstand pga. bevegelser i treverket) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Tror ikke stavene vi kjøper har natespor. Skal kjøpe teak her: http://www.nes-sledeverksted.no/ De vi egentlig skulle kjøpe teak av (til den herlige sum av kun 1500 kroner) var tomme for teak pga importstopp. Synd for oss, for dette blir da 3000 kroner dyrere.. :( Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hallo! Ser det er litt "feile" opplysninger ute og går. Epoxi kan med de riktige tilsattsmidlen bli som penøttbutter og sparkles i taket som nater om en vil. Kontakt West-System, på nettet de har et lite hefte som oppklarer det meste. Velger en å nate med sikaflex eller lignende så husk da går de ikke å lakke over natene. Ubehandlett teak inne i båten er ikke å anbefale da en risikerer fliser i bare føtter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.