Jump to content

11-13 fotere til tenåring. Tips?

Victora III

Recommended Posts

Lett-jolla med 5 hk`eren duger ikke lengre for tenåringen i huset og ny egen båt skal handles for resten av komf.pengene, ca 25.000,-. Spørsmålet er bare hva? RIB er populært men dyrt i forhold til plassen. De er ofte ute 2-4 og da blir en RIB på 310-350 liten. Synes en får mer båt for pengene ved glassfiberjolle. Har sett på GH 11, River 350, Terhi Fun, Sun Fun 360, Wester 360 m.fl. Båten må ha styrekonsoll, være stødig og sikker og plane greit med en 9,9 HK. Gjerne også selvlensende. Gode råd?

Redigert av Swande (see edit history)

Wester 360 blir mitt valg når ungene skal ha ny jolle. Rask med 15hk, og stødig ved stilleligge. God plass, blant de største i sin klasse, norskprodusert kvalitet, håndopplagt skrog. Gode sjøegenskaper, forutsigbar i 20-25 knop, selvlenser, gode planingsegenskaper og muligheter til å ro når bensintom. (for bensintom, dét blir de - inntil de lærer..) Kan bygges for kort og lang stamme, men har en trang løsning for "styring gjennom tiltpinnen" som gjør at en løsning med fastpunkt for styrewire i selve båten bør velges.

Gh 11 faller litt i gjennom med 15 pga dyp V-bunn. Lite plass ombord også til mer enn 2, trang innerliner. Vinglete ved stilleligge gjør bruksområdet begrenset til kjøring. Lite bæring i baug. Med til gjengjeld kjører den best pga dyp V-bunn når den er i plan :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har en terhi micro fun.. er en god båt det. er ganske høy i rekken.

men problemet er jo at den er lagd av abs thermoplast... :diving:

selv har jeg fått sprekker der, og holder på å fikse de.. :drink:

men det er en båt og anbefalle!

terhi blir produsert i finland tror jeg å ;)

Lykke til med båt kjøpet =)

Redigert av Erlend14 (see edit history)

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Pioner 325 Sport er et meget godt altermativ. den tåler det aller meste og er megiet stødig.

Kjøpte en slik til sønnen min i fjor for 20000,- med en 9.9 Yamaha.

Jeg ahr erfaring fra de fleste båter på denne størrelsen og jer har ikke opplevd maken til oppførsel i høy fart og sjø som denne båten, kan anbefales på det sterkeste

No er det slik at barn under 16 år ikkje har lov å føra båtar som kan gå fortare enn 10 knop... - og motoren skal vera under 10 HK.

Er det ingen som tenker på det, lenger... :confused:

Jeg har lagt inn sperre i motoren for å overholde denne regelen, men jeg kommer til å fjerne den i sommer.

Det er ikke spesielt festlig for guttungen å kjøre undt med baugen i været hele tiden og se de andre som blåse forbi i 20-30 knop.

Hvis vi ser bort fra loven et lite øyeblikk, så tror jeg faktisk de unge har godt av og oppleve hvordan en båt oppfører seg i fart.

Guest Avmønstret#
Hvis vi ser bort fra loven et lite øyeblikk, så tror jeg faktisk de unge har godt av og oppleve hvordan en båt oppfører seg i fart.

Vi har noen småjenter, 10-11 åringer, uten hjelm, som fyker rundt på en ATV her i gata, tror moren deres er inn på samme tanken.

Kjekt å vite hvordan ting funker i fart før man får bruk for det, på et vis.

:crazy:

Wester 360 blir mitt valg når ungene skal ha ny jolle.

Gh 11 faller litt i gjennom med 15 pga dyp V-bunn. Lite plass ombord også til mer enn 2, trang innerliner.

Liker også godt Westeren. GH`en er jo en klassiker, men det er vel bare de nyere som er selvlensende?

Har en terhi micro fun.. er en god båt det. er ganske høy i rekken.

men problemet er jo at den er lagd av abs thermoplast... :diving:

selv har jeg fått sprekker der, og holder på å fikse de.. :drink:

men det er en båt og anbefalle!

Lykke til med båt kjøpet =)

Har hørt noen snakke om svakhet på akterspeilet på disse. At det bør forsterkes. Er dette riktig?? Ellers veldig fin jolle.

Han sa da faktisk "resten av konf. pengene", det tolker eg slika at konfirmasjonen var i fjor, og tenåringen då mest sannsynleg er 16 i løpet av året, stemmer det?

Stemmer! :yesnod:

Ellers synes jeg også at Pioneren virker som et fornuftig valg, men den faller ikke helt i smak hos avkommet, likedan Riverbåtene i alle regnbuens farger :lol:

Redigert av Swande (see edit history)

Beste båten i klassen der er etter min mening Musling 370, men den er det vel neppe så mange av å finne brukt. Og trenger nok litt mer motor enn 9.9 for å funke bra.

En annen som kanskje kan være aktuell er ISY 370,men den blir kanske for trang innvendig for 4 pers?

ISY370_action.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...