Jump to content

Kontr./Ettertrekke topplokksb og just. ventiler ??

Haba

Recommended Posts

:confused:. :confused:s

Hei !

Jeg kjøpte båten min brukt,  en 1998 mod. med Yanmar motor 4JH2UTE. Den var gått

ca. 350 t da jeg overtok. Nærmer seg nå 600 t.

Vet ikke hvordan service på motor er utført, forrige eier hadde ovelatt alt til marinaen og verkstedet. Han kunne derfor ikke si noe om topplokkbolter var ettertrukket og ventiler justert.

Nå er det jo dessverre fortsatt slik at det er så ymse hva som utføres og sjekkes av enkelte "profesjonelle", så jeg ønsker å kontrollere dette selv.

Verkstedboka sier at ventiler skal sjekkes etter 50 t og topplokkbolter etter 600 t.

Et merkeverkstedet sier at kontroll/event. ettertrekking av topplokk kan glemmes, men at ventiler skal sjekkes event. justeres.

Så til det jeg egentlig vil spørre om:

Momentet for toppl.bolter er oppgitt til 70~80 NM.

Jeg vet jo ikke hva de event. tidligere har benyttet, så jeg tenkte å bruke 70 NM ved kontrollen og deretter stille ventilene. Høres dette brukbart ut ?

Ventilspillet er oppgitt til 0,2 mm på eksos og innsug. Ifølge Yanmar-boka synes det som justering foregår ved å sette hvert enkelt stempel på topp og justere sylinder for sylinder.

Jeg synes dette er uvant og har brukt annen prosedyre før ved en Volvo Penta. Der ble innsug og utblåsning justert etter et eget mønster. Eks. når ventilene på sylinder X veksler, juster innsug på Sylinder Y og utblåsning på sylinder Z, noe slikt, må se i boka.

Er takknemmelig for synspunkter og råd.

hilsen

Haba

Vetiler, personlig altid justert på "vekslende ventiler". Tiltrekking av topper: Følg instruksjonsboken. Tidligere prosedyrer jeg har vært borte i har spesifisert at topplokkbolten som er under arbeide først løsnes 1/2 omdreining før den trekkes til. Grunnen er at boltene "setter" seg på gjengen med øket friksjon som resultat.

Justering etter vekslende ventiler er en kurant måte å gjøre det på. Metoden funker uansett antall sylindre, når en veksler er der alltid en annen som er "løs" og i posisjon for justering.

Vedr. tiltrekking av bolter er det som Hulda nevner viktig å løsne bolten litt før tiltrekking. En halv omdreining var dog noe mye, det holder godt med 45grader. Boltene trekkes i sirkel innenfra og utover.

En motor som har gått en tid har dog lite behov for etterjustering av ventiler, men det skader selvsagt ikke å kontrollere klaringen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...