kentandresen Startet 4.April.2008 Link til dette innlegget Startet 4.April.2008 Hei! Jeg kunne tenkt meg en enkel og rimlig ankervakt for øke kvaliteten på nattesøvnen nå jeg ligger på svai. Har lett litt rundt, men de fleste er knyttet opp mot et ekkolodd eller kartplotter. Kunne tenkt meg en liten boks som man bare trykket på en knapp når man var ferdig ankret opp og det var det. Den bør helst gå på batteri. Teknologien finnes jo, men har noen lagd en slik ankervakt?? Se f.eks på denne fotoboksvarsleren, det hadde vært perfekt om det fantes noe lignende som ankervakt. Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Hei! Alle former for varsling må vel ha en referanse........ Mener at jeg har sett "fancy" systemer knyttet til selve ankeret som utgangspunkt dersom du skulle dregge, men det er nok en løsning laangt over målet her. For min egen del, så benytter jeg alltid min gamle, trofaste Garmin GPS 128 som ankervakt. Jeg pleier å sette den slik at den gir beskjed ganske tidlig (om vinden skulle skifte retning 180 grader, for eksempel). Jeg tror nok ikke at du kommer unna LITT arbeide med å sette opp GPSen din som ankervakt. Det er for øvrig en god idé: En presatt verdi for HVOR mye bevegelse en GPS kunne tillate FØR alarm, og EN knapp til å aktivisere denne / deaktivisere denne. Det finnes kanskje slike sett der ute allerede ?? (Selv om jeg har ekkolodd med ankervakt-funksjon, så finner jeg det mest hensiktsmessig med å bruke GPSen........) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Du havner fort på noe som er GPS-basert, som f.eks. Garmin GPS72 Marine. Begrensning på batteridrift er ca. 16 timer, men kan kobles til 12V. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
kentandresen Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) GPS basert er helt greit, men skulle gjerne hatt den så enkel som mulig(slik som den fotoboksvarsleren). Får se om jeg klarer å finne ut av hvem som produserer de, har sett samme boksen med andre funksjoner. Mest sannsynlig kan de programeres på en måte. Hadde jo vært fint om det bare var å trykke på en knapp som registrerte posisjonen, og at det kom en pipelyd hvis posisjonen avviker f.eks 20m fra denne. Redigert 5.April.2008 av kentandresen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 .Hadde jo vært fint om det bare var å trykke på en knapp som registrerte posisjonen, og at det kom en pipelyd hvis posisjonen avviker f.eks 20m fra denne. Det er vel slik ankervakt funksjonen på de fleste GPS'er virker, er det ikke? Jeg har ikke brukt denne funksonen på min, da jeg ikke pleier å ligge på svai. Men du kan stille inn avstand som default, og så er det bare å skru den på! PS: Garmin GPS60 har 28 timers batterilevetid, i forhold til 72 sine 16 timer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PelleFant Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hei igjen! Som sagt, så er min GPS noen år gammel, nærmere 8 år faktisk. Jeg bruker vel inntil 10 sekunder med litt trykking på å aktivisere ankeralarmen, eventuelt justere avstanden den skal aktiviseres på. Faktisk er jeg veldig enig i at det kunne være greit å hatt EN knapp for å aktivisere/nullstille/deaktivisere ankeralarmen, siden denne brukes av mange relativt ofte. Vi har jo MOB (mann overbord knappen ) som registrerer posisjonen i aktiviseringsøyeblikket (av åpenbare grunner). En tilsvarende knapp med en ankervaktmulighet er sikkert teknisk sett en smal sak. Dette finnes kanskje på nyere GPSer ? Noen som vet dette ? For øvrig er jo fotoboks-varsleren som du benytter som et eksempel basert på GPS signaler. Sitér dette innlegget Link to post
kentandresen Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Jeg er klar over at fotoboksvarsleren er GPS basert, og det er noe lignende den jeg kunne tenkt meg å ha. Men det er gjerne ikke noe marked for noe slikt, da de fleste har kartplotter/GPS med denne funksjonen. Grunnen til at jeg vil ha en enkel sak er at jeg ikke har brukt for en kartplotter og det er begrenset med strøm i seilbåten. Men det blir vel til at jeg kjøper en enkel håndholdt GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 er ankervakt en alarm som gir beskjed vis du driver bort fra den oppankra plassen? Sitér dette innlegget ] Link to post
kentandresen Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 er ankervakt en alarm som gir beskjed vis du driver bort fra den oppankra plassen? Det stemmer det, det vanligste er å bruke kartplotter/GPS til dette. Man setter posisjonen når man har ankret opp og kan så stille inn på hvilken avstand fra dette punktet man ønsker en alarm. Det finnes også ankervakter på ekkolodd som sjekker om dybden endrer seg og måleinstrumenter man montere på ankertauet. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ok.er det mulig å få kjøpt et program man legger inn på pc sammen med gps jeg bruker til kartplottern? Sitér dette innlegget ] Link to post
roaldbj Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Det er ikke sikkert det er dette du spør om, men Maptechs Chart Navigator Standard har en opsjon hvor man får alarm om et grense passeres, denne aktiveres ved "Tools", "Option" og "Alerts". Man har deretter 6 valgmuligheter, hvorav "Boundary crossing" er en. Antar at denne kan brukes som ankervakt. Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ankervakten må nødvendigvis også være GPS-basert. Tror ikke det ville ha noen hensikt med KUN ankervakt funksjon, da går du jo glipp av alle de andre funksjonene som kan være grei å benytte seg av. Strømforbruket er jo også relativt marginalt på en GPS etter min mening. For øvrig tror jeg at det fremdeles er et flertall som kun har GPS og ingen kartplotter om bord. Jeg går ut fra at en kartplotter vil ha mangedoblet strømforbruk av kun en enkel GPS. Det beste er nok som du selv sier å anskaffe en enkel GPS med ankervaktfunksjon..... Mitt anliggende i denne diskusjonen ble altså om det fantes en EGEN knapp for aktivisering/deaktivisering av denne funksjonen. Det kunne ha vært ok etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei, jeg ligger ofte på svai og da bruker jeg GPS (Garmin 76) i tlegg til alarm på ekkoloddet (dybde). Deevvere får jeg en god del falske alarmer på GPS'en (har ikke helt funnet ut hvorfor) så jeg tenderer mot at dybdemåleren er min favoritt. Men, en godt satt anker man bakker godt inn er den beste foriskingen. Er jeg i tvil legger jeg en forkatting (se egen tråd). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.