Jump to content

KAD300 og turtallssperre

hermansen

Recommended Posts

Håper det er noen som kan svare fort på dette.

Jeg har alltid trodd at turtallssperren på KAD300 slo inn på 4100 rpm. Men så snakket jeg med noen i helgen som var helt sikker på at denne slo inn ved 3900 rpm. De sa du fikk ikke en KAD300 over 3900 RPM. Gjorde du det så var turtelleren feil.

Var er rett ? Er sperren på 4100 eller 3900 rpm ? Trenger litt svar fordi det kan bety at jeg har feil propell (igjen) på min båt.

/Øystein

hadde samme motot i min marexs 330...testen den med instrument til 3900 har c3 propeller på den.....men fikk problemer med at sperren slår inn og vi demonterte og fant rust på den...fandt og fukt og tok båten på land og fandt hull i belgen hadde hverty på land 3 mnd før----måtte skifte masse deler...ok kostet masse

hadde samme motot i min marexs 330...testen den med instrument til 3900 har c3 propeller på den.....men fikk problemer med at sperren slår inn og vi demonterte og fant rust på den...fandt og fukt og tok båten på land og fandt hull i belgen hadde hverty på land 3 mnd før----måtte skifte masse deler...ok kostet masse

Var ikke KAD300 for liten for denne båten ? Trodde Marex 330 ble levert med 2xKAD32 som minimum.

/Øystein

Maks turtall er 3900. Turtallsperre er på 4100 (4050 ) - oppnås med rusing i fri.

KAD 44 og 300 EDC vil ikke over 1.500 o/min når frikoblet selv om du legger spaken i bunn. Elektronikken nekter :nono:

Så det får man ikke sjekket sjekket selv, i allefall ikke uten spesialverktøy (les diagnoseapparat)

Mvh. SAP

Da går jeg utfra at min propell er rett. Jeg har en C3 propell og motoren topper på rett over 4000. Men det var uten last og helt ren. Går utfra at med last og etter en måned eller to i sjøen vil toppen være omkring 3900.

C4 propell var for stor. Ble for tung å komme i plan med ferielastet båt.

Takker for tilbakemeldinger.

/Øystein

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...