Jump to content

Veivlagerbolter mm. i Stavanger?


Sabrina

Recommended Posts

Jeg har gjort det mesterstykket å dra av en veivlagerbolt under momenttiltrekkingen. :confused:

 

Bolten er M12x 50 og har flenshode.  Er slike bolter standard og hvor finner jeg slike og 1/4" UNC fettnipler i Stavangerområdet?

 

Originaldeler tar det lang tid å skaffe og prisen er vanligvis borti staurer og vegg, + oppkravsgebyret.

 

Skulle ikke tro det var umulig å fremskaffe slike deler fra annet sted enn fabrikkanten.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Hei Sabrina,

 

Det er faktisk første gangen jeg hører at noen trekker av en bolt under momenttrekking   -   kanskje du skulle skifte ut momentnøkkelen? :confused:

 

Bolter M12x50 er ikke noe problem å få tak i, og om hode skulle være av en litt annen type enn originale, så er vel ikke det så kritisk. Den enkleste plassen å kjøpe enkle bolter er ofte Industrisalg på Lura, de ligger like utenfor bomringen og er nesten nabo med Toyota-Hegre.

 

Men like viktig som dimensjonen er kvaliteten i dette tilfellet. Spander en bolt av tilstrekkelig høy klasse når du først holder på.

 

Om du får smøreniplene dine samme sted tviler jeg litt på, men dem får du f.eks hos Alf I Larsen på Forus eller Verktøy og Maskin på Åsen, pluss mange andre steder....

 

Lykke til videre  -  men sjekk momentnøkkelen! :sailing:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg vil nok støtte Hulda. Ingen bolter brekker under normal momenttrekking selv ikke om momentet overskrides. Forutsetter da at momentnøkkelen er i orden. Har en bolt røket vil jeg anbefale alle skiftet. Kjøp ikke isenkrambolter, men bit i det sure eplet og kjøp orginalvare.

Du skal prise deg lykkelig over at bolten knakk nå og ikke under gange. Sjansen for total rasering av motoren ville da ha vært MEGET stor.

 

Kan tenke meg at dersom det hadde vært snakk om overhaling av flymotor så hadde du trolig ikke fått bruke slike vitale bolter mer enn en gang. (jeg tror,men vet ikke)

Link to post
  Sitat

Kan tenke meg at dersom det hadde vært snakk om overhaling av flymotor så hadde du trolig ikke fått bruke slike vitale bolter mer enn en gang. (jeg tror,men vet ikke)

Til og med på CAT motorer. Merk at en del av denslags bolter har rullede gjenger, ikke skårne og at det er spesifisert radier under bolthodet m.m. Bare tull å gå på akkord med et mulig havari for å spare noen hundringer på et garantert boltsett.

Link to post

Takk for hjelpen alle sammen!

 

4 like bolter med samme egenskaper og merking ble funnet hos Industrisalg,

 

Totalsum (hold dere fast!)  kr 49.-.

 

Smøreniplene var et større problem.  I utgangspunktet hadde ingen hørt om 1/4" UNC gjenger,- kun UNF.

 

Forsøkte 6 steder som vanligvis er vellassorterte.  Enkelte eksperter påsto også at UNC gjenger ikke fantes på slike nipler.  Et mekanisk verksted på Horpestad, Jæren ble redningen.

 

De rette niplene er nå på vei med posten.

 

Erfaringsoverføring:

Momentnøkkelen er sjekket ok. - Poseidon.

Det som ikke er ok er å lese manualer i tusmørket uten lesebriller.  Jeg blingset og tok dataene fra linja under og på helt andre bolter.   :nonod:    Merkelig at de ikke tålte nesten dobbelt moment!  :nonod:.  Det fornuftigste er sikkert å skifte veivlagerboltene uansett ved større overhalinger.  Vel, vel - nå kan jeg det til neste gang!

 

 

Mvh

sabrina

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...