Jump to content

Ilas ankervinsj som slår ut sikring unødig

dante

Recommended Posts

Hei!

Tenkte å lufte en ting som ikke er noe stor problem, bare veldig irriterende. Har en Ilas vinsj som funker greit så lenge man ikke gjør for mange kromspring. Det å kjøre ut ankeret og ta det inn funker bra. Det som derimot er irriterende er når jeg drar den inn og ser masse tang og søle på ankeret, da vil jeg kjapt løse den ut i et par sekunder for deretter låse og dra inn igjen - for å bli kvitt all skiten. Problemet er at sikringen slår ut idet jeg bremser akeret på vei ned. Dette gjorde jeg alltid for å rengjøre ankeret på forrige båten når jeg hadde Engbo - men Ilas synes ikke dette er gøy! - Det er vel ikke noe særlig å øke amp på sikringen heller. Mulig jeg er litt kresen på hva jeg tar med hjem av avfall fra f.eks gjestehavnen i Strømstad! Men det er så inmari kjedelig å slippe ut hele klumpen ned til bunn for å slippe å slå inn sikringen igjen. Noen erfaringer? eller er det bare sånn :)

Sikringen slår ut når du slipper ankeret ut og samtidig kjører opp igjen. hvis du stopper ankeret uten at den er på vei opp går det alltid bra. Gjelder å vente litt uten å overbelaste med rykket. Gjør jeg ikke det slår sikringen ut. Det kan gå bra enkelte ganger, men gjør det til en vane å kun stoppe fallet, så går det bra hele tiden. Gjelder noen sekunder venting.

Redigert av fokus (see edit history)

ok.. det høres rimlig ut... tror kanskje jeg skal teste ut selve teknikken litt mer da, jeg har nok ikke vært konsekvent under bremsen i forhold til opp knappen - går nok litt for fort ja. Jeg har etter et par stressende opplevelser kuttet ut "vasken". Eksempel på episoder er når ankeret henger halveis nede og driver mot land og da måtte løpe ned under køya for å slå inn sikringen igjen :) - Vi får prøve mer på "vasken" igjen :)

Det var jo fint å høre at andre har vært borti det samme. Trodde en stund det bare var meg og min gamle vane med Engbo (som tålte alt mulig rart). Jeg skal sjekke sikringen uansett - står 100 A i manualen.. Skal forhøre meg om motoren tåler 120. Jeg har 25 kvadrat ledninger så det burde holde. 1000 W gir ca 83 Amp og peaken ved en låsing går nok glatt over 100 A i noen sek.

Når du bare har problemer ved låsing, kan det være at sikringen er litt kvikk. På automatsikringer er det mange utgaver med samme merkestrøm, men kvikke, medium kvikke, trege osv. Vet ikke om de man kjøper til båt er trege eller kvikke. Det gjør ikke noe om du går opp 20A under forutsettning av at kablene er tykke nok slik at sikringen går ved kortsluttning ute ved motoren.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...