Jawik Startet 5.April.2008 Del på Facebook Startet 5.April.2008 Har planer om å ha båten liggende til en moring og i denne forbindelse ønsker jeg meg et alarmsystem som kan gi meg indikasjoner på at fortøyningen holder på å slippe taket i moringen. Av skissen har jeg tenkt at det skal gå en line(1), med karabinkrok for feste i bøyeløkken, og videre opp til dekket med en plugg(2) i enden. Denne går til en koblingsboks hvor jeg kan ha to tre kortslutninger. En for lanterne og en for sirene. Og muligens en for mobilen. Etter vært som fortøyningen strekker seg eller belastes vil pluggen(2) trekkes ut og aktivisere alarmene. Skulle fortøyningen ryke så trekkes pluggen(2) helt ut og alarmen settes av og en får litt tid på seg til å berge båten. Er også inne på tanken med å føre linen(1) helt ned til bunnen og vekten av moringen. Noen som har vært borti noe lignende system eller har dere noen tanker rundt dette opplegget. Se forøvrig min pene skisse . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
eysteind Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 smart! Dette kunne eg ønsket meg også. Har alle båtene liggene ved moring. Men linen burde vel vere festet i egen moring, eller iallefall lengst nede på moringstauen. Slik du har tegnet det, vil ikke "alarmen gå" dersom tauet ryker under der linen er festet, eller dersom båten driver avgårde med hele moringen... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 5.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2008 Ja det er jo det svakeste som ryker først. Om en har line helt ned til moringen så må denne være av en kaliber som holder og som kan kontrolleres på en enkel måte. Vil jo fort bli noen kilo groe på denne linen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Er det ikke slikt utstyr å få på disse gsm alarmene. At man får melding på telefonen hvis båten beveger seg utenfor et gitt område? Mener jeg har lest noe slikt engang Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
roaldbj Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Har du funnet ut hvilket alarmsystem du vil bruke? Jeg har i vinter montert Claes Ohlson GSM alarmen, nr 36-1647 og hvor du kan overvåke status til alarmen med mobiltelefon. Se bildet under. Jeg er så langt svært fornøyd med alarmen. Den har hittil ikke gitt noen feilfunksjon - men båten ligger foreløbig på land. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Den har hittil ikke gitt noen feilfunksjon - men båten ligger foreløbig på land. Jeg mener dette er alarmerende nok... Ideen med å tenne ankerlanternen er vel ikke dum. Vel og merke om en ser til båten ofte... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Kanskje denne bremselysbryteren fra Biltema (art.nr. 43-015) - bygget inn i noe vanntett - kunne brukes som "alarmdetektor" på "sensorlina"? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2008 (redigert) Er det ikke slikt utstyr å få på disse gsm alarmene. Meningen var nå å få til noe som ikke bruker strøm. Strømforbruket går igang først når pinnen (se skissen) trekkes ut. Pinnen skal trekkes ut / slippe taket i bryterne og ligge igjen ved moringen. Etterhvert som denne pinnen trekkes ut settes de forskjellige alarmer i gang. Så det gjenstår i grunnen en mulighet til å feste linen på en enkel måte, før fortøyningen ryker / brister. Når jeg ligger for anker og er ombord anvender jeg anker-vakten på GPS'en. Redigert 6.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.