John Martin Startet 5.April.2008 Link til dette innlegget Startet 5.April.2008 Hei Har en gammel mørebas 17 cabin med 70 hk evinrude fra tidenes morgen (forresten en fantastisk motor);) Siste halve året har jeg hatt problemer med at batteriet stadig blir utladet. Har byttet til nytt batteri, og ladet det opp igjen flere ganger, uten at dette har fungert i lengden. Trolig er laderen/dynamoen i motoren ødelagt. Er det noen som vet om det er dette som er problemet, eller om det er noe annet jeg bør sjekke først? Hvis det er laderen i motoren, er det da dyrt og omfattende å bytte denne? John Martin Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problem med lading.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hei, Sjekk likeretteren i motoren Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hei. Du bør få tak i et voltmeter og måle spenningen på batteri før du starter og etter at motoren er startet. Da kan du enkelt finne ut om den lader eller ikke. Den mest optimale ladespenningen er 14,4 volt, men det er ikke alle ladere som klarer dette, men ladespenningen bør ligge over 13,5 volt. Det trenger ikke være statoren (dynamoen) som er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hei! Her kan du lese litt om hvordan ladesystemet på en eldre påhenger vanligvis er bygget opp. I innlegg #4 er det en enkel prinsippskisse som sannsynligvis stemmer også i ditt tilfelle. Som nevnt foran her er det naturlig å starte med å måle spenningen over batteriet før og etter at motoren er startet. Hvis spenningen er tilnærmet lik i disse to tilfellene, mangler du lading. Som neste trinn (motoren er ikke i gang nå!) ville jeg ha koblet fra de to ledningene som kommer fra statorviklingen og som går inn på vekselstrømssiden på likeretteren. Så setter du instrumentet ditt i stilling ohm og måler om det er brudd i statorviklingen. Riktig motstandsverdi for statorviklingen skal sannsynligvis ligge i området 2-3 ohm. Hvis det ikke er brudd i statorviklingen ligger sannsynligvis feilen i likeretteren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.