Coronet Startet 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2004 Ser det er mange av baatplassens medlemmer som har noen fine hjemmesider. Det har jeg også lyst på, men får det ikke riktig til. Er det noen som kan gi litt starthjelp? Jeg har abn. hos Nextgentel som inneholder 10 mb plass til hjemmeside. På broadpark.no er det er bruksanvisning hvordan man skal lage en slik side. Det er også en link til ett sted hvor man kan laste ned en ftp-program. Men jeg får det ikke til . Riktignok er jeg ikke 15 år lenger, men dette må da være mulig å få til også for meg? Lever i håpet..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Hei, kjenner ikke nextgentel. Noen tilbydere har 'innebygget' en modul som gjør at du lett kan få til en enkel hjemmeside. Hvis du har tekstprogrammet WORD kan du lagre dokumentene dine som html-sider.(internettsider). Første siden kan du kalle index.htm eller index.html (avhengig av hvilke format som leses på tilbyderens datamaskin.). (derfra kan du legge lenker til andre sider du måtte lage). Denne siden må du laste opp med et fil-overførings-program (file transfer protocol).FTP. For å kunne laste opp må du skrive noe inn i dette programmet. Disse informasjoner får du hos din tilbyder av internett. Hvilke windows versjon har du? (om du har windows da). mvh jan Ser det er mange av baatplassens medlemmer som har noen fine hjemmesider. Det har jeg også lyst på, men får det ikke riktig til. Er det noen som kan gi litt starthjelp? Jeg har abn. hos Nextgentel som inneholder 10 mb plass til hjemmeside. På broadpark.no er det er bruksanvisning hvordan man skal lage en slik side. Det er også en link til ett sted hvor man kan laste ned en ftp-program. Men jeg får det ikke til . Riktignok er jeg ikke 15 år lenger, men dette må da være mulig å få til også for meg? Lever i håpet..... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 http://home.tiscali.no/kenwood/ Denne "glemte" siden min smelte eg sammen i word... Det er litt arbeid med selve opplasting men det er bare å prøve seg fram Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
KOB Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Jeg vet jeg får pepper fra en del "dataguruer" når jeg sier dette, men det får så være. "Kjøkkenveien" til en, etter min mening helt topp hjemmeside, er følgende: Kjøp Microsoft Frontpage 2003 (skal være vesentlig bedre enn 2002, og prisen er redusert til rundt 1.500). Da får du en programgenerator som genererer nødvendig kode for deg, med utgangspunkt i medfølgende maler. Det er stort sett bare din fantasi og evner mht. å tenke layout og struktur som begrenser deg (ja, det finnes andre rapportgeneratorer som mange hevder er bedre, men jeg er ikke så sikker på at de er like lette å bruke) 10Mb er lite hvis du tenker å bruke en del bilder. Skal du drive det mer "seriøst" så skaff deg et domenenavn og lei deg plass på et web-hotell. Det koster deg rundt 100 kr i mnd, inkl. det du betaler for domenet (du betaler for 12 mnd av gangen). Da får du 50Mb samt 5 (eller er det 10?) mailadresser. Både Trudelutt og Hannah II ligger på FastName - raske linjer, stabilt, og de støtter alle versjoner av Frontpage (det gjør på ingen måte alle, og ofte ikke de lagringssteder som er gratis). Start.no er gratis og støtter i hvert fall Frontpage 2000. Rent praktisk betyr det at enkelte funksjoner i nyere versjoner av Frontpage ikke virker som de skal. Jeg brukte start.no den første tiden, og hadde ikke store problemer med det, men serveren er sen. Men - det kan være et greit sted å starte, før en eventuelt legger mer penger i det. Hjemmesiden til Hannah II er laget med Frontpage 2002, bygger på en standard mal som jeg har "mekket" en del på. Men den grunnleggende strukturen er uendret. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Coronet Svart 7.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Takker for gode råd sålangt. Min tanke var først å fremts å få etablert en enkel hjemmeside, så får fremtiden vise om det blir behov for mere plass og avanserte verktøy. Jeg kjører XP og tenkte å lage sidene i word og lagre disse som HTML dokument. Det høres jo enkelt ut? Men om jeg da har fått laget en slik side, så skal den altså overføres. Det var her jeg stoppet opp sist jeg prøvde. På Broadpark sin side er det en bruksanvisning som viser til en side med anbefalt ftp - program. http://www.ipswitch.com/ -WS_FTP Lite. Noen som bruker dette?? Jeg fikk det ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Var dette litt i meste laget for en nybegynner? Har han WORD trenger han ikke legge ut 5øre for å lage hjemmesider. mvh jan Jeg vet jeg får pepper fra en del "dataguruer" når jeg sier dette, men det får så være. "Kjøkkenveien" til en, etter min mening helt topp hjemmeside, er følgende: Kjøp Microsoft Frontpage 2003 (skal være vesentlig bedre enn 2002, og prisen er redusert til rundt 1.500). Da får du en programgenerator som genererer nødvendig kode for deg, med utgangspunkt i medfølgende maler. Det er stort sett bare din fantasi og evner mht. å tenke layout og struktur som begrenser deg (ja, det finnes andre rapportgeneratorer som mange hevder er bedre, men jeg er ikke så sikker på at de er like lette å bruke) 10Mb er lite hvis du tenker å bruke en del bilder. Skal du drive det mer "seriøst" så skaff deg et domenenavn og lei deg plass på et web-hotell. Det koster deg rundt 100 kr i mnd, inkl. det du betaler for domenet (du betaler for 12 mnd av gangen). Da får du 50Mb samt 5 (eller er det 10?) mailadresser. Både Trudelutt og Hannah II ligger på FastName - raske linjer, stabilt, og de støtter alle versjoner av Frontpage (det gjør på ingen måte alle, og ofte ikke de lagringssteder som er gratis). Start.no er gratis og støtter i hvert fall Frontpage 2000. Rent praktisk betyr det at enkelte funksjoner i nyere versjoner av Frontpage ikke virker som de skal. Jeg brukte start.no den første tiden, og hadde ikke store problemer med det, men serveren er sen. Men - det kan være et greit sted å starte, før en eventuelt legger mer penger i det. Hjemmesiden til Hannah II er laget med Frontpage 2002, bygger på en standard mal som jeg har "mekket" en del på. Men den grunnleggende strukturen er uendret. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Jeg bruker ftp-lite og har brukt div. andre også. For det første må du være klar over hva adressen er til din hjemmeside ;-) Har saxet litt fra Bluecom for å vise de opplysningene du må taste inn i ftp-programmet. Du må selvfølgelig bruke de data som DIN leverandør gir opplysninger om. FTP-adressen er: privat.bluezone.no Adressen til hjemmesiden blir:http://privat.bluezone.no/ ditt brukernavn Ditt brukernavn er det samme som står foran @ i din bluezone.no-adresse Det mest brukte FTP programmet: WS, FTP LE! Slik ser det ut etter at jeg har startet mitt ftp-le program : Takker for gode råd sålangt. Min tanke var først å fremts å få etablert en enkel hjemmeside, så får fremtiden vise om det blir behov for mere plass og avanserte verktøy. Jeg kjører XP og tenkte å lage sidene i word og lagre disse som HTML dokument. Det høres jo enkelt ut? Men om jeg da har fått laget en slik side, så skal den altså overføres. Det var her jeg stoppet opp sist jeg prøvde. På Broadpark sin side er det en bruksanvisning som viser til en side med anbefalt ftp - program. http://www.ipswitch.com/ -WS_FTP Lite. Noen som bruker dette?? Jeg fikk det ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Var dette litt i meste laget for en nybegynner? Har han WORD trenger han ikke legge ut 5øre for å lage hjemmesider. Selvsagt er det det Men - jeg begynte også helt i det små. Prøvde meg på en gratis hjemmeside på Mamut.com, prøvde også med noe enkle greier hos tjenestetilbyderen min, og deretter start.no. Men det ble liksom ikke noe orden på det, og jeg var sikkert for utålmodig. (Jeg har drevet med en del programmering tidligere i verden, så jeg er ikke helt grønn). Derfor kjøpte jeg Frontpage i julegave til meg selv - først da ble det litt orden på det. Jeg brukte start.no i 3/4 år tenker jeg. Det fungerte greit, men pga. en del problemer med opplasting, dårlig stabilitet og dårlig hastighet flyttet jeg sidene. Lette først etter noe annet gratis, men ble tipset om FastName av Lars H. Har ikke angret på det. Så la oss si det slik - når en har kommet så langt at en har ambisjoner om å gjøre litt mer ut av sidene mener jeg mitt råd er et godt råd. Hele poenget er at en kan konsentrere seg om innholdet og ikke selve programmeringen og tekniske problemer. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Og så har man jo ferdige oppsett hos forskjellige tilbydere for de som er nye på dette med hjemmesider. Begge hjemmesidene mine er laget online med de verktøy som jeg har til rådighet der. Har prøvd meg på Frontpage før og syns det var knotete. Men den nye versjonen er kanskje enklere og bruke. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 7.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Utrolig hva det hjelper med litt hjelp Greide å overføre en index.html fil...... Skal nok jobbe litt med innholdet før den skal markedsføres. Fant forresten ut at jeg også hadde Frontpage Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Er du forresten kjent i morellveien? mvh jan Utrolig hva det hjelper med litt hjelp Greide å overføre en index.html fil...... Skal nok jobbe litt med innholdet før den skal markedsføres. Fant forresten ut at jeg også hadde Frontpage Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hej på er! jag håller på o lära mig det her med hemsidor! finns det några bra gratisprogram (förutom Word!) som grejjar dette ? jag har prövet http://www.nvu.com/ men jag tycker inte den funkar så bra! tacksam för tips på andra gratisprogram! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Alternativ nummer to er å "stjele" kildekoden fra en hjemmeside man synes er god, lime den inn og redigere vidre, jeg brukte notepad til dette og det programmet har vel de fleste på pc'en i dag . Dette fungerer utmerket, og html programmering er meget simple greier, handler stort sett om noen enkle komandoer og <> Skal man bruke fronpage som forøvrig er utmerket program så krever det at serveren man legger ut på har Frotpage extenions innstallert. Dette er noe de aller fleste tilbyderne av webhotel har. Jeg bruker webhuset.no som min webhotel leverandør. Vi bruker også Forntpage til å redigere sidene, men grunnstammen er fritt stålet html kode som jeg fant for 8 år siden så den er moden for utskifting snart. En større revamp av hjemmesiden er planlagt, men tiden strekker ikke til... blir nok ikke før til høsten tenker jeg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
pero Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Alternativ nummer to er å "stjele" kildekoden fra en hjemmeside man synes er god, lime den inn og redigere vidre, jeg brukte notepad til dette og det programmet har vel de fleste på pc'en i dag . Dette fungerer utmerket, og html programmering er meget simple greier, handler stort sett om noen enkle komandoer og <> <{POST_SNAPBACK}> Ventet på at noen skulle foreslå dette. Det går jo an å spørre den som eier siden man rapper oppsettet til om man kan få bruke det? Jeg har blitt spurt et par ganger, og synes det er helt i orden. Bruker ikke notepad (selv om det går fint), men Textpad til å editere sidene, men lagde oppsettet i Frontpage. Følger ikke Fronpage express (lightversjon) med i Office-pakka til Microsoft? Litt usikker på om den støtter frames (rammer) riktignok. Pero Redigert 3.Mars.2005 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Hei Hjemmeside er moro. Og folk som ikke er spesielt datakyndige bør ikke få ødelagt moroa av problematisk programmering. Jeg har to innganger til hjemmesiden min om MorMajor. En inngang er siden www.mormajor.com med "hotell" på Uniweb. Jeg slo til på Uniwebs salg på domenenavn (.com) til bare 89 kroner for å få en enkel adresse. Fra denne linker jeg direkte til adressen http://home.online.no/~ter-av/index.cfm. En slik adresse er det selvfølgelig håpløst å gå rundt og huske eller kommunisere til andre. Selve hjemmesiden ligger altså på en server hos Telenor online. Online har et veldig bra modulsystem som gjør det svært enkelt å bygge hjemmeside - og som også gir bra muligheter for å legge inn video og audio. Med internett-abonnementet følger 50 mb til hjemmeside. Kan bli snaut dersom man har store ambisjoner, men er tilstrekkelig for de aller fleste. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
KOB Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Alternativ nummer to er å "stjele" kildekoden fra en hjemmeside man synes er god, lime den inn og redigere vidre, jeg brukte notepad til dette og det programmet har vel de fleste på pc'en i dag . Dette fungerer utmerket, og html programmering er meget simple greier, handler stort sett om noen enkle komandoer og <> Skal man bruke fronpage som forøvrig er utmerket program så krever det at serveren man legger ut på har Frotpage extenions innstallert. Dette er noe de aller fleste tilbyderne av webhotel har. <{POST_SNAPBACK}> Jeg håper virkelig at du ikke mener det er fritt fram for å stjele kode på nettet og så bruke den som sin egen. Det er nemlig ikke tillatt. Hva man kan får lov til ved å spørre er en annen sak. En liten kommentar til bruk av Frontpage - det er bare et begrenset sett av Frontpage's funskjoner som krever FP Extension på server. Det meste vil funke allikevel. Betalbare web-hotell har vel oftest støtte for FP, det er værre med de som er gratis. Men start.no hadde i hvert fall i sin tid støtte for FP 2002 (da har du de fleste FP-funksjonene), selv om serveren var veldig sen. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Jeg slo til på Uniwebs salg på domenenavn (.com) til bare 89 kroner for å få en enkel adresse. Fra denne linker jeg direkte til adressen http://home.online.no/~ter-av/index.cfm. En slik adresse er det selvfølgelig håpløst å gå rundt og huske eller kommunisere til andre. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Helt enig. Da jeg startet Sagaforumet ante jeg ikke om det ville slå ann. Så jeg har ikke anskaffet eget domene, men lagt det som et subdomene på min egen hjemmeside trudelutt.com. Men http://sagaforum.trudelutt.com ble liksom litt tungt, så jeg bruker en gratis redirekt fra http://norge.cc (reklamefritt). Dermed ble det en mye enklere og slående adresse, http://sagaforum.norge.cc Så her er det fritt frem dersom ikke navnet foran norge.cc allerede er opptatt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Jeg vet jeg får pepper fra en del "dataguruer" når jeg sier dette, men det får så være. "Kjøkkenveien" til en, etter min mening helt topp hjemmeside, er følgende: [*]Kjøp Microsoft Frontpage 2003 .... Neida, som "datguru" kan jeg støtte deg på den - altså ingen pepper. FrontPage har mye bra i seg, og er nok den av html-editorene som kanskje gir smidigst oivergang for fok som kjenner f.eks. Word etc.. Og slagkraftig er den også, om man trenger det. (Joda, Word gir selvsagt en enda enklere "overgang", men som hjemmesideverktøy har det tross alt en del begrensninger). Støtter forøvrig også kommentaren om at Frontpage extention ikke er nødvendig ed mindre man tar i bruk spesialfunkjoner som krever dette. Man kan lage mye fint uten at det er nødvendig. [*]10Mb er lite hvis du tenker å bruke en del bilder....Vel, her er det mer sjans for pepper.... :-) Med mindre du skal legge ut en masse bilder for at de skal printes ut høyoppløselig av de som laster ned (og det er vel ikke målet?), så er det mer enn plass nok leeenge. En av de klassiske amatør-feilene er at man legger ut bilder med alt for høy oppløsning (enten de kommer fra scanner eller digitalkamra). En dataskjerm har svært dårlig oppløsning sammenligent med det meste annet, så bilder bør komprimeres i mye, mye større grad enn hva som er vanlig. Tenk f.eks. på de som browser via mobiltelefon-modem (ref. nylig tråder her på formumet). 10Mb bør holde i massevis i lang tid. Gjør det ikke det, så er det all grunn til å spørre seg hvorfor. Du skal ha svært gode grunner for å sprenge den grensen på "vanlige" hjemmesider. (Dere som er bevandret i scanner-verdene kjenner til de ulike typer oppløsninger man kan sette der. En tommelfingerregel for bildet på web har vært at 72 dpi er godt nok. Det er svært langt under den oppløsningen som praktiseres rundt omkring.) ...Fant forresten ut at jeg også hadde Frontpage <{POST_SNAPBACK}> Bare pass på at du har den "virkelige" Frontpage. I tidlige tider (på slutten av 90-tallet) leverte Microsoft gratis med noe som het Frontpage Express når du installerte Internet Explorer. Akkurat det produktet var det lite å juble for. Men jeg antar at det er den "riktige" Frontpage'n du fant på maskinen din. Ronald. Redigert 3.Mars.2005 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.