Rui lui Startet 5.April.2008 Link til dette innlegget Startet 5.April.2008 hvordan ankre opp..kom gjerne med flere måter,del erfaringer med meg takk Sitér dette innlegget ] Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Trykk på knappen eller hiv ut dreggen i passe avstand Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 jepp det er greit nok men vist du skal inn til en feks holme.hva gjør du da? Sitér dette innlegget ] Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Samme prinsippet, ta høyde for vind, legg anker/dregg litt opp mot vinden Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 oki. Sitér dette innlegget ] Link to post
-Matros- Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Har lenge lurt på dette jeg å :) Bare jeg bruker dregg da Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 men strammer du tauet fra land hvor mye skal dette strammes i tillfellet? Sitér dette innlegget ] Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 På dagen er det stramt nok til at du får familien i land, på natten kan du slakke ut en liten meter Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ble gjerne litt rart spørsmål dette?poenget mitt er:for å unngå når man sitter på land å feks griller..å se båten plutselig ligge langs land Sitér dette innlegget ] Link to post
-Matros- Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 til du føler det er nok, tror jeg :) Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hiv ut dreggen litt tidlig, da har du litt å stramme på derosm den "slipper". Hva slags dregg har du?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 hehehe godt spørsmål har 2 dregger..men vet ikke hvordan di ser ut..har ikke hatt båten så lenge ser du.men tror i allefall det ene er det vanlige som du foller ut som en paraply.vet bare di ligger framme i baugen.men dette skal jeg finne ut i måra Sitér dette innlegget ] Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Tipper du har en paraplydregg Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
-Matros- Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Det er det mest vanlige tror jeg eller?? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 det ville jeg tippe.men er sikkert smart å hive 2 dregger dobbel så sikkert?er min største frykt å drive på land med båten,når jeg selv sitter på land. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ikke det helt store å drive på land selv om jeg sitter i båten heller da Sitér dette innlegget ] Link to post
dante Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Har du paraplydregg ville jeg hatt den lett tilgjengelig bak på båten. Har du anledning til å ha ei kasse bakpå er det en fordel. Du får også kjøpt rør som monteres i hekken som du putter dreggen i når den ikke brukes. Fest enden av tauet i f.eks en ring i bunnen av kassa. Ok - når du skal ankre opp mot land, sjekker du om du har nok tau til dybden. Så går du langsomt inn mot land med styrefart, ha gjerne en i baugen for å hoppe i land med tamp. Når du kommer til punktet du skal slippe dreggen kaster du denne og fører tauet i hånden (krever at tauet er kveilet fint i kassa). Du fører tauet mens du nærmer deg land. Når du er en meter eller to fra land, bremser du opp og lar båten sige inn slik at vedkommende foran kan hoppe i land. Når hjelper er i land strammer du inn dreggen til du ser du begynner å dra deg litt ut fra land. Fest skikkelig på land og juster til du ligger fint. Du burde ta høyde for bølger slik at du ikke slår inn mot land, ikke legg deg hvor som helst. Legg deg slik at du kan dra deg inn til land, hoppe på land og slippe båten ut igjen. Følg med på båten ved høyvann og lavvann - du må sikkert justere fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ok..kjempe fin forklaring..men hva gjør jeg vis jeg er alene??la være å gå på land Sitér dette innlegget ] Link to post
dante Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Det er en løsning :) - Løsning 2, hvis det er forhold til det (lite vind og bølger) gjør du fast akter mens baugen nesten ligger til land - pass på at du ikke siger utover. hopp i land med tamp og gjør fast med nok slakk til å dra deg ut litt. hopp opp i båten og juster. Bare å trene, du finer fort ut når det ikke går ved at vinden blåser deg bort eller du ser faren for at baugen får juling av fjellet. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ja det er vel bare å prøve å feile litt:-)det er vel sikkert ikke lurt å sette båten i gear for å holde den rett på land men du hopper i land med en tamp?? Sitér dette innlegget ] Link to post
roaldbj Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Å bruke anker tar det både tid å lære og lang tid å bruke. Uavhengig av hvor erfaren man er med å bruke anker er det alltid lurt å bruke god tid på å planlegge bruk av anker ved fortøyning mot land. Jeg foretrekker å ankre til land hvor jeg i utgangspunktet har godt kartgrunnlag. Den flotte serien med Havnelosen har en rekke luftfotografier som viser hvor det kan være greit å ankre. Deretter er det viktig å vurdere vind og strømforhold. Noen steder er det også svært viktig å vurdere effekten av høyvann/lavvann. Når dette er gjort foretrekker jeg å gå en tur inn mot land og observere dybden. Noen ekkolodd gir også en indikasjon av bunnforholdene. Deretter går man ut igjen, gjør klart ankeret. Avhengig av dybden på stedet vil dette avgjøre avstanden fra ankringsafeste og land. Jeg foretrekker å ha 3 båtlengder mellom land og ankerfeste. Jeg forsøker å sjekke ankerfestet. Jeg har mange ganger opplevd at vinden har endret seg i løpet av natta og ligger derfor nå tryggest på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.