strawberry Startet 6.April.2008 Link til dette innlegget Startet 6.April.2008 Noen som vet hva som er "politisk korrekt" i forhold til dieselmotor i båt? Eller sagt på en annen måte: Kan vi forvente nye avgifter og annet gledesdrepene i kommende sesong? Blir vel vrient å feriere i EL-båt for å "lade batteriene" som det heter så fint? Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Rui lui Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 jeg solgte min siste båt rundt 1999.kjøpte ny nå for en drøy mnd siden tenkte ikke på diesel prisene til båt i det hele tatt jeg bet ca 3 kr literen vis jeg ikke husker helt feil..nå koster den jo 7-8 kr syns allerede di har drept masse av dieselmotor gleden Sitér dette innlegget ] Link to post
power Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Båter på 30 fot + vil nok gå på Diesel men små båter vipper mulig mere over på Bensin tror nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Eller sagt på en annen måte: Kan vi forvente nye avgifter og annet gledesdrepene i kommende sesong? For denne sesongen så er det vel svært liten grunn til å tro at det blir noen endringer, budsjetter for inneværende år er vel avklart og avgjort og lite trolig at dette vil dukke opp som en sak i revidert budsjett senere i år. På sikt tror jeg det er stor sannsynlighet for at diesel og bensin til fritidsbruk vil avgiftsmessig bli likestilt. For ordens skyld; dette er hva jeg tror fremtiden vil bringe og er ikke å anse som en meningsytring! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Baatlaus Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Se på USA, det er de som styrer Norge virker det som. Der borte er nå båtdiesel ca 1 -1,5 dollar dyrere pr. gallon enn bensin. Altså ca 1,5 kroner dyrere pr liter. Da går plutselig hele dieselregnestykket opp i røyk NÅR tilsvarende (skulle) skje i Norge. Redigert 6.April.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Å bestemme motortype ut fra literprisen i øyblikket tror jeg blir helt feil. Det er vel bare en ting vi vet helt sikkert - og det er at prisen på energi generelt kommer til å øke fremover - og at prisen på forurensende energi kommer til å øke betydelig. Vi kan like det eller ikke, men sånn blir det nok! Moderne Dieselmotorer har så bra dreiemoment i forhold til bensinmotorer at jeg tror nok de beholder sin dominans på store/tunge båter, mens bensinmotorer har høy ytelse på små og raske båter. Bruksområdet bestemmer dette - ikke literprisen. Blir man skremt av drivstoffprisene nå - så tror jeg man bør vurdere å selge motorbåten og kjøpe seilbåt, snekke eller robåt - før prisene stiger mer. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg forstår frustrasjonen til dere alle som er avhengig av diesel. Jeg er så heldig å ha seil så jeg har nå heldigvis en mulighet til "å spare". Brukte tankbil for fylling i fjor høst og har nå holdt på i månedsvis med å betale dette. Det ble en SVINDYR affære. For 1000 liter ble det nesten 9000.00 Kroner. Det er en ting jeg ikke skjønner og det er at avgifter og ditto gebyrer i alle varianter skal bestemmes ut fra hestekrefter og ikke hastigheten på klenodiet. Jeg har 120 Hk og ca max hastighet på 7-8 knop, ikke akkurat noen fartsbølle og heller ikke så støyende , men jeg blir avgiftsbelagt som om jeg drar`n ut til 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei ser vi testen som bladet VIMENN har tatt på en Sea Ray 275 så er nokk ikke diesel ut. Testen viser at ny diesel D6 Volvo bruker minst disel.støyer minst, har nest best toppfart mangler 0.2 knop og har nest best akselerasjon opp til 25knop. Så eg trur at nye diesler kommer til å finnes i båter fra 26 fot og opp. Minus er at motorene er mye dyrere å kjøpe, ( men eg trur at disse er lettere å selge) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Avgiftskåtheten kjenner ingen grenser, det må vi tydeligvis lære oss å leve med..... Men i sammenligningen diesel vs bensin må vi huske å ta med at vi får ca 50% mer HK ut av hver liter diesel, enn vi får ut av bensinliteren. Selv må jeg fylle ca 20.000 liter diesel en av dagene, og jeg ville ikke engang tenkt muligheten av å flyte rundt med en tilsvarende mengde bensin på tankene Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hei Poseidon! Nå gir du oss egentlig et annet tema som en gjerne kunne ofre noen innlegg på. Bensin i båt kontra diesel, for ikke å snakke om propan. Både bensin og propan gir meg frysninger. Personlig ser jeg på bruk av diesel som en sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) I siste Vi Menn - båt tester de bensin og dieselmotorer opp mot hverandre. Det som tydeligvis overrasket var den store forskjellen i forbruk. Sitat: "Forbruksforskjellene er forbløffende store. Selv i det mest økonomiske fartsområdet..." "Vi ble overrasket over hvor mye lavere forbruk de to dieselmotorene hadde..." Motorene som ble testet var: VP D6-310, KAD300, Merc350 Magnum MPI, Merc MX6,2 MPI og Merc 496 Magnum MPI og båten er en SeaRay 275 Sundancer. Konklusjonen er at hvis d bruker båten litt i løpet av sesongen så er gevinsten, både økonomisk og miljømessig slik at det vil være galskap å presse dieselprisene opp så mye at folk går over til bensin. TrondT Redigert 6.April.2008 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Øya Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 For meg som kjører rundt 150 timer i en kort sommersesong føles Diesel som det riktige alternativet. Min nye D4-300 går bra og sålangt ser det ut som om den bruker endel mindre enn min gamle KAD44. Dog har jeg ikke kjørt noen vitenskapelige tester på 2 helger. Betalte 9,68 kr/l på Kystveien service og marina i Arendal i går. I fjor lå prisen rolig på 7,33 hele sesongen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 For meg så ser det ut til at vi snart betaler veiavgift på sjøen. Per Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Det har jo vi stakkars bensinbåteiere gjort i mange år! Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Litt på sidelinja, men ang. avgifter. Apropo veiavgift. Det ble forbudt å kjøre snøscooter på veien for noen år siden. Samme året ble det innført veiavgit på snøscooter. Ser ikke bort fra at de skal ha det på båter også. Det er ikke forbudt å kjøre båter på veien. ( eller er veiavgift blitt døpt om til årsavgift med tiden) Redigert 6.April.2008 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Nå er vel særavgiften relativt konstant for diesel, og det har den vært de siste årene, stort sett kun justert for "prisstigning" de siste to årene i allefall.... Årsaken til at dieselprisen nå stiger er enkelt og greit etterspørselen... Det er markedskreftene som rår og ikke politikerne, dog får de noe mere inn på momsen siden prisen på råstoffet stiger men "dieselavgiften" er relatvit kontant... Når de vedtar at det skal være full avgift på all diesel så vil det selvsagt koste noe mer... men det hender neppe dette året eller neste år som er valgår... Jeg tror nok vi vil se 10 kroner for båtdiesel hos de mest griske bunkersstasjoner på østlandet/sørlandet denne sommeren Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oteren Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Fyringsoljeavgften dvs den som gjelder for avgiftsfri diesel steg med ca 50 øre fra nyttår, tilnærmet dobbelt så mye som autodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Samme året ble det innført veiavgit på snøscooter. Har du en link til dette med veiavgift, jeg fant en link hos toll.no om årsavgift, men det står ikke noe om veiavgift.. Kan du linke til et offentlig sted som beskriver denne veiavgiften Redigert 6.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Det offentlige mener at økte priser skal være en viktig faktor for å redusere CO2 og derved bidra til å bedre miljøet. Mitt spørsmål blir da: .......Har DU tenkt å korte inn på turene til sommeren og heller feriere til kai/ flytebrygge??????? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Nå er vel særavgiften relativt konstant for diesel, og det har den vært de siste årene, stort sett kun justert for "prisstigning" de siste to årene i allefall.... At særavgiften har vært relativt konstant de siste årene er ikke helt korrekt: Forklaringen på hvorfor diesel nå koster mer, er sammensatt. Fra årsskiftet vedtok regjeringen at avgiften på diesel skulle økes med 36 øre per liter pluss moms, mens avgiften på bensin økte kun med 16 øre pluss moms sakset fra Levangeravisa 17/3. Med mva så økte dieselen med 45 øre literen. Mitt spørsmål blir da: .......Har DU tenkt å korte inn på turene til sommeren og heller feriere til kai/ flytebrygge??????? Nei, det ville jo være å frarøve staten litt avgifter som den sårt trenger til sykehjem, gamle osv. Og det er vel ikke særlig greit gjort? Vi må alle være med å dra lasset i disse harde tider, vet du.... Redigert 6.April.2008 av The Gannet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Har du en link til dette med veiavgift, jeg fant en link hos toll.no om årsavgift, men det står ikke noe om veiavgift.. Kan du linke til et offentlig sted som beskriver denne veiavgiften Som jeg skrev, litt apropo og på sidelinja, så jeg tror ikke vi skal vidreføre dette denne i tråden, men det som en gang i tiden het veiavgift ble på et eller annet tidspunkt omdøpt til årsavgift. Denne årsavgiften /(veiavgiften) var kr. 0 på traktor, moped og snøscooter. Det ble innført årsavgift på disse kjøretøygruppene samme år som det ble forbudt å kjøre snøscooter på vei. Dette er sikkert juridisk OK så lenge det heter årsavgift. Husker ikke når veiavgift ble døpt om til årsavgift. Koblingen med det gamle navnet veiavgift og forbud om å kjøre på vei er for meg et paradoks og virker litt latterlig. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Mitt spørsmål blir da: .......Har DU tenkt å korte inn på turene til sommeren og heller feriere til kai/ flytebrygge??????? Om spørsmålet er rettet til meg, så har jeg ikke tenkt det. Jeg ferierer som vanlig uten å bekymre om dieselpriser. Om dieselen kostet 20 kroner literen så ville ikke det ha noen innvirking på mitt bruksmøsnter for båten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Denne årsavgiften /(veiavgiften) var kr. 0 på traktor, moped og snøscooter. Jeg trodde de 370-380 kronene eller hva de nå er, var den forsikringen "ulykkesforsikringen??" som tidligere lå som en del av "ansvarsforsikringen", og som ble gjort om for et par år siden eller så og tatt ut av forsikringen og overført til den nye "avgiften", men så feil kan man ta... Redigert 6.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
eysteind Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Det mest gunstigste drivstoffet idag er Gass. Fyller gass på bilen for 5kr /literen. Alle bensinmotorer kan bygges om. Er vel rimlig sikkert også dersom det er forskriftsmessig montert. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Er vel rimlig sikkert også dersom det er forskriftsmessig montert. Jada, helt sikkert. Gasstanken i/under huset som ble smadret i Ålesund nylig var da antageligvis ikke forskriftsmessig montert, siden man i flere døgn ikke kunne jobbe videre med det som EGENTLIG skulle gjøres, men måtte handskes med denne tanken istedet. Hadde det vært en fyringsolje- eller dieseltank hadde det kanskje tatt noen svært få timer. Men ellers er jeg enig i at gassen er nok sikrere i bil enn i båt som erstatning for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.