Jump to content

Diesel er ut! Helt ut! Eller?

strawberry

Recommended Posts

OPN skrev:
Noe av grunnenn til at diesel er blitt så dyrt, kan være som Amerikanerne hevder, høyere oljepriser.

storMy_Fana skrev:
Den viktigste årsaken til at dieselprisen stiger, og at prisen på autodiesel nå ligger over bensin på vanlig bensinstasjon, er at etterspørselen etter diesel har økt enormt i Europa som følge av at europeerne i stor grad har gått over til dieselbiler.

Mens andre igjen hevder at årsaken ligger i uventet stor etterspørsel av diesel fra bl.a. Australia og Kina, og at dette skyldes tørke som resulterer i bortfall av vannkraft.

Påviste oljereserver i verden var tilnærmet uendret i 2007 (nok til 41 års produksjon basert dagens forbruk), den globale oljeproduksjonen falt med 0,2% mens forbruket økte med 1,1%. Den som krysser fingrene og håper på lavere oljepriser, dieselpriser osv er, etter mitt syn, i beste fall naiv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

tenk på det tallet. 41 år. dvs snaue 15000 dager. liver er normalt ca 30000 dager hvis man er heldig. snakker om overforbruk av en naturresurs. det som er synd er vel at det spiller liten\ingen rolle hva lille norge finner på ang avgifter til normenn. eneste som vil hjelpe er å globalt sette opp prisene noe inni helvete , slik at alle må begynne å tenke på forbruket av gamle fossiler for sin egen del (lommebok ) også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Sydvesten skrev:
Jeg tror nok vi vil se 10 kroner for båtdiesel hos de mest griske bunkersstasjoner på østlandet/sørlandet denne sommeren

I Stavern koster nå dieselen Kr. 11,50 Dessverre tok du ikke hardt nok i Sydvesten, og det slutter nok ikke her. Er redd vi ser enda en krone eller to før sesongen er over... :puke:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mouche skrev:
Påviste oljereserver i verden var tilnærmet uendret i 2007 (nok til 41 års produksjon basert dagens forbruk), den globale oljeproduksjonen falt med 0,2% mens forbruket økte med 1,1%. Den som krysser fingrene og håper på lavere oljepriser, dieselpriser osv er, etter mitt syn, i beste fall naiv!

Nå har man vel ikke regnet Barentshavet inn som påvist reserve enda, men når man begynner for alvor der oppe kan man nok annse dette for vesentlige mengder. Spørs om ikke Russland vil inføre tittelen "Sjeik" etter hvert...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev:
I Stavern koster nå dieselen Kr. 11,50 Dessverre tok du ikke hardt nok i Sydvesten, og det slutter nok ikke her.

Tørr ikke ta hardt i mere, det er så mange som kritiserer meg og klager meg inn for skipsraadet for den minste ting... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Råoljepris handler om mer enn tilbud og etterspørsel.

Det er ikke bare manglende oljereserver som presser opp prisen, her er det inkludert en stor andel politikk samt ren prisspekulasjon. Oljemarkedet er et spot marked med kort tidshorisont der tradere kjøper og selger oljelaster med stor fortjeneste. På slutten av 90 tallet var olje prisen på under 10 dollar fatet, i dag er den over 130 dollar pr fat. Så kan en spørre seg hva har skjedd på disse 10 år som skulle tilsi at olje prisen skal opp med 1300%.

Har forbruket økt tilsvarende eller har produksjonen gått så kraftig ned?? :crazy:

Det har i mange år pågått en politisk kamp mellom de store produsentene (OPEC) og de store forbrukerne om oljeprisene. Foreløpig så ser det ut som om produsentene vinner den drakampen. IRAK konflikten er i følge mange et direkte resultat av vestens behov for å sikre seg tilgang til rimelig olje, det Irakiske folket kommer nok i 2. rekke.

Hva fremtiden bringer er vanskelig å spå, men jeg er rimelig sikker på at ingen under energikrisen på begynnelsen av 70 tallet trodde at vi noen gang kom til å se så lave oljepriser som vi hadde på 90 tallet. :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Mouche skrev:
Russland produserer vel i dag fem ganger så mye olje som Norge.

Og Saudi enda mer, tett etterfulgt av USA. Norge kommer nok langt ned på lista.

1. Saudi Arabia 9.230.000

2. USA 7.995.000

3. Russland 6.170.000

4. Iran 3.800.000

5. Mexico 3.500.000

6. Venezuela 3.335.000

7. Norge 3.215.000

8. Kina 3.205.000

9. Storbritannia 2.800.000

10. Forente Arab. Emirater 2.710.000

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

i forhold til folketallet er Norge overlegent største oljeoprodusent :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 år senere...

Det har rent noe vann i havet siden jeg startet denne tråden.

Det jeg ser på nå er den "nye" mulighet med hybridmotorer. Er det ikke slik for båt at det er diesel kombinert med elektro?

Har spesielt sett på Greenline 33 Hybrid, og det kommer vel andre også, etterhvert?

Dette sett ut fra bensin/kontra diesel i fremtidens lystbåtmarked!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Med hybridmotor kan du kjøre elektrisk i områder der du ikke ønsker bråk eller utslipp av eksos.

- Med hybrid i bilen kan du kanskje spare litt energi(?).

- Med hybrid i båten sparer du ingenting. Du bruker netto mer energi enn om du bare kjører på diesel. Du kan ikke gjennvinne energi ved bremsing eller i utforbakker. Når du kjører på batterstrøm fra dieselen taper du energi pga. virkningsgraden i batteri og el.motor.

Jeg snakket med en båtselger på Sjøen for Alle sist som solgte en hybridsnekke. Han sa at dieselmotoren ladet batteriet når den gikk og da fikk en nesten gratis strøm. Dynamoen trekker jo så lite. Så da så.... :crazy:

Min oppriktige mening er at hybrid i båt er totalt meningsløst når det gjelder energiregnskapet. Hybrid er blitt en motesak. Selv i bil viser målinger at energigevinsten er ganske tvilsom.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev On 5.8.2010 at 1.57:
Min oppriktige mening er at hybrid i båt er totalt meningsløst når det gjelder energiregnskapet. Hybrid er blitt en motesak. Selv i bil viser målinger at energigevinsten er ganske tvilsom.

Jeg mener at hybrid er et skritt i riktig retning. Teknologien er ikke fullt utviklet enda, så den vil bli mye bedre med tiden. Det er iallfall helt sikkert at det etterhvert må komme andre alternativ enn tradisjonelle forbrenningsmotorer.

Om noen få år så tenker jeg at batteriene blir så gode (effektive, små, lette, billige) at de blir et godt alternativ i båter som kun brukes til kortere turer på fjorden. Lader opp med landstrøm (f.eks vannkraft). Man kan ha en liten diesel- eller bensindrevet hjelpemotor som man fyrer opp de gangene batterikapasiteten ikke strekker til.

Personlig så liker jeg brummingen fra en kraftig dieselmotor, men gleder meg også til å kunne suse bortover på fjorden og kun høre svak summing fra elektromotoren nede i maskinrommet :smiley:

NilsPils skrev On 5.8.2010 at 1.57:

- Med hybrid i båten sparer du ingenting. Du bruker netto mer energi enn om du bare kjører på diesel. Du kan ikke gjennvinne energi ved bremsing eller i utforbakker. Når du kjører på batterstrøm fra dieselen taper du energi pga. virkningsgraden i batteri og el.motor.

Nå er vel greia med Greenline at det også ligger solpaneler på toppdekket, slik at på en fin, norsk sommerdag vil du spare en del? Ellers er jeg helt enig med NilsPils! :cheers: Men at det faktisk er en ganske fin båt er heller ikke noe minus. :giggle:

Med hilsen

Sindre

Jeg synes Greenline33 er en meget spennende båt og liker utseende på denne, men når man ser hva hele denne sparepakka (hybriddelen, solcellepaneler og hele pakka) totalt sett koster så er det vel ikke akkurat penger å spare, men et nokså marginalt og symbolsk bidrag til (mot) global oppvarming. Jeg kunne absolutt ha vurdert denne båten som en båt med kun dieselmotoren, glem alt det andre, men ender nok uansett heller opp med en (større) seilbåt, hvis dersom og i fall.

Mouche skrev On 5.8.2010 at 8.22:

Jeg synes Greenline33 er en meget spennende båt og liker utseende på denne, men når man ser hva hele denne sparepakka (hybriddelen, solcellepaneler og hele pakka) totalt sett koster så er det vel ikke akkurat penger å spare, men et nokså marginalt og symbolsk bidrag til (mot) global oppvarming. Jeg kunne absolutt ha vurdert denne båten som en båt med kun dieselmotoren, glem alt det andre, men ender nok uansett heller opp med en (større) seilbåt, hvis dersom og i fall.

Jeg "sikler" litt på denne Greenline33 og hadde, kanskje naivt, trodd at jeg ville sette et mindre CO2 spor etter meg ved fremtidige båtaktiviteter. (Tar da ikke med selve produksjonen av båten).

Men at det bare er en gimmick?

mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Mouche skrev On 5.8.2010 at 8.22:

men et nokså marginalt og symbolsk bidrag til (mot) global oppvarming.

Dette kommer vel helt an på bruken det Mouch. At det ikke er så mye å spare ved innkjøpet(da båten blir ganske dyr med alt utstyret) er jeg enig i, men om brukeren går dagsetapper på maks 20nm så vil jeg dieseldrift kunne elimineres. Det fordrer dog at det finnes landstrøm i hver havn. Jeg mener å ha sett i et intervju med importør at man lader hele batteripakka i løpet av 8 timer med landstrøm.

I tillegg får man jo et ganske så grovt dimensjonert solcellepanel som sikkert vil gi deg mindre bekymmring i uthavn(ja, jeg vet at solceller ikke gir så mye, men her kan man jo dekke hele taket med den største "pakka").

Mitt største ankepunkt mot denne båten er at kun er 2 faste sengeplasser i en lugar, så jeg har god tid til å vente på hva annet som måtte dukke opp av fremtidsrettede løsninger.

Redigert av VannTro (see edit history)

strawberry skrev On 5.8.2010 at 12.44:

Jeg "sikler" litt på denne Greenline33 og hadde, kanskje naivt, trodd at jeg ville sette et mindre CO2 spor etter meg ved fremtidige båtaktiviteter.

Men at det bare er en gimmick?

Neida. Båten har såpass mye mer lettdrevet skrog enn tradisjonelle hel- og halvplanende båter at du vil spare miljøet for CO2 og deg selv for dieselutgifter ved å konvertere til denne. I tillegg sparer du sånne som meg for hekkbølger :wink: så her er det mange som vinner. Om det er noe mer å spare på å gå for batteripakke, elmotor og solcellepaneler er jeg derimot litt usikker på, det kommer vel helt an på bruksmønsteret ditt. På den annen side: Med full pakke skulle du vel neppe behøve å lade batterier i uthavn de første dagene.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

VannTro skrev On 5.8.2010 at 13.18:

.. men om brukeren går dagsetapper på maks 20nm så vil jeg dieseldrift kunne elimineres. Det fordrer dog at det finnes landstrøm i hver havn. Jeg mener å ha sett i et intervju med importør at man lader hele batteripakka i løpet av 8 timer med landstrøm.

Joda, men jeg tenker litt mere globalt/regionalt enn "bare" lokalt for den strømmen jeg skal lade opp mine batterier med kunne heller ha blitt sendt nedover kontinentet og derved redusert bruk av diesel/kull til produksjon der.

Helt enig i ankepunkter med kun to faste sengeplasser, men kan jo være litt ok å slippe å ha med svigermor og Evensen og unga av og til og?

Mouche skrev On 5.8.2010 at 14.39:

Joda, men jeg tenker litt mere globalt/regionalt enn "bare" lokalt for den strømmen jeg skal lade opp mine batterier med kunne heller ha blitt sendt nedover kontinentet og derved redusert bruk av diesel/kull til produksjon der.

Nå er det generellt bedre virkningsgrad fra brønn til forbruk med el-motor enn med forbrenningsmotor, det gjelder i hvert fall biler (*), så du skal ikke se bort fra at det gir en ørliten miljøgevinst å gå på strøm fremfor diesel også i et mer globalt perspektiv.

Christian 8-)

(*) Se kolonnen "well to wheel efficiency" nederst på denne siden.

Mouche skrev On 6.8.2010 at 7.33:

Det kommer vel an på hvordan strømmen er produsert, vannkraft eller gass/kullfyrt kraftverk vil jeg tro? Mulig du misforstod hva jeg skrev, eller mente, i mitt forrige innlegg?

Godt mulig jeg misforstod, men har du lest tabellen jeg henviste til? Av den fremgår det at kjeden naturgass -> elektrisitet -> batteri -> mekanisk energi er langt mer effektiv (gir dermed mindre utslipp for samme arbeid) enn kjeden råolje -> bensin eller diesel -> drivstofftank -> mekanisk energi.

Tidligere hadde de en tabell hvor de også hadde med råolje via elektrisitet, kull via elektrisitet og et par til, men disse har de tatt bort. Så vidt jeg husker kom elektrisk drift best ut i alle tilfellene uavhengig av hvilket "kildebrennstoff" som var brukt til å produsere elektrisiteten, og dermed skulle elektrisk drift bli mest miljøvennlig uansett hvordan strømmen er produsert. Hvor mye mer miljøvennlig er selvsagt avhengig av hvordan strømmen er produsert.

Er de mulig at du misforstod meg?

Christian 8-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...