Jump to content

Diesel er ut! Helt ut! Eller?

strawberry

Recommended Posts

Gass i båt kommer vel muligens, men i dag ser jeg for med noen utfordringer når det gjelder bunkring av gass her i kongereikt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Båter på 30 fot + vil nok gå på Diesel

Ja, hva ellers? Bensinmotorer i slike båter orker jo knapt dra skinnet av pølsa. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har en annen tanke enn kun økonomisk også:

Er det ikke sikrere med dieselmotor enn bensin når man kommer til drift under tøffe forhold?

Jeg mener, en diselmotor stopper skjelden på grunn av problemer med dieseltilførsel (kan fuske ved mangel, men jeg har ikke opplevd at den stopper, den er ikke avhengig av strøm (i alle fall ikke min) og tåler mer "skitt og rusk" enn bensinmotorene før den stopper.

På sjøen ruller det jo mye osv, så rusk må en regne med.

Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke har fått med meg om bensinmotorer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Interessant at du nevner ulykken i Ålesund trikola.

Jeg også stussa fælt på hvordan det går an å plassere en propantank på 6.5 kubikk under (ved ) ei boligblokk. Hva hadde naboene sagt hvis det var bensin. Husker godt en tankbileksplosjon ved ei strand i (jeg tror det var Spania) for en god del år siden. Muligens rundt 1978-79. Allt var jevnet med jorden i en utrolig stor omkrets. Jobba på bensinstasjon den samme perioden og kan godt huske at tanken måtte kobles fra trekkvogna hvis vi skulle ha smøring og oljeskift.

Propan er tyngre enn luft. Derfor aldri I MIN BÅT. Egentlig veldig synd for propan har mange fordeler.

Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke har fått med meg om bensinmotorer?

Jeg mener at du har rett.

Jeg har selv opplevd flere bensinmotorer som har stoppet pgs av dritt i tanken, alt fra MC til båtmotorer.

Har kun en gang opplevd at en diesel stoppet pga av dieseldyr i filteret, normalt så mister du bare gjenomstrømning i filteret og følgelig effekt. Det skal en hel del til før den stopper helt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hmmm...

Ok, da er jeg litt "gammeldags" da. Før støyet i alle fall diesel mer enn bensin. Vår gamle Hanto med bensin gikk still, vår "nye" Nidelv 24 med gammel dieselmotor bråker...

Nå har vel jeg aldri hatt en diesel som er nyere enn ca 80 modell... ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ser i testen til Vi menn båt at diesel motor også støyer mindre enn bensin ved belastning, er vel ikke mange fordeler med bensin annet enn pris på kjøp av motor nå da!

Enig, det er vell kun på ny pris på motoren bensin kan konkurrere.

Nå får du diesel motorer med flere HK/kg enn tilsvarende bensinmotor, bedre dreiemoment, mye lavere forbruk og fullt ut konkurransedyktige på støy og vibrasjoner.

Diesel prisen er bare en av fordelene med diesel med tanke på drivstoffutgifter, selv om marine diesel en gang i fremtiden skulle koste like mye som diesel så vil fremdeles forbruket være mye lavere.

Noe jeg har lurt litt på.................

En båt som Viksund St.Cruz 34 levers med minstemotor i kombinasjon med drev med en VP D6-310 på 5,5 liter og i følge Viksund på 298 HK. Båten skal da gjøre 28 knop på topp og 24 knop marsj.

Hvordan hadde da prestanda på denne samme båten blitt med 1 stk 5,7 liter V8 bensin på samme effekt, dvs ca 300 hk?? Hadde den dratt båten lett i plan og marsjet behagelig i 24 knop :nonod: ....neppe.

Noe jeg har lurt litt på.................

En båt som Viksund St.Cruz 34 levers med minstemotor i kombinasjon med drev med en VP D6-310 på 5,5 liter og i følge Viksund på 298 HK. Båten skal da gjøre 28 knop på topp og 24 knop marsj.

Hvordan hadde da prestanda på denne samme båten blitt med 1 stk 5,7 liter V8 bensin på samme effekt, dvs ca 300 hk?? Hadde den dratt båten lett i plan og marsjet behagelig i 24 knop :nonod: ....neppe.

Vet ikke hvordan det hadde vært i denne men for lenge siden holdt jeg på å kjøpe en Bayliner 245 (24 fots weekendcruiser). Den kunne enten leveres med en 250 HK Mercruiser bensin eller en 170 HK Volvo KAD32 diesel. Dieselversjonen kostet 100k mer. Men den hadde ca 2 knop høyere toppfart (32 mot 30), 4 knop høyere optimal marsjfart (26 mot 22 knop for best nm/liter). Vi regnet ut at vi måtte bruke båten oppmot 100 timer/år for at diesel skulle svare seg dersom vi bare så på innkjøpspris av båten (dieselen kostet da 4/l og bensin 9/l). Men tatt i betraktning annenhåndsverdien var bensin utelukket. Sjekket bruktmarkedet og så fort at båter med bensin sank nesten 100K bare tenningsnøkkelen var startet, mens diesel sank veldig lite.

Jeg ser nå at det er noen "useriøse" som selger bruktimporterte båter fra USA med bensinmotorer (har selv en USA båt men med diesel). Leser tekst som "hva skal du med diesel når avgiftsfri er snart borte". Det er snakk om båter fra 30 fot og oppover med 1 eller 2 bensinmotorer. Selv om avgiftsfri diesel forsvinner helt (noe som nok kan skje innen 5 år) vil diesel være et bedre valg. Riktignok koster de mer men vil vinne av følgende årsaker.

1) Folk flest (i alle fall meg) ser mer på driftsutgiftene enn innkjøpsprisen. Da gjør det ikke noe av diesel koster noe mer når de er billigere i drift og har høyere annenhåndsverdi.

2) En dieselmotor gir 40-60% mer HK / gram brennstoff enn tilsvarende bensinmotor

3) Diesel har bedre moment på lavere turtall => endre mindre forbruk ved marsjfart

4) Diesel er mindre utsatt for brann (riktignok smeller det noe .... når det først tar fyr, men det skal mye mer til)

Jeg har ingen problem med å se at bensin vil være best for små båter, kanskje opp til 23-24 fot med vekt under 2 tonn. Men for alt over vil diesel være det beste valget.

IMHO :seeya:

/Øystein

hvis en bruker skikkelig filter og vannutskiller på bensinmotor lurer jeg på hvor dritten skulle komme inn å stoppe den....?

En bensinmotor er veldig avhengig av rett forhold mellom luft og bensin, en liten tiltetning av filtre gir full stopp og ikke bare redusert effekt. På bensinmotor har jeg opplevd mye dritt i filter, bensinpumpe og forgasser.

Det har jo vi stakkars bensinbåteiere gjort i mange år!

Det er jo ikke stakkars.. det er jo selvvalgt da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 måneder senere...

Noe av grunnenn til at diesel er blitt så dyrt, kan være som Amerikanerne hevder, høyere oljepriser. De hevder at det kreves 25% mer olje til for å produsere 1 liter diesel i forhold til bensin. Altså jo høyere oljepris, jo høyere dieselpris i forhold til bensin.

Når det gjeldeer forurensning med diesel. hevder de at det også slippes ut 25% mer co2 ved produksjon av diesel i forhold til bensin, og at diesel derfor ikke slipper ut mindre co2 som "alle i Norge tror"

whel to wheel beregning kaller de det

Diesel er derfor miljøverstingen hevder de.

mye info på disse sidene

http://www.ucsusa.org/clean_vehicles/fuel_...el-dilemma.html

Vet ikke hvor mye sannhet det er i det. men en ting styrker deres troverdighet. Dette er mye diskutert og debatert der borte. De er ferdig med diskusjonen og debatten. Vi har ikke engang startet den. Søk på Norske nettsider og du finner fint lite.

Synes det er arogant å si at de tar feil når de er ferdig med diskusjonen vi ikke engang har startet på.

For øvrig er det fortsatt over 1 krone mindre avgifter på diesel på land i forhold til bensin. Regjeringen har sagt at de har som mål og likestille avgiften.

Ser ut som dagene hvor diesel er billigere en bensin snart er over spør du meg.

Når det gjerlder dreimoment diskusjonen er det en ting man må være klar over.

Herstekrefter er den beste måten å måle en motors styrke på.

Måten det regnes ut på er som følger dreimoment * turtall =hestekrefter

nm * rpm *0,1046=kw

å si at det kun er dreimoment som teller er å si at i et gange stykke med x * y, er det kun det ene tallet som gjelder.

hvis en diesel motor har høyt dreimoment og lite hk, betyr det at den har lavt dreimoment på høyt turtall, basta.

Siden det er mange som har tungt for å fortå dette, tar jeg ett eksempel til :-)

Ta en bodybuilder som kan løfte 150 kilo opp på ett bord. han klarer det en gang så må han ha ett minuts pause.

ta en annen idrettsutøver. han klarer å løfte 50 kilo opp på bordet. men han klarer det 5 ganger på ett minutt.

hvem løfter mest opp på bordet i løpet av ett minutt?. Eneste riktige målemetode er å måle totalen.

Når det kommer til målinger i fart og akselerasjon, kan det variere fra en diesel til en annen diesel og fra en bensinmotor til en annen bensin motor.

Det kan forsvinne en del krefter i gir / drev / feil propell

tja.. bare popper innom for å stadfeste at swadaen fortsetter. sammenlikningene som gjøres her er som å sammenlikne nyplukkede epler og skjemte bananer - turbo/kompressormatede diesler mot steinalder suge bensinmotorer - get real ! - les ytelses- og dreiemomentkurver.......

spesifikt drivstoff forbruk diesel vs bensin .....

innenbordsbesinmotorer bygger i all hovedsak på teknikk fra 60 talller og er vanlige sugemotorer.

hadde de vert gjenstand for samme grad av utvikling som dieslene ville forskjellene i det spesifikke forbruket mellom diesel og bensin vært mye mindre.

kort sagt hadde innebords bensinmotorer benyttet samme grad av moderne teknologi som de mest moderne outboardere ville bildet vært helt annerledes:

posted 10-30-2007 11:14 PM ET (US) Profile for centerline Send Email to centerline

I found this forum while searching for fuel consumption figures for the 225 Honda. After reading all of the posts here I am able to conclude that most data published and debated lacks any real meaning as it pertains to fuel consumption. I operate a 27-foot 9,200-lb laden aluminum water taxi powered by twin Honda 150 outboard motors. Operating speed is fixed at 21 knots @ 4250 RPM in calm salt water. Having logged between 1,200 and 2,000 hours per year on this power package for the last two years, I consider my data to be accurate . The props are 3 blade stainless 14-3/4 by 17 yeilding 35 knots @ 6000 RPM. Fuel consumption is an astounding 7.2 gals/hr at the operating speed of 21 knots laden. At 28 knots @ 5400 RPM , the fuel consumption jumps to a staggering 16 gallons per hour. A horrible price to pay for seven knots. Running in rough seas of 3 to 5 foot increases fuel consumption only slightly. These engines currently have 3440 hours and appear to be flawless . Maintenence has been meticulous with oil every 100 hours, valve adjustment every 200 hours and lower case oil every 200 hours. Having run Volvo diesel sterndrives for most of my 22 years on the water I can tell you that the Honda outboards are easily 20 percent cheaper to run all round. The original engines on this boat were Merc 150 EFI's that sucked an eye popping 22 gallons per hour @ 21 knots. If you see a used [Honda outboard motor] advertised--a very rare occurance--it will be gone before you can make the call. That says it all. As for Verado, pretty to look at and fraught with problems.

like mye swada på boardet det her er hentet fra men real life forbruktall lyver ikke - "expertene" (al la de på dette forum som bruker utdaterte formler og tabeller) setter spørsmål ved forbrukstallene men har ikke en gang hørt om "lean burn" teknikken som benyttes ved konstant marsjfart - motoren magres gradvis ut uten at motoren "knocker" eller produserer høye verdier av NOx.

fortsatt sugemotor, ikke det mest moderne (basert på Dodge Viper) og for hurtiggående til å få regnestykket til å gå opp i tunge båter men 300+ kg og 710 hk ....

http://www.ilmor.com/710.html

Diesel eller bensin... Tja...

Var litt bekymra for det her for noen uker siden, men første tur på fjorden satte litt orden på regnestykket. Vi, for vår del, drar ikke så langt. Finner en øy her eller der, og legger oss til for helgen. Det viktigste er å komme seg ut i skjærgården.

Som regel 1 time eller 3 gange, til 50-150 kr. timen, og 1000,- kroner for mat, drikke og snacks...

Diesel for oss, så lenge prisen ikke går over 20,- kroner literen. Sannsynligvis utover det også...

Den viktigste årsaken til at dieselprisen stiger, og at prisen på autodiesel nå ligger over bensin på vanlig bensinstasjon, er at etterspørselen etter diesel har økt enormt i Europa som følge av at europeerne i stor grad har gått over til dieselbiler. Raffineringskapasiteten har på langt nær klart å holde følge. På 90-tallet var det lite lønnsomt å drive oljeraffineri, og investeringslysten var deretter. Nå er det for lav produksjonskapasitet i verden; verdens raffinerier kan ikke produsere mer av hverken diesel eller bensin. Utbygging av ny kapasitet pågår for fullt, men det tar mange år å bygge opp ny produksjonskapasiteten. Vi kan vel forvente ytterligere prispress på diesel siden IMO nå har vedtatt at tungolje skal fases ut på skip, og verdens handelsflåte skal over til lettere destillater - ref: http://www.h-avis.no/article/20080407/NYHE...42/-1/KULTURBOK .

Om det er videre klokt av regjeringen å sette opp dieselavgiften i en slik situasjon- selv om det bare var med noen få øre - er vel en annen diskusjon. Det blir vel lett oppfattet som "insult to injury".

Uansett så kommer jeg aldri til å ville ha noe annet enn diesel i en seilbåt, i hvert fall ikke så lenge det er snakk om innenbordsmotor. Dessuten er det jo begrenset hvor mye 13 illsinte VP hester fra det sene syttitallet klarer å drikke... :drink: Jeg bruker vel mer penger på løpende vedlikehold av seil og rigg enn det jeg klarer å bruke på bunkers ila sesongen - og da går jeg (dessverre) ganske mye for motor.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...