Jump to content

Johnson 9,9 går dårlig - ønsker råd


lippert

Recommended Posts

Har anskaffet en 76 modell Johnson 9,9 med håp om å orden på den og bruke den på en 17fots jolle som jeg pusser opp.

 

Jeg har vel egentlig ingen erfaring med å skru på motorer, men med pågangsmot, tommeverktøy, manual fra Seloc og all kunnskapen her på Båtplassen så regner jeg med å komme i mål.

 

Problemet med motoren er at den er svært vanskelig å starte. Jeg kan dra og dra uten tegn til liv. Etter 3-4 forsøk med litt startgass så går den. Etter på starter den lett, men den går ikke på tomgang. Motoren har fått nye plugger. 76-modellen har tenningssystem med stifter.

 

Jeg tar gjerne imot forslag til feilsøking.

 

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Flott film men husk vernesko :lol:

Sett motoren i en tønne med vann , kjør den i ca 5 min så skru du ut plugger for og sjekke om det er lik farve på dem .

Lys inn i sylinder for og sjekke om det er lik fave på stemplertopp evt skader i sylindervegg.

 

Det skader sikkert ikke om du renser forgasser når du er i gang .

Link to post

Stiftene er visuelt undersøkt og det er ingen tegn til slitasje. Skal måles så snart bladmålet er kommet hjem igjen. Pluggene er den Champion modellen Johnson anbefaler.

 

Får vel starte med en systematisk gjenomgang og sjekke/justere tenning og forgasser.

 

Jeg likte ikke tipsene dine Power :nonod: Jeg misstenker deg for å tro at det kan være noen feil som krever mer enn bare litt justering, Men jeg skal selvsagt gjøre det. Når du anbefaler tønne er det for å kjøre den i gir å få litt belastning på motoren?

 

PS! Jeg var veldig sikker på at den stod i fri før jeg stakk fram foten. Kald girolje bidrar vel til at propellen følger med rundt.

mvh Knut Erik

Link to post

At den ikke går på tomgang skyldes karnsje at den får for fet blending kunne se slik ut på røyken prøv og juster forgasseren. Start med og skru blandingsskruen helt inn deretter to omdreininger ut kjør motoren varm og juster på blandingsskruen mens motoren går på tomgang til du får max turtall. juster deretter på tomgangsskruen til ønsket tomgangsturtall oppnås.

Sjek at sjoken virker som den skall om den ikke gjør det vil en slik motor være nesten umulig og starte kald uten startspray.

Link to post

Ville begynt med å skru av forgasseren. Har skrudd litt på noen gamle evinrude og johnson og mener å huske at de leppene/klaffene rett innenfor som er laget i aluminium irrer og ikke tetter skikkelig. Deretter ville jeg rense forgasseren for spindelvev og etterlatenskaper fra gammel bensin (gjørme). Sjekk også mekanikken til fortenninga, at den henger med - og ikke minst gap på stiftåpningen. Så ville jeg gjort nytt startforsøk. På en totakter er prisippet slik at besinen skal suges inn i veivkammeret når stempelet er på vei opp, når stempelet kommer nedover igjen skal den trykke denne bensinen på oversiden av stempelet (viktig at veivhuset tetter i bunn igjen). Hvis disse leppene(ventilene) i bunn av veivhuset ikke tetter blir motoren vanskelig å starte for hånd og du må hjelpe til med startgass. Når motoren da starter vil den jo gå, men veldig lurvete på lave turtall, og helst ikke på tomgang. Mulig jeg blander litt sammen men noen gamle mercury - men prinsippet er det samme.

Link to post

Etter lyden å bedømme høres det for meg ut som om den ikke har helt god kompresjon. Skru ut pluggene og tett hullet med en finger. Dra i snora og da skal du kjenne at kompresjonen er omentrentlig lik på begge sylindrene.

Årsaken til dårlig kompresjone kan være flere ting. Stempelringer, stempel, topppakningen etc. Jeg synes du har mye hvit røyk, og det kan tvære et tegn på at du får kjølevann inn på sylindrene.

Ellers så kan selvfølgelig være reed-ventilene.

 

de leppene/klaffene rett innenfor som er laget i aluminium irrer og ikke tetter skikkelig.

 

Når du har varmkjørt motoren, skru ut pluggene. Ta et bilde og post det her. Man kan si mye om motorens tilstand ved å inspisere pluggene.

Har motoren stått lenge uten å være i bruk?

Link to post

E n 76 mod har stift tenning. skru av sving hjulet og sjekk om statorplata har mye slark sideveis, da forandres stift åpningen og du får dårlig tenning på tomgang. Det kan også være simmringene rundt veiva som begyner å bli dårlige. Du må også huske att mottrykket blir anderledes i en tønne, dette påvirker også gangen . Hilsen Bernt :sailing:

Link to post

Se om den nederste pluggen er mye reinere enn den øverste, det kan da være sim-ringene på veiva som er gåene, noe som passer perfekt med den beskrivelsen du kommer med av problemet. Ble ikke motoren innsatt med konserveringsolje før den ble satt bort kan du være helt sikker på at disse må skiftes, uansett om det var de som var problemet opprinnelig...

Link to post

plagdes voldsomt med min Evinrude i fjor, er definitivt ikke noen motormann. Etter å ha lest gjennom sånn ca. 4.000 forum innlegg på diverse fora, blant annet http://www.outboardrepairs.com/ (anbefales). Endte vi ( jeg og Knutza fra dette fora ) opp med å

 

1. justere tenningsforstillingen

2. overhale forgasser

 

Etter diverse problemer og sånn ca. 15 brente plugger endte jeg opp med en motor som fungerte. Konklusjon:

 

a. tenningsforstillingen var ikke justert rett, veldig enkelt å justere.

b. forgasseren trengte en rens + justering av flottør

 

Jeg hentet som sagt informasjon fra http://www.outboardrepairs.com/ i tillegg til å kjøpe en online manual fra http://www.selocmarine.com/seloc_online/. Dette i tillegg til det påkrevde paknings/dyse settet fra Ravns garage. Til og med jeg som ikke er motormann klarte enkelt på en halv time å overhale forgasseren. Det viktigste som jeg ser det er å få dyttet inn igjen alle pakninger og dyser etc. som ligger der inne. Tro meg når jeg sier at dersom noen har satt en "greie" inn i forgasseren så skal den være der. Av alle ting i verden manglet min forgasser en pakning.... dette gjorde at pluggene levde sånn ca. 10 sekunder med pådrag. Det var ingen ting på pluggen som skulle tyde på at den var gåen, men det var den.

 

basert på de 4.000 foruminnleggene så vil en motor som etter vinteropplag ikke går greit ha problemer med enten pluggene eller at et eller annet i forgasseren er tettet igjen.

 

En av de erfaringene jeg gjorde meg etter dette intense tilfellet var at i hvertfall min type motor er bygget for å skape grå hår. Det er to forskjellige dyser som brukes for hhv. tomgang og under belastning. Dette gjør at ved forgasserproblemer kan en motor gå helt greit på enten tomgang eller belastning, men være helt på trynet visa versa. Min motor har også en justerbar dyse, denne justerer tomgangsblandingen, mens blandingen under belastning er fast.

 

Min motor gikk som en klokke etter at vi fikk rettet opp i tennings og forgasser problemene.

 

- anders m.

Link to post

En kommentar når det gjelder 2 taktsmotorer generelt. Tennplugger blir fort defekte av for mye totaksolje (eller muligens feil blanding) og det som er utfordringen er at pluggen ser ut til å gi gnist når man tar og sjekker den mot sylindertoppen.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
basert på de 4.000 foruminnleggene så vil en motor som etter vinteropplag ikke går greit ha problemer med enten pluggene eller at et eller annet i forgasseren er tettet igjen.

- anders m.

Det kan likegodt være andre ting som er gåene, en motor der sim-ringene har vært litt dårlige og sluppet inn en dråpe vann før vinteropplag, der den kanskje ikke blir vinterkonservert, kan by på problemer, er du heldig holder det og bytte sim-ringen er du uheldig og det har kommet mer vann kan det vere værre.....

Link to post

Jeg støtter de som nevner sylinderslitasje.

Et tips er å sjekke dette før du koster på flere nye deler.

De gamle totakterne er ikke evighetsmaskiner,

selv om noen av de japanske utgavene oppfører seg sånn.

 

Symptomene på din motor er til forveksling ganske lik

en gammel Mercury 9,8hk som var tiltenkt en rolig

pensjonisttilværelse til og fra fiskekulpen på hytta.

Verksteddiagnosen på denne er dårlig kompresjon

som følge av utslitte sylindre og stempler.

Link to post

Du skriver at den ble tungstartet etter vinteropplag. Min umiddelbare reaksjon er da at du må rense forgasser/dyser. En to-takter med oljeblanding MÅ kjøres helt tom for bensin(forgasseren) da 2-takts olja vil koagulere og legge igjen et belegg på veggene i forgasser/dyser. Aller helst skal du nappe av bensinslangen og når du hører at turtallet begynner å stige skal du spraye en forgasser-konserveringsolje rett i forgasseren. Da tror jeg du slipper at slikt skjer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...