Hank Startet 6.April.2008 Link til dette innlegget Startet 6.April.2008 Kanskje et idiotisk spørsmål, men hvordan får jeg slangestussen på det nye kjølevannsinntaket mitt til å peke riktig vei etter monteringen? Når alle rørdelene er strammet skikkelig til, peker slangestussen i feil retning i forhold til hvor den må være for å få på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Legg på mer gjengetape eller stry så delen tigter seg tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ok, men er gjengetape tilstrekkelig for å få den til å sitte skikkelig fast? Jeg har tenkt at kanskje loctite også kan brukes.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ok, men er gjengetape tilstrekkelig for å få den til å sitte skikkelig fast? Jeg har tenkt at kanskje loctite også kan brukes.. Hvis du har litt slakk pasning, kan godt med hamp (stry) og Permatex være greia. Loctite og liknende stoffer krever at forbindelsen blir luftfri, altså at det må trekkes hardere til. Teflontape (gjengetape) bør du ikke bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Jeg bruker aldri gjengeteip på rørgjenger større enn 3/8 R. På de større bruker jeg enten gammeldags hamp med pasta, eller jeg bruker loctite. Uansett hva du bruker så har du i ditt tilfelle muligheten til å justere kranens posisjon og slangestussen for seg. Hvis du bruker hamp så er det viktig at en har på såpass mye at ikke gjengene "bunner" før en har dratt ordentlig til. Uansett hva en bruker så må en aldri skru en kobling tilbake, og spesiellt ved bruk av hamp. Mener å huske at "gammelkaran" kallte hampen "grimus". Kan noen bekrefte dette? Loctite kan en vel også betrakte som lim. Da kan jo den vere fin når en skal ha en kobling til å sitte ordentlig. Loctite kan en lett løsne med varme 150-200 grader, men da er det viktig at en ikke skader noe omkringliggende, spesiellt ved bruk av åpen flamme. I ditt tilfelle så har du sylindriske gjenger på begge parter. Da er det best å bruke hamp synes jeg. Loctite er best på koniske rørgjenger. Gjengeteip ville jeg skygge langt unna for teflon er veldig glatt og du vil nok få krana tett, men problem med å få den til å stå stille. Kanskje noen kan fortelle hvor uttrykket "så inni hampen" kommer fra???? Per Redigert 6.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) En ting til:::: Husk å sette krana rett vei slik at handtaket peker opp når den er åpen. (En kan vel egentlig snu handtaket på de fleste kranene). Kan noen forresten fortelle om denne typen kulekrane har en trykkside, eller sagt på en annen måte en "løpsretning"??? Det har jeg faktisk aldri tenkt på, men jeg har vel egentlig aldri sett det som noe problem heller. Hulda du nevner Permatex. Jeg kjenner denne fra annen virksomhet. Er ikke den fin på diesel bl.a.? Den er vel også fin på sylindriske gjenger da den setter seg godt. Redigert 6.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ventiler av "fritidsbåt-typen" dvs kuleventil som her, eller sluseventil har ingen spesielle krav til hva som er inn- og hva som er utløp. Dette er kun viktig for enkelte typer kontrollventiler, og ikke i noe tilfelle ville du finne på å montere en sånn i båten din, uansett hvor sært behov du skulle ha. Untatt fra dette er selvfølgelig treveisventiler. Men der er det vel relativt selvforklarende at det er viktig med riktig orientering. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Håp Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Mener å huske at "gammelkaran" kallte hampen "grimus". Kan noen bekrefte dette? En gammel kar i havna hos oss som var rørlegger på Rosenberg i hine hårde dage talte alltid varmt om 'bagnydd' og 'grimmers'. Først nå forstår jeg hva han mente; kontramutter og hamp Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Her et lite tips jeg fikk av en rørlegger. Med hamp/stry kan det være vanskelig å vite når en nærmer seg at det bunner ved tiltrekking. Skru derfor enheten på en prøvegang uten noe i gjengene og tell antal tørn til det bunner. Et annet tips før en legger på hamp/stry, er å gi gjengene noen rapp med en grov fil slik at hampen henger bedre på gjengene. Dette er spesielt viktig dersom du må justere litt og dra kranen litt tilbake. Lars H. Redigert 6.April.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hans-Petter Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 jeg brukte stry og permatex da jeg byttet ut 2 gjennomføringer ifjord,dette fungerte veldig bra,det er jo bare og teite til du føler det sitter bra og tuten peker i den rettningen du vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Lars H! ....... Ingen dum ide å "rufse" gjengene. Har vært borte i rørdeler hvor dette er gjort fra fabrikk. Det gjør det lettere å legge på gjengeteipen også. Kom i ettertid på at det er litt viktig hvilken pasta en bruker når en "hamper". Hvis det er drikkevannet en monterer for så er jeg ikke så sikker på om jeg ville brukt permatex. Heller linoljespray hvis den fortsatt er å få tak i. En annen ting ser jeg i ettertid at egentlig så burde det vel ha vært kontramutter mellom skroggjennomføringen og krana hvis en hamper. Jfr. HÅP sitt innlegg. Jeg har ikke brukt dette selv og det har aldri gitt meg noe trøbbel , men sånn "fagmessig".? Det er jo sylindriske gjenger begge parter. Redigert 6.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hamp brukes på vann! Gjengetape brukes på luft! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
skage Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg er sikker på at hamp kan du skru tilbake men ikke gjengetape, ja det og rufse gjengene før rulling av hamp er lurt. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Prøv å starte skruinga fra en annen posisjon! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Gjengene begynner der de begynner de, uansett hvor du starter fra.... Ellers er hemmeligheten å ha på nok stry til at stussen sitter godt nok i den stillingen du skal ha den. Holdt på med dette selv for et par uker siden, og hadde stussen av 3-4 ganger før jeg var fornøyd... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) På forbindelser som dette er Loctite sin gjengetråd overlegen !! Tråden ligger i en liten plastboks og trekkes ut og kappes ved hjelp av liten kniv som sitter på boksen. Samme prisipp som tanntråd. Ingen lim involvert. Kan justeres frem og tilbake, det blir ikke bedre enn det... Redigert 7.April.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Ved å slipe av/file av enden på bunngjennomføringen kan man få hvilken som helst stilling på kranen når fullt oppteitet. Denne prøvesammenskruingen gjøres enklest i skrustikka. Alternativt bruke kontramutter/backnut som foreslått i annet innlegg. Redigert 7.April.2008 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hei, Med Loctite av rett type skrur du kranen til så gjengene butter og vrir den tilbake der du ønsker den. Loctite har tilogmed produkter som kan etterjusteres i intill et 1/¤ tørn etter herding uten at tettingen skal ryke. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Det står litt om det samme også her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=Loctite Selv har jeg brukt Loctite 572, denne er sakte trøkende, nettop for at du skal kunne etter justere vinkel på ventil og stuss. Forbindelsen trengs ikke å trekkes helt til, loctite limer dem sammen. Loctite® 572 - Slow Cure Curing gel. Recommended for all coarse metal threads where slow cure is required for ajusting the aligment of valves and fittings. Approvals • Meets BS 6956 type B for sealing gas fittings • Certified to ANSI/NSF • Standard 61 Spesifikasjoner • Maximum Thread Size: Tested to 3" • Temperature Resistance: +150°C • Disassembly Strength: Medium • Substrate to be Sealed: Metal • Instant Low Pressure Seal: No Redigert 7.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hank Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Høres ut som loctite er et bra alternativ! På maritim sa de forøvrig at jeg kunne bruke sika som tetning på de andre gjengene (og i selve hullet så klart). Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 På forbindelser som dette er Loctite sin gjengetråd overlegen !! Tråden ligger i en liten plastboks og trekkes ut og kappes ved hjelp av liten kniv som sitter på boksen. Samme prisipp som tanntråd. Ingen lim involvert. Kan justeres frem og tilbake, det blir ikke bedre enn det... Må henge meg på denne! ypperlig på dimensjoner opp til ca 5/4", større dim bruker jeg hamp og linolje/unipak. Viktig å rive gjengene hvis de er glatte f.eks messing. Å legge på tilstrekkelig mengde, men ikke for mye heller. For mye gir gjerne sprukket del ( messing er relativt sprøtt). Denne Locktiten er godkjent for bruk på vannledn, gass m.m. Hilsen rørleggermester. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hantoen! Jeg er hverken rørlegger eller mester men syntes det var hyggelig at du har omtrent samme erfaring som meg. Har brukt ei snelle av denne tanntråden jeg også og konkluderer med at den er ganske grei. Men det skjer liksom noe når en paserer en viss tommedimensjon. Jeg har brukt 3/8-1/2 tomms som overgang til hamp. Hampen er jo nesten umulig på små dimensjoner. Da er det veldig greit med loctite lim eller gjengeteip. Per Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) Slettet !. Redigert 13.Juni.2008 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.