Jump to content

DC/AC Inverter - hva skal jeg velge?

kokkentor

Recommended Posts

Hei,

Har lest flere innlegg om invertere, men ser at det er mange forskjellige meninger rundt dette.

Er det noen som har en helt OK inverter å anbefale? Jeg skal i løpet av våren gå til anskaffelse av en 12v->230v inverter, hovedsaklig for bruk/lading av bærbar PC og lading av mobiltelefon. Tenker pris <500 kr.

Ser at Maritim har en ZETAGI inverter til kr. 299 (førpris 816 kr.): http://www.maritim.no/product.aspx?id=1251...upkey=011000000

Porsgrunn Bilglass har en Nordic med så og si samme spesifikasjoner til kr. 398: http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=12...amp;WT.svl=Link

Noen som har erfaringer med disse eller mening om hvorfor jeg burde velge en av de fremfor den andre? :smiley:

Jeg har to erfaringer:

-Ikke velg for liten inverter! Selv om PC-en bare trekker 70-90W så kan selv en 350W inverter ha problemer med å dra igang switchepoweret uten at den tror det er noe feil og stenger seg av igjen! Jeg tror jeg hadde gått for en på 300W-350W.

-Ikke undervurder behovet for kraftige kabler på 12V siden! Ikke regn med at et sigaretttenneruttak er godt nok! Det kan hende du har 20m 2,5mm2 kabel frem til denne (tur-retur) - og det kan bli ganske så dårlig. Jeg har måttet flytte inverteren til nærmere batteriet og lagt opp 16mm2 ledninger til den for å slippe problemer (og heller brukt litt lengre 230V kabler). Bare for å lade en PC så trenger du ikke gjøre det så ekstremt, men sjekk kablingen uansett!

Jeg har denne fra Maritim på 300W og en nesten lik på 350W fra Seatronic. Maritim sin på 300W klarte likevel større last enn den på 350W - og uansett var ingen i nærheten av å levere merkeeffekten!

Jeg har denne fra Maritim på 300W og en nesten lik på 350W fra Seatronic. Maritim sin på 300W klarte likevel større last enn den på 350W - og uansett var ingen i nærheten av å levere merkeeffekten!

Den samme har jeg hatt en sesong nå. Den har blitt brukt til å forsyne TV, PC, mobil- og kameraladere og barbermaskin. Har virket helt fint!

• 1 måned senere...

Er på leting etter en inverter fra 12v 230. Ser på den i Maritim som er nevnt her og etter det jeg forstår i Båtmagasinet nr. 5 (april) så er det viktig at man bruker ren sinusspenning til tv,data....man skal ikke bruke modifisert sinusspenning.

Etter det jeg forstår så gir ikke den fra maritim til ca 500.- en ren sinusspenning. Derimot Waeco SP 352 til ca 1800.- gir ren sinusspenning. Hva skal jeg kjøpe for og bevare både nytt tv og datamaskin+++??

Det er en utrolig stor prisforskjell.

Jeg takker for svaret men leste nå i et annet stykke her på båtplassen at vist man ikke bruker ren sinusspenning kan dette skade tv har akurat kjøpt meg flatskjerm og monter i båten. Er veldig usikker på om det lønner seg og kjøpe seg en som koster over 1000. kroner mere :confused:

Men har ikke flatskjermen din eksternt powersuply noe alla det som blir brukt på bærbare pc'r?

Di fleste småskjermer jeg har sett på har eksternt power og 12v plugg inn i tv'n. Da er det bare til å kappe kabelen fra power og koble den rett i 12V systemet i båten. :D

Den bærbare pc'n min går også fint på 12v selv om den står merket med 18v på pluggen. Jeg kommer ikke på noe i en pc som går på noe høyere spenning enn 12volt. Hjemmepcene har jo power som gir ut 12v på maks så det er enkelt og tilpasse en slik til maritimt bruk også.

Hvis PC og flatskjerm MÅ ha høyere spenning så ville jeg kjøpt noen universal dc/dc convertere fra claes ohlson, da man blir fort lei av å høre på hylingen fra inverteren. samt at man slipper problematikken med firkantspenning/sinus. Disse kan vel levere opp til 24volt

LINK:og denne .

325502_X_2006-10-20_065204_747.jpg

Hentet fra denne siden

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...