Tromsværing Startet 6.April.2008 Link til dette innlegget Startet 6.April.2008 Hei. Snart starter sesongen. Har akkurat anskaffet meg en marinelader 25 amp. Ctek. som bare er koblet opp mot forbruksbatteriene. Spørsmålet mitt er da; kan jeg kjøre motoren og lade batteriene med dynamo/ladak 1204 regulator og landstrøm/Ctek samtidig. Jeg bare lurte. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg kan ikke forstå at de spiller noen rolle. Begge systemene vil regulere spenningen uavhengig av hverandre slik at batteriene ikke blir overladet. Den laderen som er innstilt på høyest spenning lader lengst i tid. Hvordan softwaren på Cetek`en "oppfatter" dette, har jeg ingen formening om. Slik jeg forstår Cetek`en går den gjennom flere trinn og analyserer batteriene. Jeg ville kuttet spenningen til Cetek`en noen sekunder etter at jeg hadde stoppet motoren Ikke for at det er strengt tatt nødvendig, men da får Cetek`en får muligheten til å starte fra begynnelsen i programmet. Da burde det ikke bli noe surr med softwaren. Som sakt tror jeg ikke det er nødvendig. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Nemo Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Tror ikke dette er noen god kombinasjon. Mener Ladac bruker pulser under ladingen og kobles Cetek inn når ladespenningen er rundt 14 V+, tror Cetek at batteriet er fullt og går på vidlikehold. Denne ladingen er pulslading, så jeg ville ikke tatt sjansen på det. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Tror ikke dette er noen god kombinasjon. Mener Ladac bruker pulser under ladingen og kobles Cetek inn når ladespenningen er rundt 14 V+, tror Cetek at batteriet er fullt og går på vidlikehold. Denne ladingen er pulslading, så jeg ville ikke tatt sjansen på det. Som jeg skrev, kan dette lure programmet i Ctek`en, men det kan etter det jeg forstår ikke skade noe. Spenningen vil aldrig overstige den verdien som den laderen med høyest terskel kutter ut på. Det spiller ingen role om det er pulslading. Hvordan programmet i Ctek`en oppfatter dette blir bare spekulasjoner, men som du sier, er det nærliggene å tro at den oppfatter batteriene som fulladet. Om den forstår at de ikke er det når motoren stoppes er det umulig å si noe om før man har gjort forsøk. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Shalom Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hvorfor skal du gjøre det...? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hmmm.....hva er grunnen til at du skal kjøre motor når du ligger til havn og lader ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.