Jump to content

Holdbarhet på vann i tank i tid?

Verrie

Recommended Posts

Vi drikker vannet fra krana ombord. Jeg vet mange vegrer seg mot dette, men ingen har blitt dårlige (enda) og jeg er nøye med å skifte ut vannet jevnlig.

Men så er spørsmålet, hvor lenge kan egentlig vannet ligge på tanken uten at kvaliteten forringes ? Nå tidlig på året antar jeg denne kan ligge lengre enn på sommeren når varmen gjør seg gjeldende ?

Noen som har kunnskaper om dette her ??

Hva er erfaringene deres ?

(dersom noen her svarer og eventuelt har særskilt kompetanse som følge av forsker, arbeider i mattilsyn eller lignende setter jeg pris på at man tilkjennegir dette slik at man vektlegger korrekt svarene)

Der finnes eventuelt remedier for å bevare og rense vannet bedre, men er dette lurium eller kloke ting og anskaffe seg ?

En flaske vann tappet for salg i butikken har holdbarhet på ett år, men det er jo forseglete flasker..... Jeg bruker vannet ombord, men og det er alt fra en dag til noen måneder gammelt.... normalt så koker vi vannet til kaffe og matlaging, drikkevann står i kjøleboksen og er tappet hjemme eller kjøpt inn i større dunker (5 liter til en 20 kroning)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vårpuss: Spray tankvegger og påfyllingsrør med klorin, spyl ned med rent vann og tøm blandingen ut gjennom en og en kran. Fyll deretter opp tanken med rent vann og tøm den den gjennom systemet. Er tanken i egnet materiale vil du nå ha rent vann i lange tider ved ny påfylling. Evt kan man spe på med en klortablett utpå sommeren. I tillegg bør man ha tanken så full så ofte som mulig.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Kan ikke påstå at jeg ser problemet med å drikke det.Det ligger jo som oftest i en tank som befinner seg på ett mørkt sted.

På min båt har Viksund vært så "lure"at de har plassert tanken i motorrommet-varm å jævlig som oftest.Men vi tapper i flasker etter hvert å legger de i kjøleskap.Har drukket opptil 1 mnd.gammelt vann uten noen plager av den grunn.Men det er mulig "kveldsdrikken"tar livet av det som er av basselusker...........

Hele failien drikker vannet fra tanken. Ingen har blitt syke til nå.

I den perioden jeg bare bruker båten i helgene, fyller jeg til en helgs forbruk med god margin. Da blir ikke vannet så gammelt. Det hender jeg tømmer tanken helt før påfylling, men jeg har ikke noe system på det.

Vi er fem og forbruket er ganske stort når vi er på helgeturer. Da trenger vi kke tenke på forbruket med hensyn til dusj, spyling av dekk, osv. Regner med at hyppig og tilnærmt total utskifting er bra for kvaliteten.

Kan legge til at jeg tenker meg om to ganger før jeg fyller. Bedre uten vann en dårlig vann i systemet. Jeg har hørt at vannet på Koster er dårlig. Jeg fyller av den grunn ikke der. Om det er riktig, vet jeg ikke.

Som hovedregel fyller jeg fra fastlandet der jeg regner med at vannet kommmer fra felles vannverk.

Erfaring og konklusjon er at om en bruker sunn fornuft, kan vannet fra tanken drikkes uten lurium.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Vannets holdbarhet avhenger av hovedsakelig to ting:

Tanken i seg selv.

Tanker av metall kan frigi stoffer (f.eks.rust) ut i vannet.

Tanker av plast kan frigi forskjellige organiske stoffer helt etter

plasttype. Moderne tanker er antagelig av godkjent type, men det

er plasten som gjør at man har holdbarhetsdato på flaskevann.

Vannets renhet.

Det vanligste problemet for oppbevaring av vann, er hvor rent vannet er.

Det som ødelegger vannet, er at bakterier finner næringsstoffer de kan leve av.

Det kan f.eks. være humusstoffer som følger med fra springen.

Ideelt sett vil rent vann (destillert) på glass, holde "evig".

Hadde stående ei litersflaske i plast med batterivann i fra Statoil (kjemisk rent vann) I forbindelse med flytting har den stått i kjelleren lagret i bortimot 12-15år. Jeg åpnet korken , og vannet virket like rent, men innvendig langs sidene var det et brunt bellegg som blandet seg med vannet hvis jeg ristet på flasken. Noen forklaring på det?.

Vi drikker vannet fra krana ombord. Jeg vet mange vegrer seg mot dette, men ingen har blitt dårlige (enda) og jeg er nøye med å skifte ut vannet jevnlig.

Men så er spørsmålet, hvor lenge kan egentlig vannet ligge på tanken uten at kvaliteten forringes ? Nå tidlig på året antar jeg denne kan ligge lengre enn på sommeren når varmen gjør seg gjeldende ?

Noen som har kunnskaper om dette her ??

Vann er en ferskvare og de beste er å bytte drikkevann daglig om vannet får 15-20 grader, eller ta med drikkevann i flasker eller plaskanner ,temraturen , bakterieinnholdet i tanken etc er vikktig og ikke minst hvor du fyller vann , inneholder vannet klor og salt eller er det fra en bekk på en holme med større bakterieflora.

Vann fra vanntanker i campingvogner og båter bør ikke drikkes uten koking , det vill som regel gå bra men det er så lite vann som brukes till drikkevan att problemet lett å styre unna.

Det er nok bare eieren av tanken bare som kan svare om vannet kan drikkes eller det er best egnet som vaskevann så for båter som ikke er i passasjertrafikk med medførende kontroll av drikkevannet er det best og ta med drikkevannet .

Vårpuss: Spray tankvegger og påfyllingsrør med klorin, spyl ned med rent vann og tøm blandingen ut gjennom en og en kran. Fyll deretter opp tanken med rent vann og tøm den den gjennom systemet. Er tanken i egnet materiale vil du nå ha rent vann i lange tider ved ny påfylling.

________________________________________________________________________________

Støtter sitatet.

Vanntanken Bør ha luke for kontroll og god drenering i bunn, helst være rustfri (min Mening) ( lett og klore) og skylle etterpå.

Min tank er rustfri 30 år. Pleier å skifte ut vannet hver 4/5 uke april / desember.

Tapper og legger i kjøleskapet.

Tar en lett rengjøring ved sesongslutt også.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå er klor og 316 materiale ikke den beste kombinasjone, men klor og plast er bedre... så jeg ville vært forsiktig med klorering av 316 tank, i allefall om en velger høy konentrasjon av klor..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er klor og 316 materiale ikke den beste kombinasjone, men klor og plast er bedre... så jeg ville vært forsiktig med klorering av 316 tank, i allefall om en velger høy konentrasjon av klor..

Det er i prinsippet riktig som du hevder. Nå skal denne 'sjokkloringen' kun vare kort tid, kun noen timer. Da er det greit. Senere kloring vil kun, så til daglig bruk, vil kun dreie seg om noen få ppm, og da er også det greit.

Det er noe helt annet om noen skulle finne på å la det stå vann i tanken over vinteren innblandet 40% klor. Bare som et eksempel. Men selv ikke det ville vel gitt meg søvnløse netter. I og med at det ikke er min tank.

Vi var en tur i båten igår. Vannet i tanken tror jeg ble fylt på en gang i august. Det drakk jeg uten tanke på at jeg kunne bli syk av det. Ikke var det noen usmak på det heller. Jeg tror det er litt hysteri rundt dette. Det har tiltatt omtrent proporsjonalt med tilgangen på kjøpevann. Det er da andre farer i forbindelse med båtlivet jeg er betraktelig mer bekymret for.

År om annet tømmer jeg tanken helt og vasker den ren med klor. Og nå er vel slangene ca 10 år gamle, så det kan vel være på tide å bytte de nå snart. Forøvrig drikker jeg vannet fra tankene (160 l kapasitet) til det er tomt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Har nå vasket tanken i vel 20 år. Det er vi ingen som finner på å fylle tanken med bare klorin.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bruker aldri noe "lurium" i vanntankene og drikker alltid fra krana uten å ta særlige forholdsregler. Har aldri hatt noe problemer eller "symptomer" av noe slag annet enn konas klaging på at "dette kan da umulig være sunt kjære, ikke la barna drikke det". Da blander jeg i litt saft så er problemet løst :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Jeg har to 20-litere i plast liggende under dørken midtskips. Fyller opp til fulle tanker, og fyller stadig på den som ligger nærmest, og blir brukt mest. Sjelden at jeg bruker mer enn den første før jeg fyller opp igjen, så sist sesong tror jeg den andre kannen hadde ligget fra juni til nærmere oktober. Vannet var like greit det, og ble brukt på siste tur før opplag.

Hadde ikke sydom og "dårlig" vann i tankene (he he...) :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tror kanskje det er mer snakk om hva den enkelte synes er apetittelig enn vitenskap...

Vann som skal drikkes rett-fra-springen tapper jeg i en kanne i båthavna når jeg drar ut. På tur sørger vi alltid for å bunkre drikkevann i havner osv.

Vannet på båt-tanken drikkes først etter koking (te/kaffe) - og til vasking (selvsagt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...