Jump to content

Drevet tok kvelden...

ET

Recommended Posts

:smiley:

... i går kveld.

150 meter fra land kom det noen ekle lyder fra motorrommet, som gikk kaldt nedover ryggen på meg. Det viste seg heldigvis å være drevet/girkassen, og ikke motoren. På tomgang var det ingen lyder, men lydene kom straks jeg la inn gearet. Jeg prøvde å lure den i gear for å komme meg inn til kaien, men den lystret kun aktover et par ganger før det bare ble lyder og ingen drift. Til slutt var lydene der også i frigear.  :smiley:

Motoren er en VP (-76) MD3B, vet ikke hvilket gear som står på. Lydene beskriver best som metalliske og knekkende, men også en gnurelyd av noe som sitter seg fast.

Er det noen som har noen visdomsord om dette, om hva det kan være, om det lar seg reparere, kostnader etcetc. Er delvis handyman, er dette noe man ordner selv?

ET

Til slutt var lydene der også i frigear.  :smiley:

Motoren er en VP (-76) MD3B, vet ikke hvilket gear som står på. Lydene beskriver best som metalliske og knekkende, men også en gnurelyd av noe som sitter seg fast.

ET

Jeg liker ikke å være pessimistisk, men dette høres helst kostbart ut   -   ihvertfall om det skal bli et verkstedoppdrag med Volvodelepriser.

Kanskje løsningen heller er å gå på jakt i bruktmarkedet? En del havarerte motorer blir jo kassert komplett, selv om gearet fortsatt kan være helt OK.

Men først av alt må du selvfølgelig åpne boksen og få et overblikk over hvordan det ser ut.....

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er det noen som har noen visdomsord om dette

Tja, visdomsord vet jeg ikke men du hadde litt mer flaks enn meg  :smiley:

Var en tur utpå for noen uker siden. Gikk for halv fart til motoren hadde full driftstemperatur, ga full gass og da bare velta røyken ut av eksosen. Tenkte det var toppakningen så jeg gikk sakte tilbake til båthavna. Ingen dramatiske lyder, bare litt ekstra rasling. Rett før jeg nåtte fram begynte tempen å stige så da den nærmet seg 100 stoppet jeg motoren og lot vinden ta meg inn i havna. Tok av den ene toppen og fant en sprukket sylinder.........

Bilde

Grublet fælt på hva som kunne ha skjedd men etter å ha tørnet motoren manuelt viste det seg at bare 7 stempel beveget seg. Her er grunnen:

Bilde

Ikke vet jeg hvorfor et stempel kan gå såpass i beter etter bare 200 timer........ Må være en produksjonsfeil e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Normalt skulle båten vært full av unger, voksne og en katt, men denne gangen hadde vi bilen stående i nærheten av båten, så jeg var alene på returen mens resten av familien tok bilen. Heldigvis var det vindstille, så jeg lå og vugget inntil jeg greide å fange oppmerksomheten til en kar som var ute og fisket, han slepte meg inn til kaien.

Jeg kjenner ikke disse motorene, men antar det er en girkasse og deretter en clutch, har blitt fortalt at dette er en konisk clutch. Jeg har merket tidligere at den slipper litt ved ca 2000 o/min, og kan nøle litt før den griper når jeg skal bakke.

Kan de beskrevne symptonene være tegn på at det er clutchen? Lydene var mer av mekanisk karakter, det betyr vel mer at det er girkassen?

Forrige eier sa at girkassen har samme oljesump som motoren, og ergo ikke trenger egen olje. I manualen står det at motoren har to girkassealternativer, en med felles oljesump og en uten. Håper bare ikke at jeg har den uten, for jeg har ikke fyllt på olje på girkassen...

ET

da er jeg ganske sikker på at du har en RB girkasse.

Da kan du sikkert slappe av, denne er ikke så vanskelig å skaffe brukt.

Men å få tak i en som ikke er oppbrukt etter 30 år er vel verre...

Med drev mener jeg hekkagregat, og det har du vel ikke ettersom du snakker om felles oljesump..

Suzuki

No boat needed..

Nei, her er det ikke mye hekkagregat.

Har nettopp snakket med et verksted, og vi ble ikke enige om hvilket gear jeg har. Men jeg fikk et anslag på hva et gear (de gearet de tor jeg har) koster, og vi snakker om 25 store.

Vet noen om det er andre verksteder i Bergens-regionen som kan ta service/overhaling på VP-kasser, utenom Bjordahl & Madsen?

Eller er det noen som vet hvor man får tak i brukte VP-kasser...

ET

Hei ET

Føler med deg.  Ingen god følelse dette her.

Først MÅ du finne ut hvilken kasse du har. (evt. om du kan bruke en annen)

SÅ må du åpne opp den du har (evt. et verksted eller en annen "handyman") for å få oversikt over hva som har skjedd.

Det blir mye gjetting uten å vite annet enn at "det er metaliske skrapelyder i gearet, og det virker ikke"

Det har tidliger vært lagt ut linker til forskjellige siter her på plassen.  Eurofritid i bergen er en, og drevia i Sverige er en annen.  Synes å huske en side med brukte VP-deler også.  Kanskje noen andre kan hjelpe med denne?

Keep us posted :yesnod:

Mvh

VP MD3B - er ikke det en 3 sylindret 36hk? Isåfall hadde vi samme maskin for noen år siden - og fikk problemer med girkassen - på det verste tenkelige tidspunkt: Fredag ettermiddag, nydeløig vær, båten ferdig pakket for 3 ukers ferie, hele familien stinne av forventning, vi bakker ut fra båtplassen også, kachunk, stygge lydere fra kjelleren. Giret står bom fast, kan ikke legges i hverken forover eller akterover.

Vel, for ikke å vikle meg videre inn i noe som ble en lang historie, mener at girboksen var en MS3 type. Denne hadde egen oljepåfylling.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Dersom det er et MS3 gear du har så kan du kjøre et søk på det - MS3 har vært omtalt flere ganger her på forumet. Tror også Ingar har endel erfaring med dette gearet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Full sympati fra meg også, kjenner godt til dette med gearhavari. Var på tur fra Stavanger til Ålesund i ny innkjøpt båt i fjor sommer, alt gikk helt smertefritt helt til vi kom til Stabben fyr ved Florø, da sa det pang og det kom noen stygge metall lyder fra gearet. Klarte heldigvis å gå på tomgang inntil verksted i Florø. Det viste seg at det var totalhavari på gearet, måtte sette inn et nytt PRM 750 gear til 40 store (med arbeid) Hell i uhelet var at gearhavariet skjedde der det skjedde.

Har nå vært i kjelleren og sjekket opp litt. Det står kun Volvo Penta MS og et produksjonsnummer på skiltet, hverken mer eller mindre.

Så hvordan kan jeg se om det er MS2 eller MS3? I den originale motormanualen står det også kun MS om gearet.

Jeg er usikker på hvor langt "innover" jeg skal løse ned. Bakerste del, gearet, er festet med vanlige bolter. Gearet er festet i en ny del, som henger i 4 umbrakoskruer. Noen som vet hva dette er, og om det er nødvendig å løse denne ned også?

Jeg rakk ikke å få av gearet, det må bli på onsdag.

ET

Ikke RB nei, men mitt RB gear er vannavkjølt...

Det er nok et MS gear (det kalles bare MS 1,91:1) det er hvistnok det første i serien av MS gear som volvo tok frem.

Se vedlagte link; http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/EA074EAA..._MS_1974_en.pdf

er vel en slik motor du har?

Jeg ringte på et slikt gear for et par uker siden, men husker ikke hvor jeg fant det tilsalgs... skal prøve å tenke på det....

Lykke til.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hallo igjen.

Volvo BB115 med RB 1,91:1

Joda det ligger vel noen bilder på hjmmesiden min.

Ellers kan jeg fortelle at Volvo tok frem 4 forskjellige RB (ReduksjonsBackslag)

- 1,87:1 som deler olje med motoren og er ikke vannavkjølt.

- 1,91:1 Som har egen olje og er vannavkjølt

- 3,42:1 og 3,49:1 som er identiske med de forestående med med et ekstra reduksjonsgear...

PS: har reperasjonsmanual på disse i papirform. Kan scanne hvis det er noe innteresse?

manualen kom godt med nå da jeg holder på og ovehale mitt gear. Men det var ikke slitasje å måle etter over 30 år!!! :nonod:

Mvh

Erik

Hei Majali,

jo, det er en slik motor jeg har, MB3B. Ifølge manualen er har gearet utveksling 1:1, med et reduksjonsgear til 1,91:1. Jeg trodde at utvekslingsforholdet 1:1 var mellom veiv og propellaksling var 1:1, men den er altså 1,91:1 da?

Setter pris på alle tips som kan lede meg til et pent brukt gear...

ET

Hei igjen. ja det er nok høyst sannsynlig 1,91:1  ja... (kan jo bare skjekke ved å sveive rundt en runde på motoren,  og telle til en halv omd. på akselen?)

Skal ha øyne og ører åpne etter et brukt gear....

Mvh

Erik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...