Astor Startet 6.April.2008 Link til dette innlegget Startet 6.April.2008 Sakser fra Redningsselskapets side: Redningsselskapet og Kongelig Norsk Båtforbund starter i år et prosjekt med sikte på at skolerte fritidsbåtfolk skal medvirke til økt trygghet for sjøfarende, står det i en pressemelding fra NSSR 25. mars - Målet er å utløse den betydelige ressursen som ligger i velutstyrte fritidsbåter med skolerte eiere, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet. – Ryggraden i sjøredningen vil alltid være redningsskøytene med profesjonelle og frivillige redningsmenn og kvinner. Men ved søk og lettere service- og assistansebehov, vet vi at det ligger en verdifull ressurs i fritidsbåtflåten. Den ønsker vi å utløse sammen med KNBF, sier Øyvind Stene. Egen utdannelse - Vi har syslet med planer om dette i mange år, sier generalsekretær Jan Syvertsen i KNBF. – Nå tar Redningsselskapet tak i det operative, og vil blant annet utdanne deltakerne ved sin nyetablerte Sjøredningsskole i Stavern. Vi kan ikke lenger overse ressursene i de rundt 900 båtforeningene langs kysten. Vi ønsker å engasjere seriøse ”superbrukere” som med opplæring kan bli et verdifullt tilskudd til tryggheten langs kysten. I år starter vi et pilotprosjekt med deltakere fra utvalgte båtforeninger fra Oslo i sør til Tromsø i nord, sier Jan Syvertsen i Båtforbundet. – Det er viktig å understreke at det settes høye krav til deltakerne, men de vil ikke bli satt inn i rednings- og assistanseaksjoner som krever profesjonelle fartøyer og redningsmannskaper sier Øyvind Stene. - Redningsselskapet ser en markert stigning i oppdragsmengden – også overfor fritidsbåtflåten. En 33 prosents økning på tre år forteller at det er behov for et finmasket trygghetsnettverk langs kysten. Hvis båtfolket og vi kan gå sammen om tryggheten på sjøen vil dette bli en vinn, vinn løsning for alle. Flere får hjelp, og beredskapen til det tunge sjøredningsapparatet heves. Det sier seg selv at det ikke er riktig ressursbruk å sende ut 20 liter diesel til en trengende med en profesjonell redningsskøyte med fullt mannskap, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet. Jeg ser fram til dette. Vi båtfolk sitter på en stor kunnskapsbase i å ferdes lokalt og kjenner desuten strømforhold ol. svært godt. Hvis alderen ikke tynger mot prosjektet kunne jeg godt tenke meg å sette meg på liste for bruk i gitte sitasjoner. Jeg har tibudt min båt med mannskap til KNBF. Så får vi se hva jeg får til svar. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
m/s draugen Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Dette må vel taes i mot med åpne armer...Som du sier er det mye lokalkunnskap det sittes inne med over det ganske land,og dyktige"ambassadører"for de mange båtfolk.. Redigert 6.April.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg synes dette er flott. Det er mange i fritidsbåter som kan bidra masse - både med godt materiell og god kunnskap Jeg har en liten drøm om en dag å ha tid nok til å kunne være med i det frivillige redningskorpset - håper det løser seg i løpet av ikke så altfor lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg tilbød min bistand for noen år siden, men jeg var utgått på dato. Kanskje aldersgrensen nå er hevet? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Kanskje en må begynne å forfalske legitimasjonen igjen, bare den andre veien enn sist. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Tror dere mener aldersgrensen på de frivillige skjøytene til Redningsselskapet? Jeg oppfattet dette som noe helt annet. At vi stiller med gratis båt og mannskap og seiler egen skute til oppdrag i nærmiljø som ikke medfører rednings- og assistanseaksjoner som krever profesjonelle fartøyer og redningsmannskaper. Mulig jeg tar feil. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SRA Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 også diskutert her Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Jeg er kritisk, tror dette bare blir noe for Oslofjorden.... -Der er mange som har prøvd å oganisere seg i forskjellige grupper og stilt seg til disposisjon for myndighetene, men aldri blitt brukt, så etter noen år har de gått lei... -KNBF er ikke representert på Sørlandet, hvis en ser på deres nettsider, ingen båtforeninger er tilknyttet i Agder så hvem da skal samarbeide med redningselskapet om drift, for på Sørlandet må det være et behov for den type tjeneste? -Redningselskapet holder og en lav profil overfor medlemmer på Sørlandet føler jeg, så hvem vil de ha som sammarbeidspartnere, som har mere kontakt med båtfolket? -Sjøassistanse driver ikke de med noe av det samme, frivillig hjelp? å erfaring har de? jeg bare lufter litt tanker, og er litt kritisk, håper de som jobber med dette tenker seg om så ikke de bruker energi på noe som ikke virker... Alle som ferdes på sjøen har plikt til å hjelpe, uansett oganiserering eller ikke, så fortsett med det, det er sikrest! og har du WHF så lytt på 16... Redigert 6.April.2008 av andlin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.