Miles Ahead Startet 7.April.2008 Link til dette innlegget Startet 7.April.2008 Jeg har nå gått til innkjøp av en AEG PE 150 poleringsmaskin, etter mange år med krevende håndarbeid. Jeg trodde da et det skulle følge med en enkel veiledning i hvordan denne maskinen skulle benyttes, men så enkelt skulle det dessverre ikke være. Da denne maskinen har ulikt tilbehør (polerhette, lammeullshette, skumpute/polersvamp etc.) og variabel hastighet, kunne jeg tenkt meg en enkel kokebok på optimal bruk til de ulike arbeidsoppgavene, og siden jeg vet at mange her inne innehar den kunnskapen så forsøker jeg meg på å få samlet dette i denne tråden. Aktuelle problemstillinger er bl.a. 1) Hvilken hastighet skal benyttes til rubbing? 2) Hvilken hastighet skal benyttes til polering/voksing? 3) Hvilket tilbehør benyttes til påføring av rubbingpasta? 4) Hvilket tilbehør benyttes til rubbing? 5) Hvilket tilbehør benyttes til påføring av polish/voks? 6) Hvilket tilbehør benyttes til polering/voksing? 7) Hva med trykk som påføres i disse prosessene, skal maskinen jobbe ubelastet eller skal det legges trykk på under arbeidet? 8) Hvordan rengjøres de ulike tilbehørene etter bruk? 9) Hvilket temperaturområde er passende for rubbing/polering/voksing? Mye av informasjonen finner jeg i ulike tråder her inne, men ikke en samlet oversikt. Siden dette er noe vi vel alle må igjennom hvert år hadde det vært fint med en kokebok, hvis det finnes en fasit man kan enes om da :) Takknemlig for alle bidrag... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
orjack Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Venter også i spenning på en slik kokebok... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Venter også i spenning på en slik kokebok... Venter også spent... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
eysteind Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Har kjøpt makita polermaskin, og kunne også tenkt meg en slik oppskrift. Finnes det spesielle poleringsmiddel beregnet for maskin, eller kan eg bruke den samme som eg brukte for hånd? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg eier og har prøvd to typer poleringsmaskiner. Den første er en sentersliper som vibrerer. Legger man litt press på disse er motoren ikke sterk nok. Den andre er av typen vinkelsliper med regulerbar hastighet. Denne er kraftig og har stor hastighet på fullt. For stor hastighet kan føre til oppheting når man polerer, noe som kan skade gelcoaten. Så vær forsiktig. Bruker selv vanlig poleringsmiddel. Først med rensestoff i. Dette påføres best med svamp eller klut først, for deretter å polere med maskin. Når det hele er renset, påføres polerstoff som gir blank effekt. Jeg bruker ikke maskinen til å påføre stoffet, men til etterpolering. Ved å bruke maskinen til påføring blir det lett slipemerker. Jeg har ingen "oppskrift", og siden det er så mange forskjellige produkter i handelen, vil metodene variere. Det er vel helst fabrikantene av poleringsmidlene som vet best hvordan du får et godt resultat. Uansett, så er vårpussen slitsom, med eller uten maskin. Du får nå ha lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Etter å ha prøvd diverse polermaskiner fra Europris/Biltema etc. kjøpte jeg til slutt en "proff" maskin fra Per Hagen AS for noen år siden. Denne ble solgt i en pakke (sekk) med MaxWax produktene (Acrylpasta og Hardvoks). Det fulgte med en detaljert anvisning for bruk av maskinen/MaxWax produktene. Du finner en nesten komplett bruksanvisning/kokebok her hos Per Hagen AS De tilbyr forresten nå en pakke til kr. 3295,-, det samme jeg betalte for 4 år siden... Har ikke angret et sekund på den investeringen. NB: husk hørselvern! Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Kjøp siste utgave av båtmagasinet. Her finner du det meste av råd og vink, samt produkttest Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Hei, Har brukt en kraftig polermaskin ala vinkelsliper som har fullt/høyt dreiemoment selv ved lav hastighet, og MaxWax sine produkter i 10 år siden båten var ny. Poler rondellene kjøper jeg også fra MaxWax, men det finnes andre billigere leverandører på disse, men da vil fargene avike fra det jeg referer til her. Jeg har prøvd masse andre produkter, men ikke funnet noe som er like bra, men som sagt jeg har ikke prøvd noe nytt heller de siste 10 årene. Maxwax leveres av et Tønsbergfirma i små grønne kanner/flasker og koster ca Kr.300 pr stykk. I tillegg koster rondellene ca Kr.100 pr.stk. For den som tror at dette er en lettvint måte å få blank båt igjennom sommeren, kan bare slutte å lese nå, for dette er hard arbeid. Først rengjøres og avfettes båten med passende avfettingsmiddel. Der båten er matt må man rubbe opp de oksyderte flatene. Dette er matte felter (av og til hele båten om denne ikke har vært behandlet gjennom mange år). Det er sola's UV bestråling som gjør at båten oksyderer. Her bruker man en kanne som heter Acrylpasta. Denne pastaen legger jeg ut i et tynt sjikt med en fille. Så tar jeg en gul rondell på maskinen og fukter denne lett. (Dette er en grov rondell og dess mer oksydert overflate dess grovere rondel). Så starter jeg ved laveste hastighet og rubber, etterhvert øker jeg hastighetene til litt over det halve av det maskinen klarer. Etterhvert som man rubber blir overflaten tørrere og man må kanskje tilføre både mer fukt i første omgang og kansjke mer acrylpasta. Om man øker hastigheten for mye svies gelcoaten og det blir brune striper, gjerne over skarpe knekker. Hele ideen med denne rubbingen er å tilføre nok varme til skroget slik at møkke slipper løs fra gelcoaten. På en oksydert overflate på ca en kvadratmeter tipper jeg man trenger minst en halv time på å få topp finish igjen. Du ser at du er ferdig når gelcoaten er speilblank. Den ser egentlig ferdig polert ut. slik går jeg over hele taket, eller hele skroget, før jeg begynner med selve poleringen. Forutsatt at det ikke er meldt stabilt høytrykk i noen dager prøver jeg å rubbe og polere samme område, samme dag. Så tar jeg neste kanne, denne heter hardglans og er en nesten helt klar veske. Denne smører jeg over det nedrubbede feltet og lar den herde. Da blir overflaten helt hvit og matt. Så tar jeg en grå rondell på maskinen (Dette er en veldig fin og myk rondell). Setter maskinen på høyt turtall mellom halv og maks turtall. Det blir blankt på et øyeblikk. Dette er en lett jobb. Til slutt går jeg over med filler og da snakker vi om et spesialpapir/fille fra samme leverandør som koster ett par hundre kroner for en rull. Når du nå håndpolerer kjenner du om det er rester av hardglansen igjen, ved at fillen liksom henger igjen. Det finnes ogsa en 3. kanne som man kan legge oppå polishen som heter noe sånt som silikon.. Det har jeg ikke benyttet Jeg bruker typisk 4 dager på denne jobben på en 32 fots båt. Utover sommeren vasker jeg bare båten med rent vann. Såpe er forbudt!, da brytes poleringshinnen raskere ned og skitt fester seg mye lettere. Utover høsten er poleringen slitt bort og da hender det jeg vasker med båtvask fra en eller annen leverandør. Er du entusiast tar du opp båten tidlig i september, mens det ennå er varme fra sola og gjør hele poleringsprosessen da. Da kan man bare spyle av til våren og legge på et nytt strøk med hardglans. Båten er vasket og polert på en dag Kjøp en ekstra rondell i hver farge, for før eller senere kommer du bort i ett eller annet, og da ødelegges denne rimelig fort. Når rondellene brukes slites de og overflaten blir litt rufsete. Da starter du maskinen og lar den gå på sakte hastighet og så skjærer du en liten centimeter av skiva ned en sag, omentrent som du skjærer ei brødskive av et brød. Velkommen i klubben for blanke båter! Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Gratulerer med knall bra maskin! Jeg har akkurat den samme, og den er en glede å ta fram hver gang. Spesielt det at den er lett og at den holder konstant turtall uansett belastning - det gjør ikke billigmaskinene. Oppskrift på bruk av maskinen er litt vanskelig, fordi det kommer an på produktene som skal brukes. Generelt vil jeg si at jeg bruker laveste hastighet til alt som har med kliss å gjøre. Da blir det bare igjen den siste blankpoleringen hvor man kan gå opp litt i hastighet. Med litt øvelse finner du ut hvilke produkter og metoder som passer for deg. Overflaten på en matt båt sett i mikroskop ser ut som Sunnmørsalpene. Det er en ujevn overflate som får lyset til å spre seg og ikke reflekteres som et speil. Da har man to løsninger. Enten kutter man av alle toppene, eller så fyller man opp dalene med voks e.l. Rubbing er det mest brukte middelet til å "kutte toppene". En nærmest genial metode er å bruke Mirka Abralon slipeskiver og våtslipe med grad 2000 og 4000. Mye bedre enn rubbing. Dessverre er disse skivene vanskelige å få tak i, men Hjertmans i Sverige selger et sett, og ellers kan man kontakte importøren. Jeg har skrevet masse om dette i loggen på hjemmesiden min www.ms20.info. Redigert 8.April.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
beauty of aqua Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 jeg har bare en fille/rondell(?) til min maskin. bruker jeg da maskinen til å påføre,eller tørke av?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.