Jump to content

Kalesje impregnering

`MINA'

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt dette kalesjestyret......er dere overengstelige og vasker ihjel sømmer og impregnering?

Sier det igjen, spyl bort møkka en gang iblant, helst med en gang den synes. IKKE vask!

Min kalesje har nå sittet på siden januar 2004 (blir tatt ned noen uker om sommeren) og den lekker ikke.

Litt falmet har den blitt, men jevnt slik at det ikke er stygt.

Må kalejsen være spent over båten før impregnering eller går det fint å gjøre dette på terrassen?

Neida, det går fint på terrassen. jeg pleier å ta den på en presenning på plenen. Og ett strøk holder, i alle fall hos meg.

Hos meg er uansett kalesjen for høy og bred til å impregneres mens den står på, så da er valget enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Detta med kalesjer er vanskelig:

Men; jeg har prøvd alt...nesten...

Har du fått mye jordslag m.m. kan du glemme alt du får kjøpt i vanlige butikker og iallefall dette med vaskemaskin og biotex.

Jeg fikk i år et middel av ......, han driver rens og rep av kalesjer. Jeg hadde mye jordslag som var blitt 3 år gammelt. Vasket, skrubbet kalesjen med dette og må si at kalesjen ble nesten som ny (jeg vil si 95%). MIn kalesje er 2003 mod Jens sagen.

Jeg spurte om dette midlet var veldig sterkt, dette med tanke på beskyttelse. Men, neida sa han bare vask deg grundig regelmessig. etter 2 timer med vask fikk jeg følgende resultat: Ny ren kalesje...men, negla skiftet farge og værker fryktelig, fargen på klæra ble borte, jeg har 9 store kjøttsår på henda og terrasen er nesten gått i oppløsning. Men kalesjen ble flott. Etter nærmere undersøkelse viser dette seg at dette produktet fåes ikke kjøpt i Norge og har YL gr. 5

Dette er trolig midlet de proffe bruker, for det ble et utrolig resultat.

BRUK !!! beskytelse på hender og bruk mundbind!!!

Vask heller regelmessig med et mildere middel.

Videre satt jeg den tør å fin på båten å brukte biltemas kalesje impregnering(sprayet på å kostet) Helt tett å fin :flag_bp:

Jess, vurderer å helle Biltemas impregnering over på rullekar og rulle det på i stede for å spraye. Er så lett å få det på vinduer og alt annet og setter stygge flekker. Går vel greit det tro?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Heller i karr å koster ut men beisekost...Kosten kommer til der rulla ikke gjør det, som rundt vinduer, under "fliken" til glidlåsen samt rundt skinnkanten rundt kalesjen. Satt oppi båten når det regnet som verst å la ned noen nylakkede dørkplater å det kom ikke en dråpe inn pluss at undersiden ikke var fuktig. VELDIG fornøyd med BT sin impregnering enn så lenge....

jaja, kommet så langt at jeg har kjøpt den inn nå da. MEN, det ble clasohlson sin i stede. Ruller?n ut i morra. Har tatt en liten flekktest da jeg ikke er vandt til denne. Er i hvertfall helt blank.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

• 2 måneder senere...

Hei

Siden nano teknologi er ganske så hot for tiden så lurer jeg på om det er imprignering som er basert på denne teknologien?

Noe sent i sesongen men....

Det er det. Se på Nanolotus og Nanolex. Sistnevnte er min favoritt pga fabelaktig service, men ingenting vondt å si om noen av de.

Nanolotus-sjefen impregnerer skjorta før han drar på fest og drikker gin tonic fra skjortelommen :cheers_wine:

• 1 år senere...

Jeg har selv brukt Biltemas impregnering. Trådstarters problem var vel også at kalesjen hadde falmet i fargen. Følgende tanke slo meg: Hva om en slo BT imregnering i et spann, tilsatte noe fargestoff og rullet/ penslet på kalesjen? Som fargestoff kunne kanskje beispulver e.l. brukes? Dette skal egentlig blandes ut i vann, men hvis det lar seg oppløse i impregneringen......Har noe gammelt falmet markisestoff liggende på hytta, må bare prøve...

Min kalesje var tett som en sil, og gnien som jeg er så kjøpte jeg Biltema sin impregnering.

Den fungerte utmerket, og nå er kalesjen tett, og mye penere å se på!

Ditto her! Biltemas impregnering har vært helt super i sommer! Jeg bruker sprayversjonen og har lært meg at det er viktig å smøre ut dråpene med håndflatet etter at duken er mettet. I fjor gjorde jeg ikke det (jeg lot spraydråpene bli liggende) og da ble kalesjen tilsynelatende falmet. Etter vask i badekar med Milo og ny omgang med Biltemas impregnering i år, ser kalesjen ut som ny igjen :cool:

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...