`MINA' Startet 7.Mars.2004 Del på Facebook Startet 7.Mars.2004 Er det noen her som har erfaring med "Acapella" impregnering ? Den skal inneholde fargepigmenter, og skal derfor være vel egnet til eldre kalesjer. ( se linken til Maritim sin produkt beskrivelse ) [glow=blue,1,90] http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=007002080 [/glow] Kalesjen min er mange år nå, men holder seg hel og fin. Men den begynner å lysne litt i fargen, og tenkte det hadde hjelpt med litt pigmenter til dette i feks denne impregneringen. Er dette en grei impregnering ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Marton Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Meget bra impregnering. Har bare brukt nøytral farge selv. Blir også anbefalt av kalesje makere. Males på med kost på oppstramt kalesje. Ikke søl på vindu!!. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Er det noen her som har erfaring med "Acapella" impregnering ? Hei! Jeg har helt motsatt erfaring med Acapella enn Marton. Dårligste impregnering jeg har brukt. Kalesjen ble helt stiv som pergament, ble ekkelt å brette den sammen, følte at jeg nesten "knekte" den... Har siden gått over til Jens Sagens impregnering, den holder kalesjen myk samtidig som den holder seg vanntett leeenge. Sagen produserer jo kalesjer selv, og vet antagelig hva som trengs... Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Det holder med ett lag. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Meget bra impregnering. Har bare brukt nøytral farge selv. Blir også anbefalt av kalesje makere. Males på med kost på oppstramt kalesje. Ikke søl på vindu!!.Jeg har også god erfaring med Acapella. Har bare prøvd den med nøytral farge jeg også. Etter å ha prøvd flere forskjellige typer, de fleste basert på en eller annen form for White Spirit med noe annet oppi, så var det kun Acapellaen som holdt tett. Kalesjen min virket litt løs og slapp, så den ble mye bedre etter behandling med Acapella. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hei GeV brukte acapella på kalesja mi for ett 3 år siden,holdt tett osv,men syntes kalesja trekte til seg all slags dritt(grå kalesje)etter noen få uker virka kalesja like møkkete,ikke like lett å holde ren som ved annen impregnering.. mvh. jan Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Clas säljer ett alternativ......Imprenex för grovtextil, tält kalesje etc 74 kr / liter förvånansvärt bra ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Har dårlig erfaring med Acapella.Men ikke så mye bedre erfaring med noe annet heller at det gjør noe. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hei! Jeg har helt motsatt erfaring med Acapella enn Marton. Dårligste impregnering jeg har brukt. Kalesjen ble helt stiv som pergament, ble ekkelt å brette den sammen, følte at jeg nesten "knekte" den... Har siden gått over til Jens Sagens impregnering, den holder kalesjen myk samtidig som den holder seg vanntett leeenge. Sagen produserer jo kalesjer selv, og vet antagelig hva som trengs... Hvordan føres denne på kalesjen ? ( Sagen`s impregnering )Spray / kost ? Må jeg vente til kalesjen settes på båten for å stramme den opp ? Eller kan dette gjøres på forhånd ? er det White Spirit i Acapellaen ? Hyggelig med mange gode og raske svar her på dette forumet Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Skvulpen Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hvordan føres denne på kalesjen ? ( Sagen`s impregnering )Spray / kost ? Må jeg vente til kalesjen settes på båten for å stramme den opp ? Eller kan dette gjøres på forhånd ?Jeg påfører impregneringen med en svamp, men du kan også bruke rulle. Selv synes jeg også det er greiest å påføre impregneringen når kalesjen er påsatt båten, men det kan jo renne litt nedover da, så du bør ha filler klar. Hvis du får kalesjen til å "stå av seg selv" før du setter den på båten, så er det kanskje greiest å påføre impregneringen da. Hva de inneholder disse impregneringene får andre svare på, men i alle fall gjør Acapella kalesjen stivere. For meg ble den mer uhåndterlig og vanskelig å legge sammen, men ser jo at er par stykker over her har andre og bedre erfaringer, så... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Har brukt denne med godt resultat. Fra at kallesjen lak som en sil når det regnet, ble den potte tett hele sesongen med denne imprigneringen. Selv bruker eg sprayflaske til å fordele den utover kallesjen, dette går veldig fint og er lettvint. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Veldig god erfaring med lokal variant: Arvid Thoresens Kalesjeimpregnering, påfører med svamp. Har blitt fortalt at en må være litt forsiktig med å påføre forskjellige typer impregninger, kan ha motsatt effekt. Påfører impregnering på oppspent kalesje i godt tørkevær! Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Kirkhorn Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Har brukt denne med godt resultat. Fra at kallesjen lak som en sil når det regnet, ble den potte tett hele sesongen med denne imprigneringen. Selv bruker eg sprayflaske til å fordele den utover kallesjen, dette går veldig fint og er lettvint. Hei Eysteind!! Hvor har du kjøpt denne?? Jeg kjøpte en flaske på Statoil på Vassenden i høst når jeg kom fra Bergen. Kalesjen lak som en sil hos meg også, men flaska fra Statoli var elendig.... Kjøpte denne på impuls, men resultatet etter på var like dårlig... Får jeg ikke imprignert kalesjen med et bra middel, vurderer jeg å bytte hele kalesjen. Den begynner å blir litt "råtten" i sømmene, og med all denne nedbøren her på sunnmøre, må det vere tett. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hei Eysteind!! Hvor har du kjøpt denne?? Jeg kjøpte en flaske på Statoil på Vassenden i høst når jeg kom fra Bergen. Kalesjen lak som en sil hos meg også, men flaska fra Statoli var elendig.... Kjøpte denne på impuls, men resultatet etter på var like dårlig... Får jeg ikke imprignert kalesjen med et bra middel, vurderer jeg å bytte hele kalesjen. Den begynner å blir litt "råtten" i sømmene, og med all denne nedbøren her på sunnmøre, må det vere tett. Denne kjøpte eg på Maritim. 66kr/l. Må også få takke for frakten av varmtvannstanken! Sitér dette innlegget Link to post
Kirkhorn Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Denne kjøpte eg på Maritim. 66kr/l. Må også få takke for frakten av varmtvannstanken! Jeg tenkte jeg skulle legge inn en bestilling på diverse fra Maritim, har funnet ut at Maritim er vesentlig rimligere enn mange andre. Frakten: Det er bare koselig å hjelpe til litt, og for meg var det ikke noe bry i det hele tatt. Håper den fungerer nå da... Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Enden på kalesjespørsmålet mitt ble at jeg gikk til innkjøp av Sagens impregnering. Påførte dette med svamp. Ble etter det jeg kan se nå veldig bra. Kalesjen er myk og god. Holder også tett for det regnværet vi har hatt her i sør. Håper på en tørr sommer, men satser på den holder tett i regnvær også. Kjøpte kun impregneringen. Vasken av kalesjen tok jeg i badekaret med grønnsåpe. Ble bra resultat skal man dømme på fargen på vannet i karet etter noen timer i bløt. Info om Sagen`s produkter finnes her : http://boat.no/asp/companies/show.asp?id=426 Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
TwinCab Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Jeg tror vel kanskje at man skal vurdere en profesjonell vask/rens og impregnering hos en "kalesjemaker" en gang i blant. Dette er vel ikke noen veldig dyr sak og man får en fast pris på forhånd. Jeg tok en slik behandling hos Kama - Kalesjemakern på Tjøme. Jeg mener han skulle ha en pris for dette på 500 - 600 kroner (jeg husker ikke helt sikkert) Nå skulle imidlertid jeg også ha sydd over sømmene på kalesjen slik at hele regningen kom på 2.200 kroner. Dette ble som nesten ny kalesje (og så kan man reklamere på eventuelle lekkasjer - håper jeg) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 Når det gjelder rens av kalesje hos renserier har jeg ikke de beste erfaringene. To ganger har jeg benyttet meg av dette, og begge gangene ble jeg nødt til å sy over sømmene igjen. Vindueene ble også litt "melk i vann" hvite. Understreker at dette var renserier (som reklamerer med kalesjerens) og ikke kalesjemakere. Impregneringen de la på, holdt ikke lenger enn en måned heller. Ved å legge litt arbeid i det selv, tror jeg det blir bra resultater for de fleste. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Bertinius Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Bruker noe som heter Silicon oil Heavy Duty, merket American Line, importør er K.B.kjemiske , Sande. Funker veldig bra, påfører med liten rulle Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 http://193.216.9.226/ Velg S og silikonspray, scrolle helt ned, 0 893 221 05 = 5ltr Brukte dette på min kalesje etter råd fra min lokale båtpusher. Dette stoffet er som man ser beregnet til andre ting enn båtkalesjer. Tynnt piss, påføres med liten malerrulle, trekker godt inn i duken slik at stort forbruk. Resultatet ble meget bra, vannet preller av som på gåsa, kalesjen forblir myk og fin. Kalesjen like fin etter å overvintret på sjøen. Kostet 600kr/5ltr Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Jeg tror vel kanskje at man skal vurdere en profesjonell vask/rens og impregnering hos en "kalesjemaker" en gang i blant. Dette er vel ikke noen veldig dyr sak og man får en fast pris på forhånd. Jeg tok en slik behandling hos Kama - Kalesjemakern på Tjøme. Jeg mener han skulle ha en pris for dette på 500 - 600 kroner (jeg husker ikke helt sikkert) Nå skulle imidlertid jeg også ha sydd over sømmene på kalesjen slik at hele regningen kom på 2.200 kroner. Dette ble som nesten ny kalesje (og så kan man reklamere på eventuelle lekkasjer - håper jeg) Hei. Eg brukar vanligvis levere inn til proffesjonell vask/rens og impregnering hvert 3 år hos firma som har produsert kalesja. Etter denne behandlingen har eg kvar gong måtte skifte eit eller to vindu (og måtte betale ekstra for det) Kalesjeprodusenten som forøvrig holder til i Bergensområdet hevder at dette var ganske vanlig, og det har vert gitt forskjellege årsaker til at sånt kunne skje. Alder på vindua. Dårlig lagring av kalesje om vinteren, osv. Kalesja er iår levert innigjenn til til samme firma for behandling + fjerning av jordslag. På dette har eg ein fast pris. 1500kr. Sidan sist eg hadde kalesja inne, har firma fått "utarbeidt et dokument" med følgende innhold: "Vi gjør oppmerksom på at ..... ......... ikke er ansvarlig for vinduer og sømmer som ødelegges i vask og impregnering! Vi gjør og oppmerksom på at etter vask/imp. Blir vinduene"hvite",disse må da tørkes over med litt hwite-spirit på en fille! Har du spørsmål?, kan vi treffes på tlf.: ...................." Sitat slutt. "Dokumentet" måtte eg sette "butegnet" mitt under. Så spørsmålet mitt er: Hvilken erfaring har andre som har hatt kalesja inne til full behandling hos firmaer som proffer? Er det vanlig att vinduene ryker til? Og er det noen som veit om det er vanlig at proffene garderer seg på denne måten? Det er ihverfall første gangen eg opplever dette. Så nå er eg intresert i synspunkter. Mvh Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 "Dokumentet" måtte eg sette "butegnet" mitt under. En fin måte å fraskrive seg sitt ansvar på vil jeg si. En leverer vel ikke en kalesje til "oppussing" og må betele for å få igjen en ødelakt vare. Er det slik at sømmer kan ryke i vask får kalesjen en alt for hard behandling under vasken. Hadde vudert å tatt jobben selv med svamp, rensemiddel og vann på terassen i stedet. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Trude III Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Hei, Kjøpte ny Kalesje for 4-5 år siden fra Rofi industrier i Molde. De anbefalte å ikke impregnere kalsjen før etter 2-3 år (ved behov). De sa videre att all Whitesprit / silicon impregnering ødela bommulstråden som kalsjen er sydd med. Videre ble det vanskelig å rengjøre kalesjen da siliconen jo er vannavstøtene. Med disse råd har jeg vasket min kalesje i grønnsåpevann eller bio-tex hvert år og brukt voks / vannbasert impregnering (ofte solgt til sportsklær). Jeg tar en rask runde med strykejernet til slutt så blir den mer vannavstøtene. Dette holder brukbart igjennom sesongen men må repeteres hvert år og er jo litt arbeid.. Men fordelene er flere. Bl.a. tørker det fort under kalesjeduken (våte klær o.l.). kalesjen er lett å vaske helt ren. Levetiden blir forhåpentligvis lengre med tanke på sømmer o.s.v. Men i vått vestlandsklima er det vel bare whitesprit og silicon som duger. Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
jan Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Vanisian Så spørsmålet mitt er: Hvilken erfaring har andre som har hatt kalesja inne til full behandling hos firmaer som proffer? Er det vanlig att vinduene ryker til? Og er det noen som veit om det er vanlig at proffene garderer seg på denne måten? Det er ihverfall første gangen eg opplever dette. Så nå er eg intresert i synspunkter. Mvh Steinar Hei! henta kalesja mi hos en "proff" i går..ble litt irritert for jeg var forespeila en pris på 2000kr,for å rense,bytte ett vindu og reparere litt på glidelåsene(mangla stoppere)..Da jeg troppa opp i går(over en mnd forsinka)var det plutslig bytta 2 vinduer,var vist ikke uvanlig det sa han(kalesja er 4 år),så hadde de bytta 3 glidelåser!!gikk ikke an å lage en slags stopper på de(hadde ikke ringt meg for å si det,kunne levd med de uten stoppere glidelåsene var bra ellers)..så kom han med regninga på 3500kr!!Greit var gjort en fin jobb med kalesja,men vi gikk sammen gjennom og kikka på kalesja når vi leverte alt var greit da..Fikk forklart på en stille og rolig måte hva jeg mente :nono:..falt prisen ned til 3100kr..Fulgte med ei flaske teltex imprengnering,han mente kalesja måtte være spent over båten,spraya selv over i dag,gikk seeeelvfølgelig tom før jeg var helt ferdig ..Neste år vasker jeg selv steller pent med ho,og er det noe galt søm etc...leverer jeg ho inn for spesifikk å reparere nettopp det jeg sier! mvh.. jan Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Vanisian han mente kalesja måtte være spent over båten, mvh.. jan Må kalejsen være spent over båten før impregnering eller går det fint å gjøre dette på terrassen? I dag skal kalesjen min på og impregneres med Biltema kalesjeimpregnering, den på sprayflaske. Tenkte å ha på 3 lag i år. Hva mener ekspertisen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.