M/Y Ellen Marie Startet 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2004 God formidag, godtfolk Har endelig kommet igang med klargjøringa til sjøsetting. Pusser drevet, og har bestilt Seajet 041 drev-stoff for denne sesongen. Prøver denne iår, da den har fått flere positive omtaler. Litt pjusk, som polering av skutesider, fjerning av presenning, montering av kalesje og drev etc. er alt som gjenstår før båten er klar for "utkast".....trodde jeg Sjekket dreneringen på dieseltanken. Her var konsistensen som youghurt. Pokker au, det var akkurat som jeg fryktet. Det er jo sommer diesel på tanken, og voksen har felt ut i bunnen, og sikkert i filtre, slanger og vannutskiller også. Har nå satt på varme i motorrommet, og satser på at det skal bedre seg etter etpar dager. Noen som har formeninger om dette? Hvor lang tid med f.eks 3-5degC om natten og ca. 20-25degC på dagtid tar det før dieselen er godkjent. Håper virkelig ikke dette fører til utsettelse, for nå er været omtrent som en kjølig juni-dag (OK tok litt i, men våren er iallefall påvei ) mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
SveinHa Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Tror nok at sommerdieselen tåler 2-3 grader men om voksen først er utfelt må du nok opp noen grader før den smelter igjen. Om du holder f.eks. 20 grader i motor/tankrom over natten burde ikke dette være noe problem. Husk at båten blir vesentlig kaldere når den står på land enn om den er på sjøen (vet litt om det da jeg har bodd i båt en vinter, deriblandt et par uker på slipp.....). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Motordoktoren Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Slapp av. Det går bra. Det vi vanligvis kaller sommerdiesel er GO-11, altså Gas Oil (gassolje) med utfellingspunkt -110 C. Ofte kan det stå GO11 uten minustegn, men det er samme ulla. Hvis du skal kjøre om vinteren, er det selvfølgelig ikke så dumt å bunkre GO16 eller GO25, men da må du vel på en bensinstasjon. Skip får "alltid" GO11. Drener nå vannet fra tanken, eller tilsett noe som emulgerer det inn i oljen, så er du også sikret mot dieseldyr når temperaturen kommer opp i det området de liker seg, og setter igang med det de fleste skapninger liker. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Slapp av. Det går bra. Det vi vanligvis kaller sommerdiesel er GO-11, altså Gas Oil (gassolje) med utfellingspunkt -110 C. Ofte kan det stå GO11 uten minustegn, men det er samme ulla. Hvis du skal kjøre om vinteren, er det selvfølgelig ikke så dumt å bunkre GO16 eller GO25, men da må du vel på en bensinstasjon. Skip får "alltid" GO11. Hei Tror nok en skal spørre de ansatte på de forskjellige stasjonene om hvilken diesel "kvalitet" de har på tankene. Min erfaring er at selv midt vinters kan en få diesel i Stavanger som når den transporteres (i en campingbil f eks) til Sirdalen blir som graut....! Kvaliteten blir vist bestemt av de som transporterer dieselen i de aktuelle regionene. Dette vet normalt ikke stasjonene men infoen er en tlf samtale vekke. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 .....eller tilsett noe som emulgerer det inn i oljen, så er du også sikret mot dieseldyr når temperaturen kommer opp i det området de liker seg, og setter igang med det de fleste skapninger liker. Hei, doktor Blir Hammerdown å få kjøpt på messa? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Motordoktoren Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Det tviler jeg på, men Motorconsult har "ubegrenset" mengde av halvlitere og firelitere (billigere pr liter) på lager for øyeblikkelig levering. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 . Hei Tror nok en skal spørre de ansatte på de forskjellige stasjonene om hvilken diesel "kvalitet" de har på tankene. Min erfaring er at selv midt vinters kan en få diesel i Stavanger som når den transporteres (i en campingbil f eks) til Sirdalen blir som graut....! Kvaliteten blir vist bestemt av de som transporterer dieselen i de aktuelle regionene. Dette vet normalt ikke stasjonene men infoen er en tlf samtale vekke. Det er kanskje ikke så kaldt i Stavanger om vinteren, og da er det i tilfelle ikke særlig lurt å fylle diesel der og så legge i vei mot kalde høyfjellet. På Røros og Rena ville det være katastrofe for bilistene (og stasjonseieren!) hvis han leverte GO11 når termometeret viser under 40. (En gang jeg fylte bensin i minus 40 på Rena og bemerket i det jeg betalte inne på stasjonen at det var veldig kaldt. "Ja, men panelovnen er så liten at jeg klarer ikke å komme over minus 20 her inne", sa han bak disken). Da er det nummeret før du må ha frostvæske i drinken (nå ja, det vel det vi har....). Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 ahhhhhhhh :lol: :flag: har akkurat startet motoren etter vinterdvalen. Startet på første slaget, og for en lyd Dieselen er nå "tint" og bare godstoff. Polering i helga og sjøsetting mandag PS Motordoktoren; Ringte til Motorconsult for å bestille litt Hammerdown. La igjen telefonnr. for å bli tilbakeringt . Dette var på tirsdag formiddag. Har enda ikke hørt noe. Har du noen påvirkningskraft, eller er det andre jeg må "kjefte" på? mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Motordoktoren Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Ja, hva sa jeg? Slapp av .... Du kunne ha kommet ut av dette i kulden også hvis du måtte. Da kunne du nemlig ha blandet parafin i dieseloljen, men det gjør den noe tørr, og det er ikke bra for innsprøytningspumper, og derfor anbefaler jeg det aldri. I tilfelle noen gærninger likevel skulle gå hen og blande inn parafin, så er grensen for innblanding 40%. Bland inn mer, og du blir kvitt innsprøytningspumpene. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Ja, hva sa jeg? Slapp av .... Du kunne ha kommet ut av dette i kulden også hvis du måtte. Da kunne du nemlig ha blandet parafin i dieseloljen, men det gjør den noe tørr, og det er ikke bra for innsprøytningspumper, og derfor anbefaler jeg det aldri. I tilfelle noen gærninger likevel skulle gå hen og blande inn parafin, så er grensen for innblanding 40%. Bland inn mer, og du blir kvitt innsprøytningspumpene. hei ja, jeg er klar over det med parafinen, men det kan vel i noen grad avhjelpes med totaktsolje for bedret smøring? Jobber i statoil, og har mailet litt med lab'en på Mongstad hvor det formodentlig befinner seg endel kompetanse. De anbefaler heller ikke løsningen med parafin/totaktsolje, men innrømmet (litt motvillig) at det var et alternativ. Nå er det iallefall bare godsakene på tanken, så nå er det like før.... mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hebbe Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Driver og selger en båt... I morgen kommer det noen for å se på båten. Denne står hjemme til meg i vinter og jeg gikk opp for å se over båten (registrert som plattgatter i erfaringsbasen). Innslaget på starteren er desverre ikke i orden og nytt ligger i bestilling nå... Fyllte på ei kanne diesel, åpna kranen og startet med å sveive på Yanmar`n... Skjedde det noe.... nope.... Starta med å "lufte" rett på dysa (Dette er en Yanmar YS8B, 1 -en- liggende sylinder) det kom da noe "tyktflytende" veske ut..... Sveiva i 10 min med ventilløfteren åpen i håp om å fa varma motoren litt. Begynte da å slippe "løfteren," starta den... nope.... Sveiva til svetta silte... Motoren har nå stått siden mitten av septemper d.v.s. 6 mnd, den er både rå og kald. Vel den ene av de som kommer ønsket å se motoren mens den "tøffet" litt på land... Får de det... nope... Selv vet jeg at den starter som et skudd bare tempen stiger litt til. Problemet er bare vil de tro meg når jeg sier det... Kan jo selvsakt sette på en varmeovn, men det blir jo nesten som å forsøke å lure dem... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.