VannTro Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Lime isopor med byggskum funkerer greit. Hvort baaten brenner ned paa 10 eller 15 sekender...... Ingen må prøve å lime isolasjon med bygg/fugeskum. Ikke fordidet brenner, men fordi skummet er konstruert for å gi en isolasjon og overhode ikke har noen særlig styrke. Det hefter, men gir ingen sterk konstruksjon. Konstruksjonen med Macroplast/styrofoam er godkjent for konstrksjoner til sjøs (i henhold til brann), men som du sier Jon-Kåre, dette blir ett ikke-tema med x-finer på undersiden. Forøvrig baserer denne godkjennelsen seg på metal-plater som utvendig plate. Redigert 9.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tuffff Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Som andre har sagt, ikke bruk Glava/Rockwool, dette har ingenting på sjøen å gjøre. Hvor mange skip som er isolert med Rockwool vet jeg ikke, VannTro, men vi snakker om tusener. At dette ikke har noe på sjøen å gjøre er det reneste vrøvl. Rockwool er også brukt i stor utstrekning på boreplattformene i Nordsjøen. Du leste kanskje ikke dette?: Som sagt så har jeg laget en båt - en liten jolle til to-tre mann - kun av Rockwool, uten noe tilsetninger eller tettestoff, bortsett fra limet mellom platene for å holde det hele sammen. Denne funket utmerket som robåt eller med en liten påhenger bakpå. mvh tuffff Redigert 9.April.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Beklager hvis jeg "tråkket" på erfaringen din tuffff, men jeg var tilfeldigvis sammen med salgsjefen til Rockwool i helgen(Grossist) og den skal ikke benyttes der hvor det er fare for at den blir utsatt for store mengder fuktighet. Fordelen til Rocwool er at det ikke oppstår mugg/sopp i selve isolasjonen, men det er ikke noen vits i å legge en "svamp" der du frykter fukt, det kan jo være materialet rund ikke liker det. At det benyttes i skip/offshore er jo fordi materialene de benyttes sammen med også tåler fukt, men den er og blir en svamp selv om den ikke trekker vann på samme måte som glava. Det er jo forøvrig mulig at Rocwool ikke er Rocwool og Glava ikke Glava, men de produktene som benyttes til vegg isolasjon i hus er ikke egnet der hvor fuktfaren er stor og yttermaterialen er følsomme for mugg/sopp hvis det blir liggende fukt i hulrommet. Redigert 9.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kgt Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Har laget noen innredninger mest i alu hus på større båter, brukte mest glava. hadde selv en sjark som var brukt glava markplate 20mm ,fungere utmerket. Isopor er ikke lov og bruke i brennbart materialer i annen sammenhenger, så det spørs hva som skjer vist forsikring kom til annvendelse. Forskjell på glava og rockwool er at sist nevte ikke holder på fukt. Sitér dette innlegget kgt Link to post
tuffff Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Ja, jeg vet ikke hvem du var sammen med i helgen VannTro, men jeg har altså jobbet med dette materialet i 23 år, og har faktisk laget den båten jeg omtalte. Har seilt med den både i Norge og Sverige, og kan bekrefte at den fungerte helt utmerket. Rockwool er ingen svamp. Over helgen kan jeg gjerne scanne inn et bilde (dersom jeg får noe greie på det - det er A3 format) av undertegnede og en kollega i frisk bris på Storsjøen i Sverige ombord i båten. Mast, seil, stor flagging og åregafler og påhengsmotor - alt var i bruk. Skulle like å se den svampen som gjorde dette etter. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Det er jo forøvrig mulig at Rocwool ikke er Rocwool og Glava ikke Glava, men de produktene som benyttes til vegg isolasjon i hus er ikke egnet der hvor fuktfaren er stor og yttermaterialen er følsomme for mugg/sopp hvis det blir liggende fukt i hulrommet. Er den Rocwoolen du omtaler 100% diffusjonstett ? Er den det ikke vil den lagre fukt....og er det den typen man benytter i husvegger så er den ikke diffusjonstett. Dette er jo grunnen til at man benytter plast mot innervegg for å hindre at fuktig varm luft siger ut i veggen. Redigert 9.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tuffff Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Neida, den er ikke diffusjonstett. Det har da heller ingen skrytt av. Jeg gjentar at den ikke trekker vann og det kan jeg stå for, og jeg har allerede i innlegg #47 gjort rede for at dersom den blir utsatt for vannpress, så vil du få vann inn i isolasjonen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Da er vi enige da, men da håper jeg for din skyld at platene utvendig/innvendig holder tett så du slipper å lagre fukt innvendig i skroget.... Forøvrig har vel kanskje materialvalget med enkel beirbeiding å gjøre, samt at du har god tilgang på Rockwool siden du har arbeidet i 23 år med det. Hadde de som bygger båtskrog i sandwitch fortalt at de benyttet Rocwool som kjernemateriale hadde de nok ikke solgt noen båter. Redigert 9.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tuffff Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Du missforstår litt, VannTro. Båten var ikke i noen sandwich-konstruksjon - den var helt og holdent i Rockwool - ikke noe annet, bortsett fra en syrefast forsterkning over akterspeilet for å tåle kreftene fra påhenger'n. Bunn, skrogsider og tofter var laget i massiv Rockwool limt sammen med et eller annet sort kliss som jeg ikke husker navnet på. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Kom med bilder, denne tror jeg salgsfolka på Rockwool gjerne kunne tenkt seg å vise frem Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tuffff Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 He, he... det var et pr-jippo vi laget for Roxull-konferansen i Sverige for mange år siden, etter markedsavdelings initiativ. Men det funket faktisk. Ideen var dog ikke sugd av eget bryst. De hadde laget en båt i Tyskland også, men jeg konstruerte og bygget fra bunnen av den vi brukte i Sverige. Ble sjøsatt og utprøvet med campagnedåp i min hjemmehavn. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg var ombord i en båt for noen uker siden. Det skulle installeres ventil i dekket. Tok en titt i hullet som kunne være ca. 5 cm dypt. Inne i lugaren, mellom dekk og tak, var det brukt en form for Glava eller Rockwool som isolasjon. Litt vanskelig å konstatere typen, men jeg tror det var Glava. Da jeg så dette ble jeg nokså urolig på grunn av at ventilkoblingen måtte være spons tett. Båten som er noen år hadde jo seilt med dette og vi lurte litt på om dette kunne være årsaken til at ingen ventiler var montert av produsent. Isolasjonen var, så vidt vi kunne konstatere helt tørr og ingen antydning til fuktintregning. Nå som ventilen er montert holder eier et skarp oppsyn med ventilen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Walter_S Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Bare for å eventuell advare andre som går med samme tanker. Vær OBS på følgende når du ser på dette bilde: Hadde tilfeldigvis et medlem av båtforeningen innom på besøk, han ville bare se hvor langt jeg var kommet med båten. Vedkommende var elektrikker før han gikk av med pensjon. Da han så taket, luftehullene og de trekte kabelrørene (svart) reagerte han momentant. Den løsningen jeg har valgt var helt feil, fordi kanelrørene går på den kalde siden av isoleringen - dem skal trekkes på den varme siden ellers vil det danne seg kondens inni rørene. Ifølge han så er det noen som har slike løsninger i husene sine og man risikerer at kondensvann renner ut av rørene etter en stund! Det var dårlige nyheter, fordi jeg ikke har muligheter for å borre nye hull på undersiden av de som er der nå. Det betyr at jeg ENTEN må velge å ha synlig kabeltrekk oppunder taket (ikke skjult anlegg som jeg hadde planer om) ELLER sløyfe hele isoleringen! Det blir som å velge mellom kolera og pest... Redigert 15.April.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Så lenge du sørger for at rørene er tette og at fuktig luft ikke kan komme inni enden på rørene har du intet å frykte. Når du har trukket ønskede kabler tetter du med tettemasse i endene/alt. kun den varme enden.Skal du gjennom taket til lanternemast bør du arrangere en gjennomføring med svanehals for å unngå at regnvann lekker inn. Fiskt mot Walter, dette blir "helt konge". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 I et hus med lange strekk og konstant mye høyere temp. inne enn ute kan dette kanskje være et problem. Men i ditt tilfelle, med to-tre meter strekk og samme temperatur ute/inne det meste av tiden, kan dette umulig bli noe stort problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Her er har du et bra alternativ for å få isolasjon. Enkel reflekterende folie som tilsvarer 30mm isolasjo. Klem denne rundt "rammen" på innsiden før du legger panel i tak. Eller var det andre veien Ble vist denne av en selger kjapt på slutten av dagen idag. http://isola.no/produkter/dampsperrer/airg...ekterende_folie Redigert 15.April.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.