Jump to content

Hvordan fjerne skramme på den blå stripen


Snekker'n

Recommended Posts

Vår båt har en pen blå stripe øverst.

Har vært uheldig og fått en liten skramme i denne, ca 3 cm lang.

 

Vanlig polering/voksing hjelper ikke. Noen som har gode forslag?

 

img_1780.jpg

 

(Og JA, jeg vet at en båt skal brukes, og at dette er slikt man må regne med!)

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dette er jo lakk (eller tynn toppcoat) som du allerede er gjennom. Det går muligens an å få sparkel med rett farge, tape rundt ripene og fylle inn/pusse ned med fint papir (avslutt med 800-1000 eller finere og poler til slutt).

 

For min del tror jeg at jeg hadde tatt det piano og evt. bont over med farget voks slik en får til biler. Det vil jeg tro vil skjule skaden ganske bra.

Link to post
Share on other sites

Hei Snekker`n :flag:

 

Jeg jobber til dagen hos Askeladden båt..ikke reklame.:) Og gjennom 10 år i produksjonen her, kan jeg si følgende:

Ikke prøv deg på steinsprutpenner for bil..dette funker ikke!! Som Fantino sa, vil både gelcoatsparkel eller sprøyte sparkel(flytende sparkel) være løsningen. I begge tilfeller kan du oppleve at du kan få fargeforskjeller. Dette har med at skroget ditt ble lakkert med en gelcoat fra en batch,dvs. et parti med et produksjonsnummer,mens den du får i dag har en annen produksjonsnummer. Men hvis du polerer godt tilslutt, skal det godt gjøres at noen som helst ser forskjell. Min anbefaling for fremgangsmåte, er nok mye lik som Fantino. Jeg ville brukt en finkornet hurtigsparkel fra en bilbutikk eller et lakkeringsverksted,på forhånd pusset med fingertuppene i sårene med et 120 papir,vasket reint med aceton og lagt hurtigsparkelen i sårene. Deretter maskert opp ett firkantet område ca.15 cm i en firkant rundt såret,blandet gelcoat,3 dråper herder nr.16(denne får du kjøpt der du får kjøpt gelcoaten) og en liten skvett aceton,røre godt(hvis du rører med skaftet på en pensel,skal gelcoaten renne av) Blande dette i en billig lakksprøyte,gjerne en elektrisk fra Biltema, og lakkèr kun litt på utsiden av såret..ikke i hele firkanten.Den er til for at du ikke skal få et stort skille i gelcoaten og må pusse så mye etterpå. Når dette er tørt,ville jeg ha pusset ned med 400 tørt papir i et rolig tempo,deretter 800 tørt,1200 våtpapir og avslutte med 2000 våt. Husk at du tar av maskeringen rundt når lakkeringen er tørr og før du begynner å pusse:yesnod: Tilslutt ville jeg ha polert med 50 kornet rubbing for å få vekk en del striper og avsluttet med 150 kornet rubbing.Gjenta et par ganger hvis du synes den er litt matt.

 

Mye info,mye greier..men det lønner seg :flag:

 

 

Med vennlig hilsen Emilian :seeya:

Stolt Fjordeier:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...